378 374 läst ·
2 273 svar
378k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
För mig har det aldrig funkat med hemkörning. Inte med posten och inte med någon annan heller. Jag slutade beställa hemkörning för flera år sedan och åker istället och hämtar upp grejerna på deras utlämningsställe. Även om det är omständigt så är det ändå betydligt enklare och snabbare i praktiken.
Vi jobbar skift och är hemma på dagarna varannan vecka, men det har inte hjälpt för leveranserna (två) har ändå kommit så pass sent att den ena gången kom den exakt en minut innan vi var tvungna att åka till jobbet (en timme senare än sista angivna tid) och den andra gången fick dom komma ut igen några dagar senare.tacho skrev:
De har utkörning på flera tjänster samt paket från utlandet. Min lantbrevbärare levererar paketet som är hempaket trots att han egentligen inte behöver göra det.Olsin skrev:Kollade på Postens hemsida och där finns bara en produkt (vad jag kan se) där de kör hem till privatpersoner och det är Hempaket. Om man kollar i faktabladet så står det "Hempaket kan skickas till hela Sverige med undantag av mottagare med postutdelning via lantbrevbärare".
Om mina antaganden stämmer så är det de som du köper grejorna av som lovar mer än vad de har avtalat med Posten om.
Problemet gäller Posten paket och express.
Satt hemma och väntade på paket. Hörde att det rasslade i brevlådan så gick dit.
Hittade en lapp om att de försökt nå mig utan framgång. :x
När jag hade fått på mig kläder och hunnit ut så hade idioten dragit.
Nu för tiden ber jag dem skicka direkt till distributionscentralen så vinner jag en dag. Det är ju ändå där paketen hamnar.
Hittade en lapp om att de försökt nå mig utan framgång. :x
När jag hade fått på mig kläder och hunnit ut så hade idioten dragit.
Nu för tiden ber jag dem skicka direkt till distributionscentralen så vinner jag en dag. Det är ju ändå där paketen hamnar.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det mest irriterande är just detta att de bluffar med att de varit hemma hos en och försökt lämna. Det var likadant sist jag väntade paket. Nu vet jag inte om det var just Posten eller nåt annat transportbolag. Men jag var hemma och följde paketet på datorn, och plötsligt slår det om till "Har försökt leverera". Men givetvis var de inte ens nära mitt hem, de körde paketet direkt till utlämningsstället, så jag fick hämta det där själv.
Har haft samma problem med Företagspaket vid ett par tillfällen då föreningens kontor beställt material. De markerar försändelsen med "Mottagaren är en privatperson" och sedan skall man då hämta grejorna antingen hos ombud i närheten eller närmsta central 2.5 mil bort. Har då ringt kundtjänst som beställt ut ny utkörning då föreningen inte är någon privatperson. Dagen efter ligger det en lapp i brevinkastet att posten sökt oss trots att ingen knackat på kontoret.....
skriver man adressaten till "FIRMA FÖRNAM EFTERNAMN", så kör de ut företagspaket även om det är "privatadress", men det måste tydligt markeras av den som beställer frakten, gärna en notis.NetNut skrev:Har haft samma problem med Företagspaket vid ett par tillfällen då föreningens kontor beställt material. De markerar försändelsen med "Mottagaren är en privatperson" och sedan skall man då hämta grejorna antingen hos ombud i närheten eller närmsta central 2.5 mil bort. Har då ringt kundtjänst som beställt ut ny utkörning då föreningen inte är någon privatperson. Dagen efter ligger det en lapp i brevinkastet att posten sökt oss trots att ingen knackat på kontoret.....
Vi är tydligen lyckligt lottade och har en postis som har både servicevilja och känsla! Vi bor numera ute på landet (Södermanland) och får våra paket levererade till dörren.
Hade en leverans av halvpall med postnord. Chauffören ringde mig och sade att han hellre ville lämna den hos ombudet då han inte skulle hinna att åka 3 mil extra tur och retur till mig. Jag skulle ändå åka och handla just då så jag gick med på det, men jag tänker att chaufförerna är så oerhört tidspressade att de uppfattar det som att de inte hinner göra det de ska göra.
Problemet är att i perspektivet kund kontra postnord så är det ju en viss nivå av bedrägeri som pågår. Jag vet för lite, om huruvida chaufförerna klagar uppåt utan att lyssnas på eller om de inte vågar klaga på grund av risk för repressalier, för att veta vart man verkligen bör rikta missnöjet.
Problemet är att i perspektivet kund kontra postnord så är det ju en viss nivå av bedrägeri som pågår. Jag vet för lite, om huruvida chaufförerna klagar uppåt utan att lyssnas på eller om de inte vågar klaga på grund av risk för repressalier, för att veta vart man verkligen bör rikta missnöjet.
Rätt många har nog möjlighet att åka hem från jobbet och ta emot en leverans om de ringer och aviserar att "nu kommer jag om 30 minuter". Så brukar DHL och UPS oftast göra vid mina leveranser. Detta hade ju gått att automatisera med ganska små medel, t ex en GPS i lastbilen som är kopplad till en funktion som skickar SMS till kunden en viss tid innan man anländer.tacho skrev:
Har inte själv använt sådana paket, då vi inte är hemma på dagarna, bättre att hämta på ICA, men har hört av andra att de titt som oftast får ringa och bråka trots att de har varit hemma, då Värmländska paket ofta hamnar i Örebro när de inte kan levereras.
Jag har nog aldrig bestämt med hemleverans, bara till närmsta ombud, eftersom jag inte är hemma dagtid. Dock så tycker jag det är fantastiskt att man kan beställa något med DHL från UK och få det levererat till dörren dagen efter, något posten inte kan lösa ens inrikes...
Beställde rätt nyligen grejer från Florida, tog två dagar för paketet att komma fram.
Beställde rätt nyligen grejer från Florida, tog två dagar för paketet att komma fram.