378 624 läst ·
2 273 svar
379k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Min pappa beställde ett gevär för många år sen, med hemleverans. Slutstycket kom i eget paket några dagar innan som planerat. Några dagar senare kom han hem från jobbet och på trappen låg paketet med geväret.,
Det kan vara så enkelt att bägge paketen hade problem med att etiketterna lossnade. Det kan vara ett misstag av avsändarna som inte såg till att etiketterna satt fast ordentligt.
3 alternativ.
1. Säljaren skickade osb istället för jackan.
2. Köparen bytte ut jackan mot osb.
3. Postanställd bytte ut jackan mot osb.
Vem som gjort vad är omöjligt för oss att veta. Dessa bedrägerier sker dagligen.
Sen kan man ju tycka att om man ska skicka så dyra saker, så gör det försäkrat.
1. Säljaren skickade osb istället för jackan.
2. Köparen bytte ut jackan mot osb.
3. Postanställd bytte ut jackan mot osb.
Vem som gjort vad är omöjligt för oss att veta. Dessa bedrägerier sker dagligen.
Sen kan man ju tycka att om man ska skicka så dyra saker, så gör det försäkrat.
Ja, det finns ju till och med en bild där i artikeln på paketet där det ligger på postdisken med fraktsedeln påklistrad. Tyvärr har mottagarens bild inte samma kvalitet, men det är väl rimligt att anta att det inte är samma fraktsedel. Är ju inte så lätt att pillra bort de där utan att skada etiketten.S Stefan1972 skrev:
https://www.gp.se/image/policy:1.64...XHi9Mz6RMpZU.jpg?f=Tall&w=1440&$p$f$w=09830ee
På OSB lossnar de lätt. På originalpaketet ser den inte ut att sitta så bra heller....C cpalm skrev:Ja, det finns ju till och med en bild där i artikeln på paketet där det ligger på postdisken med fraktsedeln påklistrad. Tyvärr har mottagarens bild inte samma kvalitet, men det är väl rimligt att anta att det inte är samma fraktsedel. Är ju inte så lätt att pillra bort de där utan att skada etiketten.
[länk]
Precis. Min dotter skickade ett paket till Tyskland. Vi använde packtejp som gick runt hela paketet varv efter varv och täckte på detta sätt hela fraktsedeln så att den var helt inplastad med genomskinlig tejp.Silver78 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Fast förstår jag saken rätt så stämmer storleken på kollit med det som står på fraktsedel. Det indikerar ju att den knappast lossnat utan mer att någon dragit ut en ny fraktsedel efter inlämnandet. Den kan man ju i princip ändra ändå tills godset är hämtat från inlämningsställe och säkert efter det också... Borde rimligen synas i tidpunkterna.
Nu hänger jag inte riktigt med. Du som skickar beställer en maxstorlek på kollit och en maxvikt på kollit, sedan betalar du för dessa och får en etikett som talar om hur stort och tungt det får vara. Så länge det nya kollit har samma begränsningar så går det utmärkt att byta paket under etiketten.S Stefan1972 skrev:Fast förstår jag saken rätt så stämmer storleken på kollit med det som står på fraktsedel. Det indikerar ju att den knappast lossnat utan mer att någon dragit ut en ny fraktsedel efter inlämnandet. Den kan man ju i princip ändra ändå tills godset är hämtat från inlämningsställe och säkert efter det också... Borde rimligen synas i tidpunkterna.
Jag kan ju skriva ut etiketten hemma, enda skillnaden är att när etiketten skrivs ut hos postombudet så får du en etikett med klister på baksidan.
Men tittar man på bilderna i Aftobladet (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a7e087/postnord-salde-jacka-och-koparen-fick-traplanka) som har lite bättre kvalitet än de i GP så syns det tydligt att det är två olika etiketter. Det lutar alltså åt att jackan försvann på inlämningsstället.
Edit: Fast å andra sidan så är det olika adresser skrivna också. Jag är tveksam till att paketen är adresserade till samma person.
Edit: Fast å andra sidan så är det olika adresser skrivna också. Jag är tveksam till att paketen är adresserade till samma person.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Nja det beror väl på fraktsätt? Det vanligaste är ju att man anger faktisk storlek och vikt.pacman42 skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med. Du som skickar beställer en maxstorlek på kollit och en maxvikt på kollit, sedan betalar du för dessa och får en etikett som talar om hur stort och tungt det får vara. Så länge det nya kollit har samma begränsningar så går det utmärkt att byta paket under etiketten.
Jag kan ju skriva ut etiketten hemma, enda skillnaden är att när etiketten skrivs ut hos postombudet så får du en etikett med klister på baksidan.
Och när du beställer paket så blir detta vad du får:S Stefan1972 skrev:
- https://portal.postnord.com/skickadirekt/
Jag har skickat flera paket med "Skicka direkt" nu på slutet, både inrikes och utrikes. Det som står på etiketten är "Skicka Lätt"/"Skicka Small"/etc, samt vilken vikt du köpt. "Skicka Lätt"/"Skicka Small"/etc står för summan av de olika sidorna på paketets maxvärde.