378 356 läst ·
2 273 svar
378k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Nu har jag läst några inlägg här, samt fått berättat för mig, just om "platsbristen" i paketskåpen. Nu har jag inte längre något sommarhus men visste inte att det var så illa att paketet kunde återsändas till, som jag tolkar, folkbokföringsadress. Det har hänt mig några gånger att jag fått leverans till skåp (Budbee eller Insta) på en fredag och jag inte haft möjlighet att hämta och redan på söndagen så får jag meddelande-puff om att hämta. Tänkt att det är lite irriterande, det ligger ju ändå i skåpet 14 dagar. Nu förstår jag lite mer varför, om få hämtar ut finns inga skåp lediga.Larsa skrev:
De "borde" sänka gränsen på att hämta till 7 dagar, eller kanske 5. Och det borde såklart redan vara tydligt när jag beställer en vara från t ex Apotea (som jag vet inte går ned i vår brevlåda) att jag har max 5 dagar på mig att hämta innan retur. Tydlighet är viktigast av allt.
Redigerat:
Och nu beställde jag ett paket som inte fick plats, men det lämnade dom till ett utlämningsställe i närheten. (Jag bor i Stockholm så hade kunnat hämta det där om några dagar). Jäkligt märkligt att dom dom gör olika, deras policys är tydligen inte mycket värda…..Larsa skrev:
Nu har Postnordappen fått solsting!
Betedde sig märkligt som tex. att den inte uppdaterade sig efter att jag gjorde val som att Postnord skall vara förtullare mm. status oförändrad dygn senare, så jag startade om appen. Tror ni inte att försändelser då hamnade automatiskt i Arkivet fast de inte är levererade + statusen har inte ändrats, men går man in och kollar försändelsens rutt ser man "rörelse"... Sen att det står att de väntar på tull stämmer inte heller då det är förbetalt...
Så nu finns kommande försändelser i både kommande och i arkivet... Så bara halvfel i vissa försändelser 😅
Betedde sig märkligt som tex. att den inte uppdaterade sig efter att jag gjorde val som att Postnord skall vara förtullare mm. status oförändrad dygn senare, så jag startade om appen. Tror ni inte att försändelser då hamnade automatiskt i Arkivet fast de inte är levererade + statusen har inte ändrats, men går man in och kollar försändelsens rutt ser man "rörelse"... Sen att det står att de väntar på tull stämmer inte heller då det är förbetalt...
Så nu finns kommande försändelser i både kommande och i arkivet... Så bara halvfel i vissa försändelser 😅
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säg inte det. Nu var det förvisso länge sedan, men när jag hämtat gods på Postnord-terminalen i Årsta har hela godsutlämningen varit full med arga människor vars Wish-paket fastnat i tullen trots att de var förbetalda. Varför dessa ärenden hanterades just där är naturligtvis ett riktigt mysterium, men konsekvensen var att det kunde vara en timmes kö för att få ett paket utkört på lastbryggan.Tokslut skrev:
Och nu försökte brorsan få ett paket till paketboxen, den var full så då dom skickade paketet till ett random ställe långt ifrån närmaste utlämningsställe (en timme tor typ jämfört med närmaste). Är ju ett skämt! När man handlar från Amazon har man paketet utanför dörren efter några dagar. Går ju inte handla från företag med PN leverans längre.Larsa skrev:
Beställde från ett stort svenskt möbel varuhus, valde hemleverans och skulle få det den 22 juli. Runt 3 tiden på natten den 23 får jag ett sms från Torsvik terminal att leveransen blir försenad. Jag blir dock förvånad när Postnord skickar sms klockan 10 den 23 juli (paketet ligger nu på en terminal i min kommun) och undrar om paketet skall levereras till ombud eller hem. Jag får paketet den 24, men ser inte Postnord hur paketen skall levereras?
Hade jag inte svarat så antar jag att de lagt på ytterliggare dagar för leverans.
Hade jag inte svarat så antar jag att de lagt på ytterliggare dagar för leverans.
För mig med appen installerad får man frågan om man vill ändra hur det ska köras ut. Gör man ingenting kommer det levererat hem som är den tid som visas när den frågar om man vill ändra.S Slaepet skrev:
Fast i mitt fall fanns det ingen tid i appen då den var markerad som försenad. Det var en kontaktlös leverans så oavsett kan man tycka att paketet skulle levererats den 23 juli utan min "uppdatering av leverans" då jag redan betalt för hemleverans. Den låg alltså 24 timmar extra i min kommun för Postnord ville veta om den skulle till ombud eller hem.S sjoelund skrev:
De måste nog ställa frågan när leveransen är försenad, annars är det nån som gnäller att "de levererade när jag var på semester så nu har det legat på verandan en vecka, de skulle ha skickat det till ombud istället".S Slaepet skrev:Fast i mitt fall fanns det ingen tid i appen då den var markerad som försenad. Det var en kontaktlös leverans så oavsett kan man tycka att paketet skulle levererats den 23 juli utan min "uppdatering av leverans" då jag redan betalt för hemleverans. Den låg alltså 24 timmar extra i min kommun för Postnord ville veta om den skulle till ombud eller hem.
Isåfall är det ju bra att, vid en försening, kunna välja om man vill ha det hem eller till ombud, för att inte riskera att det levereras när folk är bortresta. Och en sån ombokning är ganska lätt att göra i post-appen.
Så tänkte inte jag, men du har nog helt rätt.Keiller skrev:
De måste nog ställa frågan när leveransen är försenad, annars är det nån som gnäller att "de levererade när jag var på semester så nu har det legat på verandan en vecka, de skulle ha skickat det till ombud istället".
Isåfall är det ju bra att, vid en försening, kunna välja om man vill ha det hem eller till ombud, för att inte riskera att det levereras när folk är bortresta. Och en sån ombokning är ganska lätt att göra i post-appen.
Den frågan ställer dom varje gång i appen, jag gissar för att en viss procent väljer då utlämningstället och de spar pengar 🤷♂️S Slaepet skrev: