378 380 läst ·
2 273 svar
378k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Det kan ju bero på vilken ordning sakerna är inlastade i lastbilen.N nissenhj skrev:Jag fick en leverans med Gordon Delivery, de har typ samma tracking system. När det närmade sig tids intervallet för leverans gick jag in på deras hemsida för att se om de skulle komma i början eller slutet av intervallet. Till min förvåning så ser jag att de på väg mot vår by fast det stod att det var ett antal stopp före. Går in efter en stund, ser att han passerar på riksvägen 600m bort, Kör fler mil förbi och gör leveranser. Kommer tillbaka 1.5 timme senare och leverera. Kör sedan på samma håll som han var på innan mig??? Inte effektivt på något sätt.
Om det går. Pratar vi om större gods så kan det vara motiverat att köra runt lite hit och lite dit för att kunna packa bilen effektivt. Man gör en avvägning när man packar bilen huruvida det är värt att köra lite extra sträckor för att kunna få in lite mer gods. Det kan vara värt att köra lite extra långt idag för att slippa köra till samma område imorgon igen.N nissenhj skrev:
Man vill inte gärna behöva packa ur och i bilen för att komma åt varorna i "rätt ordning" Särskilt inte med vanlig pallyft. Det är inte ovanligt att varor packas på varandra om det är OK utifrån emballage, vikt mm.
Små lådorpacman42 skrev:
Om det går. Pratar vi om större gods så kan det vara motiverat att köra runt lite hit och lite dit för att kunna packa bilen effektivt. Man gör en avvägning när man packar bilen huruvida det är värt att köra lite extra sträckor för att kunna få in lite mer gods. Det kan vara värt att köra lite extra långt idag för att slippa köra till samma område imorgon igen.
Man vill inte gärna behöva packa ur och i bilen för att komma åt varorna i "rätt ordning" Särskilt inte med vanlig pallyft. Det är inte ovanligt att varor packas på varandra om det är OK utifrån emballage, vikt mm.
UPS har en algorithm ORION som ser till att inga vänstersvängar sker under leveranser.Alfredo skrev:
https://www.pbslearningmedia.org/resource/nvmms.sci.eng.package/the-math-behind-package-delivery/
Här i vänster-trafik-land är det högersvängar som ska undvikas.Alfredo skrev:
Jag har varit inblandad i en olycka där jag skulle svänga höger, blinkade i mycket god tid och placerade mig rätt i vägbanan och stannade nästan...när jag svängde blev jag nermejad i ett dike av en bakomvarande typ Toyota Prado framförd av en berusad militär som skulle "köra om".
Min lilla Toyota Ractis blev helt demolerad men vi överlevde med skador, stollen som körde om avled dagen efter.
Det var det närmaste döden jag kommit...
Kanske någon med specifik tid för leverans gjorde att de lade rutten annorlunda än hur du tänkte de skulle köra? De kan ju ha ett avtal med t.ex ett företag där de både lämnar och hämtar paket en viss tid. Sånt kan påverka effektiviteten.N nissenhj skrev:Jag fick en leverans med Gordon Delivery, de har typ samma tracking system. När det närmade sig tids intervallet för leverans gick jag in på deras hemsida för att se om de skulle komma i början eller slutet av intervallet. Till min förvåning så ser jag att de på väg mot vår by fast det stod att det var ett antal stopp före. Går in efter en stund, ser att han passerar på riksvägen 600m bort, Kör fler mil förbi och gör leveranser. Kommer tillbaka 1.5 timme senare och leverera. Kör sedan på samma håll som han var på innan mig??? Inte effektivt på något sätt.
Endast privatpersoner. Kördes ut på helgen. Eftersom man kan följa dem på webben i realtid så var det lätt att se att de inte levererade till företag. Och leverantörern de Gordon Körde för denna dag säljer vad jag vet bara till privatpersonerKeiller skrev:
Okej. Hade ingen aning om att företaget ens existerade. Verkar som att de levererar kylvaror, matkassar och liknande, om jag nu googlade rätt. Då kanske de kör ut färskvarorna först och sen mindre viktiga varor sist? Då kan ju rutten se ologisk ut?N nissenhj skrev: