Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
hsd
FredrikR skrev:
Servicekänsla.. Dom har ett jobb att sköta. :)
Ska de vänta på att alla ska raka sig å klä sig kommer inte posten fram i tid till resterande mottagare

hsd skrev:
Ska de vänta på att alla ska raka sig å klä sig kommer inte posten fram i tid till resterande mottagare
Fast det är det nog ingen som förväntar sig. Hade de ringt på hade han nog öppnat, men ville kanske inte springa efter postbilen utan ordentliga kläder på sig :)

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Post funkar, DHL funkar i bland medan UPS är sända direkt från djävulen, 100 % felaktiga leveranser från dessa.Undviker att handla från företag som använder UPS och talar om det för deras kundtjänst.

stefancrs skrev:
Fast det är det nog ingen som förväntar sig. Hade de ringt på hade han nog öppnat, men ville kanske inte springa efter postbilen utan ordentliga kläder på sig :)
Tack Stefan!

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Nästan alltid så med Posten. Kundtjänst försäkrar att dom varit framme men jag har varit hemma och inte har det då kommit någon hem till mig. Gör en jävligt förbannad.

Tyvärr har det hänt ett par gånger även emd Schenker....

Paket och brev leveranser i Sverige är både fruktansvärt dyrt och jävligt dåligt skött. Tyvärr.

Inte säkert det fungerar till företag heller. Det värsta jag har varit med om när jag jobbade på ett företag på Ideon i lund (företagspark med 100+ företag) och vi väntade på en viktig leverans från USA. Posten påstod att ingen tog emot leveransen i huvudreceptionen (som är ALLTID är bemannad 8-17).

Jag har själv aldrig råkat ut för det, men läst mycket som tyder på att det är satt i system.

Det borde vara krav på att om leveranförsök har gjorts så ska en avi lämnas på dörren (hängas på dörrhandtaget eller nåt).

Ska vara väldigt små paket som går in i brevlådan, annars blir det AVI då vi aldrig är hemma på dagtid. Dock är det ju inte långt till utlämningsstället

Beställer man nåt med hemkörning så beror det väl på att man räknar med att vara hemma och ta emot försändelsen? Annars beställer man väl inte hemkörning?

Nerre skrev:
Beställer man nåt med hemkörning så beror det väl på att man räknar med att vara hemma och ta emot försändelsen? Annars beställer man väl inte hemkörning?
Det är ju inte alltid man kan välja... Det mesta från utlandet kommer automatiskt med hemkörning. Skillanden mellan Posten och andra "riktiga" budfirmor är ju också att man kan lämna en fullmakt att lämna vid dörren med alla andra utom Posten.

Jag har köpt mycket från utlandet (bildelar, Tv-spel och dylikt) och sådant brukar köras ut vare sig jag vill det eller inte. Men jag är nog böjd att hålla med TS, vid många tillfällen så får man en AVI om att jag inte kunde nås och att paketet har lämnats på utlämningsstället. Precis som många andra i tråden har jag haft folk i hemmet som kunde ta hand om saken men det har aldrig ringt på dörren (nej, ingen portkod).
Posten har den trista inställningen.
DHL sköter det betydligt bättre. Där har jag även fått hjälp av chaufförer att lasta om godset på andra fordon trots att det inte ha varit deras uppgift.
Schenker är jag lite allergisk mot sedan de slarvade bort en relativt dyr leverans men fick hjälp av tyska huvudkontoret så att svenska Schenker fick ersätta hela notan.

I mitt fall har det handlat om centrala Umeå den senaste tiden. Blir intressant och se hur det kommer arta sig nu när jag flyttar en bit utanför stan.

Här, strax norr om Uppsala, måste jag ha en väldans bra tajming när jag går ut med jycken, trots att jag jobbar hemifrån är jag enligt posten nästan aldrig hemma när de kommer ut. Skriva företagsnamnet funkar inte heller

Börjat undra om hemkörning inte står för "om du väntar vid brevlådan, 4m från husknuten, när vi kommer så lämnar vi ut ditt paket " Skulle kunna funka, om jag visste dag och tidpunkt..

Eftersändning är det också sisådär med, provade en gång och la i brev till säljaren av huset i brevlådan igen -gav upp efter det kommit fram i min brevlåda iaf.

DHL och UPS hemleverans fungerar däremot utan problem.

Nej för mig beror det i alla fall inte på det. Oftast beror det på att det är för skrymmande eller tungt gods för att jag ska kunna fixa det själv. Måste jag vara hemma för mottagande så förväntar jag mig att få en tid när den ska ske, inte att jag ska vara hemma från jobbet hela dagen.

Har aldrig lyckats med vare sig Posten, DHL eller Schenker. Senast var det en vara som var väldigt otymplig så jag ville ha den hemkörd. De kunde inte ge någon exakt utkörningstid men antagligen någon gång på förmiddagen, nio till tio. Tog ledigt från jobbet (har en timmes resväg) och vankade runt. Vid tolv ringde jag och frågade var bilen höll hus, fick till svar att de hade faktiskt fram till 16:00 på sig. 15:59 ringde jag igen och nån gång efter 17 dök bilen upp.

En annan gång hade de kört min beställning till ett utlämningsställe två mil bort utan att kolla om jag var hemma. Problemet var bara att varan var lång och där fanns ingen släpvagnsuthyrning. Den fanns två mil åt andra hållet. Tolv mil för att hämta det jag betalat extra för hemkörning för, just för att slippa allt meck med släphyra...

Noll förtroende för hemkörning numera tyvärr.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
FredrikR skrev:
UPS har inga tjänstetelefoner, vilket jag tycker är helt underbart sjukt.
De har inte heller GPSer i bilarna.
Men jösses, är det så fortfarande? Jag jobbade där några somrar för många år sen, på kundtjänst, och då minns jag att det det var lite omständligt att få kontakt chaufförerna just eftersom de inte hade jobbmobil. Oftast fick man bara prata med controllern, som i sin tur pratade med chauffören över radio. Men det går alltså att få till någon form av kommunikation mellan chaufför och mottagare, även om det förmodligen är för omständligt för att dom ska vilja ha det som standardrutin.

För övrigt får man inte glömma att de flesta leveransfirmor inte är så särdeles bekymrade över vad mottagaren tycker om deras tjänst, då det är avsändaren som är själva kunden. Så klagomål från de som skickar paketen har betydligt högre prioritet än klagomål från mottagaren. Och jag har t.om ett svagt minne av att när jag jobbade på UPS så var den gängse uppfattningen på kundtjänst att alla former av extra kontroll över leveransen för mottagaren var på ren nåder, och något som mottagaren ska vara väldigt tacksam över. Dvs hade inte kunden (dvs avsändaren) betalat för någon form av plus-tjänst så skulle mottagaren bara vara glad att paketet kommer fram över huvud taget under utsatt dag, och allt annat var ren bonus.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.