378 613 läst ·
2 273 svar
379k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Vad har feminism att göra med detta?elpaco skrev:
Sveriges gammelmedia tappar allt fler betalande läsare, och är allt mer beroende av bidrag (statens presstöd som du och jag är tvungen att betala genom skatt). I andra ord, gammelmedia hålls vid liv genom konstgjord andning.
Man brukar inte bita handen som matar. Det är också därför vi har ett media landskap som är totalt förlamat när det gäller verkligt kritisk granskning och presentation av fakta om statens (alltså också postens) hushåll. Istället serveras åsikter, propaganda, tvättad statistik och vinklade nyheter.
Personligen läser jag varje dag olika tidningar från flera länder. Tycker att nivå på journalistiken i Sverige verkligen stickar ut, men tyvärr inte på rätt håll. Samtidigt är jag imponerad om landets fria media & bloggar på nätet (inkl. Byggahus!) som vågar ta debatten och visa nyheter som de är. Tror att det är där framtiden ligger, och var vi får läsa hur postens hemleverans fungerar i praktiken
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Här gör de tvärt om, dumpar paketet på tomten utan underskrift. Skitsmidigt så länge man är före buset hem...
Kort historia om hur Posten sköter sig.
Beställt en viktig detalj till en kunds processlinje av Bosch Rexroth i Stockholm. Fanns bara den i hela Sverige men blev lovad detaljen till morgonen efter innan 0900. Precis då hade vår firma flyttat och där började problemet.
BR hade vår gamla adress..
Upptäckte detta dagen efter kl 1000 då paket fortfarande inte dykt upp.
Ber BR att kalla tillbaka paketet, för när jag kollar var paketet är någonstans i hanteringen, står det att Posten Företagspaket varit på vår gamla adress men ingen var där... Dhöööö. Stor lapp på entrédörren hänvisar till vår nya adress.
Som sagt vi är inte kunden, utan BR som ber Posten FP att vända tillbaka paketet till Sth.
Följande dagar kan jag följa paketets väg fram och tillbaka till vår gamla adress till postterminalen.
Tre dagar försöker idioten till chaufför leverera till vår gamla adress. Tre (3) dagar...
Jag ringer BR i Danmark och vi har detaljen 3 timmar senare med privat budbil.
Ingen förvånad när jag säger aldrig Posten?
Har fler historier när det gäller privata paket som åkt mellan Malmö och Hörby men de tar vi en annan gång
Beställt en viktig detalj till en kunds processlinje av Bosch Rexroth i Stockholm. Fanns bara den i hela Sverige men blev lovad detaljen till morgonen efter innan 0900. Precis då hade vår firma flyttat och där började problemet.
BR hade vår gamla adress..
Upptäckte detta dagen efter kl 1000 då paket fortfarande inte dykt upp.
Ber BR att kalla tillbaka paketet, för när jag kollar var paketet är någonstans i hanteringen, står det att Posten Företagspaket varit på vår gamla adress men ingen var där... Dhöööö. Stor lapp på entrédörren hänvisar till vår nya adress.
Som sagt vi är inte kunden, utan BR som ber Posten FP att vända tillbaka paketet till Sth.
Följande dagar kan jag följa paketets väg fram och tillbaka till vår gamla adress till postterminalen.
Tre dagar försöker idioten till chaufför leverera till vår gamla adress. Tre (3) dagar...
Jag ringer BR i Danmark och vi har detaljen 3 timmar senare med privat budbil.
Ingen förvånad när jag säger aldrig Posten?
Har fler historier när det gäller privata paket som åkt mellan Malmö och Hörby men de tar vi en annan gång
UPS har jag faktiskt bra erfarenheter av här. Men tror det är ett företag som heter BUDCOM eller nått i den i den stilen som kör deras paket här. Jobbar runt i stan, som servicetekniker, och brukar säga åt han när han ringer i telefon att ställa paketet vid min servicebil (så länge den är hyfsat centralt). Typ under, eller vid däcket diskret. Sen skickar man helt enkelt bra en fullmakt via SMS som han godkänner.
Givetvis inte vid grejer över större belopp. Men funkar bra för små paket.
