Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
Jag undviker att välja leverans hem till mig, speciellt via Posten. Det är bättre jag får hämta på mitt utlämningsställe så slipper jag sitta o vänta på bilar som aldrig dyker upp.

Dock har det aldrig hänt att vi får något större än räkningar av Posten på fredagar. Jag beställer ofta grejjor som skickas som "brev" (alltså ska levereras till min brevlåda) och de kommer ofelbart dagen efter, om det inte är en fredag. Har kontaktat Posten många gånger under många år, men får alltid samma nekande svar.

Det är inte bara Posten, alla paketföretagen har satt detta i system. Det är riktigt svinigt, men väldigt svårt att komma åt.

Personligen föredrar jag iofs att hämta hos ombudet, men det är ju bedrägeri om man tar betalt för hemkörning och sen blåser kunderna på detta.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Så fort det är portkod, porttelefon eller vad som helst som stjäl sekunder. Då struntar dom i att leverera. Trots att portkoden står på paketet och att man är hemma. Har hänt mig 5-6 gånger. Kan ställa till det för folk som inte har bil.

Tyvärr är det ju så, alla paketbolagen gör på detta sättet.. fruktansvärt irriterande.

Ibland har bilarna GPS, då åker budsnubben förbi huset så det ska loggas i GPS'en att han varit där, ifall kunden skulle påstå att han inte var det.

Verkar vara standard för Posten, Schenker, UPS och Fedex. Får alltid en avi trots att någon varit hemma. Allt för att spara tid.

En gång haffade jag UPS i trapphuset och sa att jag faktiskt är hemma, han suckade och gick ner till bilen och hämtade mitt paket....

• Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
tur man bor på ett litet ställe :)
Här ringer Schenker å frågar var dom ska ställa av det, om det ska till adressen det står eller om det ska nån annanstans, är det skrymmande så brukar posten åka in till mitt hus (som ligger 100m från lådan efter en liten väg) och är vi inte hemma så lägger dom det på farstun, men den vanliga posten ligger i lådan.

UPS tror jag det var som skulle leverera ett paket var in på gården och lämnade en lapp att dom sökt mig (ingen var hemma), provade att ringa kontoret för att få hejd på bilen (var ett PS4 som grabben väntat på i månader) men den hade åkte tillbaka till Västerås 20-25mil med paketet lämnade en fullmakt vid dörren och nästa dag stod paketet på trappen.

Men visst är det märkligt att det går fortare att få nåt från Tyskland än från grannkommunen :)

Är dessutom lite bortskämd med leveranserna till firman, beställer jag före 16 så får jag leverans vid 05 nästa morgon, även lördagar, förvisso så är det "bara" 20mil det ska fraktas

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Boan skrev:
skriver man adressaten till "FIRMA FÖRNAM EFTERNAMN", så kör de ut företagspaket även om det är "privatadress", men det måste tydligt markeras av den som beställer frakten, gärna en notis.
Tyvärr hjälper det inte alltid om man har kontoret "hemma". Flera gånger som de vägrat att köra ut Företagspaket med hänvisning till att det varit på en hemadress, trots att bolaget är registrerat på den aktuella adressen.

Denna händelse är relaterad till företagspaket, men säger en del om deras attityd.

Vi hade beställt expresspaket, som ska levereras senast kl 10 på förmiddagen. När klockan var 12 stod det plötsligt på paketspårningen att paketet var "levererat enligt speciell anvisning". Vi ringer kundtjänst, inte helt nöjda eftersom det inte kommit något paket till oss, och det var jäkligt bråttom att få grejorna i paketet.

Kundtjänst berättar då glatt att de är försenade med paketleveranserna i hela Skåne och framförallt Helsingborg, så att de har manuellt markerat paketet som levererat, så att paketet inte blir försenat. Trots mina protester gick det inte att få något annat svar.

