378 613 läst ·
2 273 svar
379k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Man kan ju känna så ibland. Eller som när göteborgs kommun gav bort typ hundra miljoner till en tjänstemans son via några buffbolag. Lagligt tydligen. Men så påminner jag mig om att vi ligger högst (eller var det tvåa?) på listan över minst korrupta länder, och hur skulle det då kännas att emigrera? =)MaxPax skrev:Ja, det skulle verkligen passa in i alla sjutusenfemhundrasextioåtta andra korrupta aspekter av vår härliga kultur och upprätthålla det rungande ekot i den granskande journalistikens avslöjanden. Samma medietränade undanflyende ansvarsbärare, samma kuvade fotfolk, samma samma samma samma... Blir så trött på't...
...ursäkta mitt rabbel...ska sluta nu...
Känns som en del blandar ihop postnords olika tjänster! Lantbrevbärare och Posten Paket med hemleverans är inte samma tjänst eller andra paketlösningar.
Men det fungerar i mitt tycke lika dåligt alltihopa!
tex har jag en stor postlåda men ändå lägger brevbäraren stora brev hos ombudet fast det skulle kunnat gå in i brevlådan och de försöker inte ens eftersom jag brukar få ett sms på förmiddagen att brevet var förstor men kan hämtas omgående hos ombudet, brevbäraren kommer inte förrän vid halvtre, tre tiden!
Men det fungerar i mitt tycke lika dåligt alltihopa!
tex har jag en stor postlåda men ändå lägger brevbäraren stora brev hos ombudet fast det skulle kunnat gå in i brevlådan och de försöker inte ens eftersom jag brukar få ett sms på förmiddagen att brevet var förstor men kan hämtas omgående hos ombudet, brevbäraren kommer inte förrän vid halvtre, tre tiden!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nja, nu ligger vi fyra på Transparancy Internationals lista.elpaco skrev:
Efter Danmark, New Zealand och Finland.
http://www.transparency.org/cpi2014/results
En gång i tiden var jag på vippen att emigrera till NZ, men det blev, som så mycket annat, inte av.
Då hade ni kanske sluppit mig här, win-win :wow:
Först och främst är det generellt Posten som levererar brev och PostNord som levererar paket. Jag blir också irriterad över att de inte kan ge bättre tidsfönster. Men jag har ALDRIG haft problem med att de ljugit om hemleverans som uteblivit.
Men samtidigt får man ha i åtanke att fler transportörer har tilläggstjänster som heter "Tidslossning" eller liknande. Då kan man beställa att leverans skall ske vid en viss tidpunkt. Eller så har det Leveransavisering per telefon. Då ringer de innan. Dessa tilläggstjänster kostar givetvis pengar eftersom det är en extra service. Man får vad man betalar för.
Samtidigt kan man inte alltid välja detta vid e-handel men det kan ju inte transportören lastas för, det är ju e-handlaren som inte använder dessa tjänster. Dvs kasta skit på rätt företag.
Men samtidigt får man ha i åtanke att fler transportörer har tilläggstjänster som heter "Tidslossning" eller liknande. Då kan man beställa att leverans skall ske vid en viss tidpunkt. Eller så har det Leveransavisering per telefon. Då ringer de innan. Dessa tilläggstjänster kostar givetvis pengar eftersom det är en extra service. Man får vad man betalar för.
Samtidigt kan man inte alltid välja detta vid e-handel men det kan ju inte transportören lastas för, det är ju e-handlaren som inte använder dessa tjänster. Dvs kasta skit på rätt företag.
Fick en lapp i brevlådan från Posten trots att jag var hemma. När jag hämtade paketet på Posten så berättade jag att den som lämnade lappen aldrig ringde på dörren. Fick till svar att dom inte har tid att göra det utan tutar bara och kommer ingen ut då så lämnar dom lapp i brevlådan. Personen som berättade detta delar själv ut brev så det var alltså första-hands-information från brevbäraren.
