Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
Ja när man läser tråden så finns det många som har problem med leveranser men också de som har det väl fungerande så sprida skurar. Där det inte fungerar så beror det nog mest på den person som kör än att hela leverans företaget är dåligt. Tyvärr så blir det nog lite slentrian för många som kör dessa leveranser för det hör nog mer till undantagen att kunden verkligen är hemma av alla de leveranser de skall göra en arbetsdag. Alla har olika önskemål "ställ det vid dörren" tycker vissa och andra tycker "hur dum kan man vara och ställa ett dyrbart paket vid dörren". Jag har hyfsad förståelse att det inte alltid är lätt för pakebilsförarna.

Jag lärde mig redan i unga år ett litet knep av min far som han tillämpade och fick alltid bästa service av sopbilen, postbilen plogbilen etc. Ge något och du för dubbelt igen! Han ställde några öl på soptunnan nån gång per år, la en chokoladask i brevlådan till jul, o.s.v. Men glöm det gärna nått år för då vässar de servicen ytterligare för de tror de missat lite. Det var aldrig problem om han hade extra sopor och snövallen vid uppfarten var alltid borttrollad. Dessutom kom alltid paketen fram. :) Jag har praktiserat detsamma och det funkar kanon, visst de har betalt för att göra jobbet men om det kostar mig 300 kr och jag får bästa tänkbara service så är det värt varenda krona.

Hemma har jag ett elektroniskt dörrlås (Yale Doorman) som jag kan styra med mobilen, kommer det en leverans när jag inte är hemma så ringer budet och jag låser upp så då står paketet innanför dörren när jag kommer hem.
Tittar samtidigt på entrekameran så jag släpper in rätt person.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
En gång när jag skulle få ett paket levererat med DHL så kunde dom inte komma in i min port, pga kod. Vad gjorde dom då, jo dom sökte på mitt ganska vanliga svensson namn på typ hitta.se och hittade en kille med samma namn på ett företag i närheten och gjorde då antagandet att vi måste vara en och samma person... Dom leverade därefter paketet till receptionen på hans företag här i Stockholm. Men då han var tillfälligt utlånad till ett lokalkontor i Ronneby så skickades paketet vidare ditt med internposten. Tyvärr var han dock på semester just då så det blev stående i en månad tills han kom tillbaka och undrade varför någon i Tyskland skickat en dieselgenerator till honom.

Två månader för sent fick jag paketet utan ens en ursäkt, det var tydligen helt i sin ordning enligt DHL.

• Gilla
  • Haha
ylven och 3 till
  • Laddar…
Mr9 skrev:
...
Jag lärde mig redan i unga år ett litet knep av min far som han tillämpade och fick alltid bästa service av sopbilen, postbilen plogbilen etc. Ge något och du för dubbelt igen!...
Bra tanke, som dessutom tillämpades ofta förr, när "servicepersonalen" var väldigt underbetald.
Och i t. ex. England är det väl kutym att tipsa så.

Jag har funderat på detsamma men inte kommit till skott riktigt
(vilket kan bero på min medfödda snålhet :o ).
Utom när det gäller killen som plogar våra vägar fria från snö.
Det behövs ju inte så ofta på dessa breddgrader.
Men en av de första gångerna han kom med sin traktor stack jag till honom ett kuvert med en femhundring.
Vi har egen väg som han egentligen inte skall ploga,
men det gör han nu som den gentleman han är :)

Redigerat:
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
C
Mr9 skrev:
Hemma har jag ett elektroniskt dörrlås (Yale Doorman) som jag kan styra med mobilen, kommer det en leverans när jag inte är hemma så ringer budet och jag låser upp så då står paketet innanför dörren när jag kommer hem.
Tittar samtidigt på entrekameran så jag släpper in rätt person.
Och innanför dörren står då ett sexpack tlil budchaffisens kvällsmys? :D
Annars förstod jag inte riktigt kopplingen till tjänster och gentjänster?

Mr9 skrev:
Där det inte fungerar så beror det nog mest på den person som kör än att hela leverans företaget är dåligt.
Så kan man naturligtvis se det, för mig som dagligen kommer i kontakt med olika kunders kvalitetssystem så ser jag det mer som att det är företaget som har en process som brister. De kan inte verifiera att utköraren verkligen har sökt kunden.

Att försöka dricksa personalen fungerar inte idag, det är för hög personalomsättning. Den brevbärare som tar chokladasken vid jul jobbar inte efter nyår...