Posten och Bring etc tycker jag är värdelösa. När man beställt hemleveranser av IKEA / Tretti / Svenska Byggvaror etc. så lämnar de ett tidsspann som är helt makalöst. 7.00 till 16.00. Bett dom be chauffören ringa 30 minuter innan, så jag kan möta upp han hemma när det är aktuellt. Men den servicen har dom inte. Fruktansvärt oservicevänligt.
Givetvis inte vid grejer över större belopp. Men funkar bra för små paket.
Posten och Bring etc tycker jag är värdelösa. När man beställt hemleveranser av IKEA / Tretti / Svenska Byggvaror etc. så lämnar de ett tidsspann som är helt makalöst. 7.00 till 16.00. Bett dom be chauffören ringa 30 minuter innan, så jag kan möta upp han hemma när det är aktuellt. Men den servicen har dom inte. Fruktansvärt oservicevänligt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Mycket tråkigt att höra om alla problem, men här uppe i en norrländsk by så fungerar faktiskt lantbrevbäringen i princip alltid, även med paket där hemkörning ingår, sommar som vinter med ibland en decimeter nysnö på den enskilda vägen. Tummen upp till posten.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det är nästan alltid någon av oss som jobbar hemma. Vi har dessutom logg på om någon ringer på ringklockan. Posten försöker inte ens att leverera paketen. Det är rent bedrägeri enligt mig... men tar man kontakt med dem så bedyrar ju naturligtvis chauffören att de försökt leverera. Och där brukar det sluta.
En bekants son jobbade under en period på postens paketleverans och han berättade att detta hade man satt i system. Man körde ut en sväng och levererade några paket och sen kunde chaufförerna bara åka tillbaka till stationen och skicka ut avier på resten. Helt hårresande. Med dagens GPSer så borde man kunna ha bättre kontroll - om man som arbetsgivare vill.
Har däremot bara bra erfarenheter av Schenker och DHL när vi byggde hus. De var kanon! Ringde och var hjälpsamma! Skall bara tillägga att vi även har bra erfarenheter av Bring, men det beror framförallt på att vi i princip bor granne med Bring-chauffören. Han blev med andra ord alltid väldigt glad när han skulle leverera till oss eftersom han då kunde lägga det sist på dagen och sen åka hem.
En bekants son jobbade under en period på postens paketleverans och han berättade att detta hade man satt i system. Man körde ut en sväng och levererade några paket och sen kunde chaufförerna bara åka tillbaka till stationen och skicka ut avier på resten. Helt hårresande. Med dagens GPSer så borde man kunna ha bättre kontroll - om man som arbetsgivare vill.
Har däremot bara bra erfarenheter av Schenker och DHL när vi byggde hus. De var kanon! Ringde och var hjälpsamma! Skall bara tillägga att vi även har bra erfarenheter av Bring, men det beror framförallt på att vi i princip bor granne med Bring-chauffören. Han blev med andra ord alltid väldigt glad när han skulle leverera till oss eftersom han då kunde lägga det sist på dagen och sen åka hem.
Redigerat:
Lantbrevbäringen och tjänsten hemleveransppaket är två helt olika grejer eller rättare sagt tjänster. Varför blandar folk ihop detta i denna tråd?MultiManOriginal skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Hur länge ligger ett paket från utlandet kvar hos tullen, firman jag köpt produkten av svarar inte på mail (måste få en faktura att bevisa värdet av produkten). Står inget i brevet från posten
Jag tror AndersMalmgren menar "innan de skickar det i soporna" (eller vad de gör om de bestämmer sig för att inte släppa igenom det). Han har ju alltså inte fixat fram den information som tullen kräver för att släppa paketet vidare.
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Här var vi bor kör Bring ut paket bara en gång i veckan. Men innan dess, ligger paketen ibland några dagar i sorteringsterminalen. Fick nyligen själv ringer upp dom, hörde ingenting men paketspårning på nätet visade att dom hade fått grejer.
Däremot har jag utmärkta erfarenheter av framförallt DHL.
Däremot har jag utmärkta erfarenheter av framförallt DHL.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Det gäller alltså hur länge den ligger hos tullen innan den skickas tillbaka till avsändaren, står inget i brevet så kanske ligger tills de fått infon? Jag kan skicka Paypal skärmdump men känns bättre med en riktig invoice
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Ett litet företag i hong kong kan nog inte skicka en riktig faktura
Men har råkat ut för samma sak tidigare och det har funkat