Får mycket paket eftersom jag driver eget på hemadressen. Mitt största problem är att de flertalet gånger varit för lata att ens lämna en avi i postlådan vilket resulterar i att jag inte ens är medveten om att jag har ett paket som ligger och väntar på mig. Det blir jag varse om när det drygt en vecka senare postas ut en brevpåminnelse om att jag har ett paket att hämta ut.
Söker man på kollinumren så står det att de både försökt leverera och lämnat avi på platsen trots att de inte gjort det. Jag har kameraövervakning och kan bevisligen säga att de inte varit på plats alls eller i vissa fall varit på plats men inte lämnat någon avi.
Vi får leveranser från hela världen med posten, ups, dhl och schenker. Posten är utan minsta tvekan sämst! Deras rutiner för införtullning är en lång parodi som jag skulle kunna skriva en hel uppsats om men det tar vi i nån annan tråd...
Söker man på kollinumren så står det att de både försökt leverera och lämnat avi på platsen trots att de inte gjort det. Jag har kameraövervakning och kan bevisligen säga att de inte varit på plats alls eller i vissa fall varit på plats men inte lämnat någon avi.
Vi får leveranser från hela världen med posten, ups, dhl och schenker. Posten är utan minsta tvekan sämst! Deras rutiner för införtullning är en lång parodi som jag skulle kunna skriva en hel uppsats om men det tar vi i nån annan tråd...
Ett tips: På mobilen har jag en app som kan spåra paket för de flesta speditörer med spårningstjänster, den kollar regelbundet efter nya händelser (konfigurerbart intervall) och meddelar vid nya händelser. Den kan också "larma" om en försändelse verkar ta ovanligt lång tid (det finns konfigurerbara tidsgränser). Det fina är att den finns även som Windows-program så man kan köra på sin dator (i alla fall gjorde den gamla versionen det). Det är visserligen ingen synkronisering mellan appen och Windows-versionen, men man kan välja den ena.fochf skrev:
TrackChecker Mobile heter appen, TrackChecker hette den förut och det heter även Windows-versionen.
http://www.trackchecker.net/
Den kan ju användas både när man skickar och får paket, så länge man vet spårningsnumret. Man blir då inte längre beroende av avier (för postpaket brukar det räcka med sista fyra siffrorna i spårningsnumret och leg i alla fall).
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
"Vore nog bra om något program i gammelmedia granskade postens hemleveranser.."
Sveriges gammelmedia med sina indoktrinerade PK-lakejer är de sista man ska tro på!
Kan bara säga att jag som invandrad Holländare är ytterst förvånad om hur folk kan acceptera Postens sk. "service".
Att bara tuta istället att leverera hem-leverans-paket låter typiskt bananrepublik. Har själv upplevt samma många gånger, blev till slut väldigt arg och pratade med någon chef i postdistrikt. Begärde ett skriftligt förklaring eller utskrift om varför dom bara tutade (och ofta inte ens detta). Fick aldrig någon rak svar, men chefen lovade mig att dom i fortsättning skulle ringa på dörren. Detta fungerade dock bara ett lite tag.
I Holland har jag aldrig upplevt detta: hempaket levereras *hem* och när man inte svarar på dörren, lämnas paket hos grannarna eller kör dom ut nästa dag. Till slut få man ett avi. Man ska få vad man betalar för.
Sveriges gammelmedia med sina indoktrinerade PK-lakejer är de sista man ska tro på!
Kan bara säga att jag som invandrad Holländare är ytterst förvånad om hur folk kan acceptera Postens sk. "service".
Att bara tuta istället att leverera hem-leverans-paket låter typiskt bananrepublik. Har själv upplevt samma många gånger, blev till slut väldigt arg och pratade med någon chef i postdistrikt. Begärde ett skriftligt förklaring eller utskrift om varför dom bara tutade (och ofta inte ens detta). Fick aldrig någon rak svar, men chefen lovade mig att dom i fortsättning skulle ringa på dörren. Detta fungerade dock bara ett lite tag.
I Holland har jag aldrig upplevt detta: hempaket levereras *hem* och när man inte svarar på dörren, lämnas paket hos grannarna eller kör dom ut nästa dag. Till slut få man ett avi. Man ska få vad man betalar för.