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Samma här i Södermanland.
Vi har klagat på posten och de säger att de har ringt men det finns inget telefonnummer antecknat som de kan ha ringt !!!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nerre skrev:
Så kan man naturligtvis se det, för mig som dagligen kommer i kontakt med olika kunders kvalitetssystem så ser jag det mer som att det är företaget som har en process som brister. De kan inte verifiera att utköraren verkligen har sökt kunden.
Fast jag tror inte att posten själva ser det som en brist. Det är satt i system, och företaget saknar helt intresse av att deras tjänst blir korrekt utförd. Troligen är det en fördel för posten om chauffören fuskar, det går snabbare att låta bli att utföra en tjänst, och så länge man får betalt för den ändå så spelar det ju ingen roll.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Att försöka dricksa personalen fungerar inte idag, det är för hög personalomsättning. Den brevbärare som tar chokladasken vid jul jobbar inte efter nyår...
Fungerar för mig, men de kanske tycker det är så trevlig runda så de stannar kvar.. :-)

cpalm skrev:
Och innanför dörren står då ett sexpack tlil budchaffisens kvällsmys? :D
Annars förstod jag inte riktigt kopplingen till tjänster och gentjänster?
Kanske får kolla med frun så inte hon står för gentjänsterna.. *flin*

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi brukar få försändelser från Japan där avsändaren betalar ganska mycket extra för att den ska levereras till dörren men jag tror inte det fungerat en enda gång. Även när det är någon hemma när dom påstår att dom har varit där så hamnar paketet hos ombudet eller t.o.m hos postens företagspaket i grannorten. En gång påstod dom att det låg hos ombudet men dom hade inte fått ngt. På kundtjänst påstod dom då att det låg hos företagspaket i grannorten. Jag åkte dit, inget paket där. Då skulle det finnas hos företagspaket på min ort, men där fanns det inte heller. Efter ytterligare klagomål så hittade dom det till slut och det kom till ombudet efter nån vecka.

Och det är inte bara hemkörning som brister. Sist hade jag beställt ngt utan hemkörning. Fredag kväll gick jag in på spårningstjänsten där det stod att jag aviserats med SMS runt kl 11 på förmiddan samma dag. Något SMS hade jag inte fått. Mail till posten gav svaret att jag förmodligen hade angivit fel telefonnummer, vilket jag inte hade. Det bevisades med att jag fick ett påminnelse-SMS på måndagen efter till det numret. Jag hämtade ut paketet och efter nån vecka så kom det en påminnelseavi i brevlådan. Långt efter paketet var uthämtat. Och detta med att de falskeligen påstår att de aviserat har hänt flera gånger

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Stripe skrev:
Jag har lantbrevbärare och hade också problem med att paket inte levererades trots att jag hade varit hemma, så jag frågade Posten om hur det fungerade. Det här var kanske 5 år sedan men svaret jag fick var att när man har lantbrevbärare så levereras paket till "brevlådan" genom att postbilen ställer sig vid brevlådan och tutar. Då ska man komma ut och hämta paketet. Vissa brevbärare tar ändå och ringer på om de tror att någon är hemma, men det är på deras eget initiativ och om de har gott om tid.

Om man har brevlådan långt från huset så fungerar det förstås inte och då levereras bara paketen om brevbäraren känner för det, men rutinen är att han inte ska leverera i det läget.

Om det fortfarande fungerar så här vet jag inte.
Så är det mitt intryck att det i regel fungerar. Vi har 300 meter till brevlådan och det är ytterligt sällan något annat sker än en nedstoppad lapp att ingen kunde anträffas på adressen. Till saken hör att det alltid är någon hemma hos oss.

Är inte det här ett LYSANDE upplägg för uppdrag granskning? Jag kan verkligen se Josefsson stå där och filma en lastbil som aldrig kommer och en avi som läggs på lådan utan att det knackas. Och sedan så klart en intervju med maktens män (och deras pr-kvinnor) som blir förskräckta över detta, kallar det för ett "undantag" och som genast skall "se över rutinerna". Lastbilschaffisarna få också gråta ut över tajta scheman och hot om löneavdrag om de gör sitt jobb.

• Gilla
JTF och 5 till
  • Laddar…
M
elpaco skrev:
Är inte det här ett LYSANDE upplägg för uppdrag granskning? Jag kan verkligen se Josefsson stå där och filma en lastbil som aldrig kommer och en avi som läggs på lådan utan att det knackas. Och sedan så klart en intervju med maktens män (och deras pr-kvinnor) som blir förskräckta över detta, kallar det för ett "undantag" och som genast skall "se över rutinerna". Lastbilschaffisarna få också gråta ut över tajta scheman och hot om löneavdrag om de gör sitt jobb.
Ja, det skulle verkligen passa in i alla sjutusenfemhundrasextioåtta andra korrupta aspekter av vår härliga kultur och upprätthålla det rungande ekot i den granskande journalistikens avslöjanden. Samma medietränade undanflyende ansvarsbärare, samma kuvade fotfolk, samma samma samma samma... Blir så trött på't...

...ursäkta mitt rabbel...ska sluta nu...

MaxPax skrev:
...
Samma medietränade undanflyende ansvarsbärare, samma kuvade fotfolk, samma samma samma samma... Blir så trött på't...

...ursäkta mitt rabbel...ska sluta nu...
Det enda du glömde var
Samma gnäll på allt och alla som inte är lika perfekta som jag själv :rolleyes:

M
KnockOnWood skrev:
Det enda du glömde var
Samma gnäll på allt och alla som inte är lika perfekta som jag själv :rolleyes:
Precis, skulle just komma dit :D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.