Vi går och äter lunch (det finns folk kvar på kontoret) och ser postbilen på gatan, samma stadsdel men inte vår gata, som uppenbart levererat "vanliga" paket. Vi frågar om vårt paket finns i hans bil, han frågar efter företagsnamn, muttrar, tar fram och slänger (bokstavligen talat) ut ett paket till oss och frågar vilket namn vi vill signera leveransen med.

AndersPS skrev:
så att de har manuellt markerat paketet som levererat, så att paketet inte blir försenat.
Men söte värld...:banghead:

Jag har inte läst hela tråden men min erfarenhet är att det är lite slumpens skördar om en leverans går bra eller inte och inget fraktbolag är bättre än något annat, slump som sagt. UPS sticker ut genom att vara mest fyrkantiga, tex har jag inte lyckats med att kunna få ge dem en stående fullmakt att ställa paket på farstubrom, de måste göra en bomkörning först, lämna en lite sladdrig brun lapp som jag signerar, sedan går det bra dan därpå...Posten är det som funkar bäst för tillfället, en trimmad brevbärare som ringer på och lägger paketet på altan om jag inte är hemma, och det utan att vi behöver höras vid varje gång.

Dalbotös skrev:
...

En annan gång hade de kört min beställning till ett utlämningsställe två mil bort utan att kolla om jag var hemma. Problemet var bara att varan var lång och där fanns ingen släpvagnsuthyrning. Den fanns två mil åt andra hållet. Tolv mil för att hämta det jag betalat extra för hemkörning för, just för att slippa allt meck med släphyra...
Men vänta lite nu. Hur kunde du acceptera den bluffen? Jag skulle riva upp himmel och jord, nja kanske inte men jag brukar kräva att de kommer tillbaka till min dörr. "Kostar extra om vi ska köra ut en andra gång" försöker de då men då konfronterar jag dem med att det är bedrägeri de håller på med och då mjuknar de och hasplar ur sig typ "Oj det måste ha skett ett misstag och det är första gången, vi looovar...". Eller om de fortsätter krångla och vill att jag åker till terminalen och hämtar så säger jag att jag kostar 300 kr i timmen plus milersättning. Då brukar de lägga in det för utkörning dagen efter.

Jag har lantbrevbärare och hade också problem med att paket inte levererades trots att jag hade varit hemma, så jag frågade Posten om hur det fungerade. Det här var kanske 5 år sedan men svaret jag fick var att när man har lantbrevbärare så levereras paket till "brevlådan" genom att postbilen ställer sig vid brevlådan och tutar. Då ska man komma ut och hämta paketet. Vissa brevbärare tar ändå och ringer på om de tror att någon är hemma, men det är på deras eget initiativ och om de har gott om tid.

Om man har brevlådan långt från huset så fungerar det förstås inte och då levereras bara paketen om brevbäraren känner för det, men rutinen är att han inte ska leverera i det läget.

Om det fortfarande fungerar så här vet jag inte.

C
Ha ha, off topic men jag kommer ihåg när jag var liten och om man hade tur förevisade lantbrevbärar-tanten sin pistol. Är de fortfarande beväpnade nuförtiden? Kanske bäst att inte mucka för mycket om sina paket :D

Det var kanske på den tiden all pengahantering var kontant.
Att som lantbrevbärare åka runt den 18:e och lämna ut pensionen till alla gamla bönder och bondhustrur då var naturligtvis inte riskfritt.

Nu, i plastkortens era, är det nog annorlunda :)

C
KnockOnWood skrev:
Det var kanske på den tiden all pengahantering var kontant.
Att som lantbrevbärare åka runt den 18:e och lämna ut pensionen till alla gamla bönder och bondhustrur då var naturligtvis inte riskfritt.
Japp, så var det. Kontanter genom bilrutan. De hade väl postens vanliga kontanthantering - betala räkningar, sätta in och ta ut pengar på bankboken m.m. Inte så länge sen - 70-talet...

cpalm skrev:
...Inte så länge sen - 70-talet...
Inte så länge sedan? 45 år sedan!
Inte en jag var pensionär då :wow:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.