Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
N nissenhj skrev:
Jag fick en leverans med Gordon Delivery, de har typ samma tracking system. När det närmade sig tids intervallet för leverans gick jag in på deras hemsida för att se om de skulle komma i början eller slutet av intervallet. Till min förvåning så ser jag att de på väg mot vår by fast det stod att det var ett antal stopp före. Går in efter en stund, ser att han passerar på riksvägen 600m bort, Kör fler mil förbi och gör leveranser. Kommer tillbaka 1.5 timme senare och leverera. Kör sedan på samma håll som han var på innan mig??? Inte effektivt på något sätt.
Det kan ju bero på vilken ordning sakerna är inlastade i lastbilen.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vår chaufför är en riktig klippa, hon tar t om returer. Sånt uppskattas när man har en skärm av modell otymplig som ska sändas för reklamation.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Man borde ju lasta i en ordning så att körsträckan minimeras, kan jag tycka. Sen är det ju svårt att veta vad som var motiverat i ett enskilt fall som man inte har någon kunskap om.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är sådant som kallas planering. Att lasta i den ordningen som blir effektivast vid lossning!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Det är sådant som kallas planering. Att lasta i den ordningen som blir effektivast vid lossning!
Om det går. Pratar vi om större gods så kan det vara motiverat att köra runt lite hit och lite dit för att kunna packa bilen effektivt. Man gör en avvägning när man packar bilen huruvida det är värt att köra lite extra sträckor för att kunna få in lite mer gods. Det kan vara värt att köra lite extra långt idag för att slippa köra till samma område imorgon igen.

Man vill inte gärna behöva packa ur och i bilen för att komma åt varorna i "rätt ordning" Särskilt inte med vanlig pallyft. Det är inte ovanligt att varor packas på varandra om det är OK utifrån emballage, vikt mm.

pacman42 pacman42 skrev:
Om det går. Pratar vi om större gods så kan det vara motiverat att köra runt lite hit och lite dit för att kunna packa bilen effektivt. Man gör en avvägning när man packar bilen huruvida det är värt att köra lite extra sträckor för att kunna få in lite mer gods. Det kan vara värt att köra lite extra långt idag för att slippa köra till samma område imorgon igen.

Man vill inte gärna behöva packa ur och i bilen för att komma åt varorna i "rätt ordning" Särskilt inte med vanlig pallyft. Det är inte ovanligt att varor packas på varandra om det är OK utifrån emballage, vikt mm.
Små lådor

N nissenhj skrev:
Små lådor
Men hur såg det andra godset ut?

• Wow
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
UPS har en algorithm ORION som ser till att inga vänstersvängar sker under leveranser.
Kanske min barndomskompis jobbar där. Den första tiden han hade körkort försökte han aktivt att undvika vänstersvängar.

• Haha
  • Wow
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske min barndomskompis jobbar där. Den första tiden han hade körkort försökte han aktivt att undvika vänstersvängar.
Här i vänster-trafik-land är det högersvängar som ska undvikas.

Jag har varit inblandad i en olycka där jag skulle svänga höger, blinkade i mycket god tid och placerade mig rätt i vägbanan och stannade nästan...när jag svängde blev jag nermejad i ett dike av en bakomvarande typ Toyota Prado framförd av en berusad militär som skulle "köra om".

Min lilla Toyota Ractis blev helt demolerad men vi överlevde med skador, stollen som körde om avled dagen efter.

Det var det närmaste döden jag kommit...

• Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här i vänster-trafik-land är det högersvängar som ska undvikas.
Ja högersväng i vänstertrafik var rätt läskigt i början... Väldigt lätt att man var på väg mot högertrafik efter svängen. 😱 Men som med mycket annat vänjer man sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men hur såg det andra godset ut?
Allt gods som var kvar på bilen var i små lådor, ungefär halvfull när han var hos mig. Som jag förstod det så körde de bara ut gods till denna leverantör den dagen och allt var i mindre lådor.

N nissenhj skrev:
Jag fick en leverans med Gordon Delivery, de har typ samma tracking system. När det närmade sig tids intervallet för leverans gick jag in på deras hemsida för att se om de skulle komma i början eller slutet av intervallet. Till min förvåning så ser jag att de på väg mot vår by fast det stod att det var ett antal stopp före. Går in efter en stund, ser att han passerar på riksvägen 600m bort, Kör fler mil förbi och gör leveranser. Kommer tillbaka 1.5 timme senare och leverera. Kör sedan på samma håll som han var på innan mig??? Inte effektivt på något sätt.
Kanske någon med specifik tid för leverans gjorde att de lade rutten annorlunda än hur du tänkte de skulle köra? De kan ju ha ett avtal med t.ex ett företag där de både lämnar och hämtar paket en viss tid. Sånt kan påverka effektiviteten.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Kanske någon med specifik tid för leverans gjorde att de lade rutten annorlunda än hur du tänkte de skulle köra? De kan ju ha ett avtal med t.ex ett företag där de både lämnar och hämtar paket en viss tid. Sånt kan påverka effektiviteten.
Endast privatpersoner. Kördes ut på helgen. Eftersom man kan följa dem på webben i realtid så var det lätt att se att de inte levererade till företag. Och leverantörern de Gordon Körde för denna dag säljer vad jag vet bara till privatpersoner

N nissenhj skrev:
Endast privatpersoner. Kördes ut på helgen. Eftersom man kan följa dem på webben i realtid så var det lätt att se att de inte levererade till företag. Och leverantörern de Gordon Körde för denna dag säljer vad jag vet bara till privatpersoner
Okej. Hade ingen aning om att företaget ens existerade. Verkar som att de levererar kylvaror, matkassar och liknande, om jag nu googlade rätt. Då kanske de kör ut färskvarorna först och sen mindre viktiga varor sist? Då kan ju rutten se ologisk ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.