Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick igår morse ett paket i brevlådan och det skickades mindre än 22h tidigare från en helt annan plats i södra Sverige. Ibland imponerar faktiskt PostNord också.

Trackingen fungerade också klockrent.
Även en blind höna finner understundom ett korn.

• Gilla
Anjun och 1 till
  • Laddar…
För en månad sedan hade jag ett behov av att beställa en pryl från Apote*. De hade många olika leveransalternativ. Numera ligger PN långt ner bland alternativen. Fyra dagars leverans säger de. Då jag har mestadels bra erfarenhet av dem (och även jobbar där) är valet självklart. Beställning 17.22. Står utanför dörren 70 mil bort 11.00 nästa dag.

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Har numera noterat att Postmord inte längre orkar bemöda sig med att lägga en avi i brevlådan om brevet är för stort.
Förut kunde man alltid hämta ut det hos närmaste postombud, men numera lägger det lite varstans beroende på ambitionsnivå. Ibland ligger det framför ytterdörren (under tak), men ofta på brevlådan ute vid gatan.
Min senaste försändelse låg på trottoaren i ösregnet. De hade dock varit snälla nog att lägga det i en plastpåse...

Tjuvarna ser sin chans numera och går runt och letar paket. Speciellt brukar de går runt tidigt på morgonen och titta efter early bird försändelser. Men även många postpaket försvinner.

• Gilla
  • Ledsen
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Har numera noterat att Postmord inte längre orkar bemöda sig med att lägga en avi i brevlådan om brevet är för stort.
Förut kunde man alltid hämta ut det hos närmaste postombud, men numera lägger det lite varstans beroende på ambitionsnivå. Ibland ligger det framför ytterdörren (under tak), men ofta på brevlådan ute vid gatan.
Min senaste försändelse låg på trottoaren i ösregnet. De hade dock varit snälla nog att lägga det i en plastpåse...

Tjuvarna ser sin chans numera och går runt och letar paket. Speciellt brukar de går runt tidigt på morgonen och titta efter early bird försändelser. Men även många postpaket försvinner.
Anledningen till det var väl att folk klagade över att de tvingades till ombuden för att hämta det som de ansåg att Posten inte gjorde, att dela ut grejerna.

Vad än Posten gör, dela ut/inte dela ut, skicka till ombud/inte skicka till ombud, så kommer det finnas folk som klagar på det.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Anledningen till det var väl att folk klagade över att de tvingades till ombuden för att hämta det som de ansåg att Posten inte gjorde, att dela ut grejerna.

Vad än Posten gör, dela ut/inte dela ut, skicka till ombud/inte skicka till ombud, så kommer det finnas folk som klagar på det.
Fast för folk som är hemma hela dagarna gör det ju inget, men vi som är på jobbet och inte kan ta in paketet förrän vi kommer hem sent på kvällen, löper ju stor risk för att bli bestulna. Tyvärr ser vårt samhälle ut så idag.
Brev större än vad som ryms i en normal brevlåda borde inte tillåtas, utan räknas som paket. Sen borde man kunna välja om man vill hämta ut det eller få det levererat som en del andra transportbolag erbjuder.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
L lordi skrev:
Fast för folk som är hemma hela dagarna gör det ju inget, men vi som är på jobbet och inte kan ta in paketet förrän vi kommer hem sent på kvällen, löper ju stor risk för att bli bestulna. Tyvärr ser vårt samhälle ut så idag.
Brev större än vad som ryms i en normal brevlåda borde inte tillåtas, utan räknas som paket. Sen borde man kunna välja om man vill hämta ut det eller få det levererat som en del andra transportbolag erbjuder.
Oftast går det att välja hur man vill få det levererat, om man vill ha det hem, till ombud eller till såna där boxar som finns placerade här och var. Apoteket, som jag handlat från några gånger, har en sju-åtta leveransalternativ att välja på, varav en tredjedel är med Posten. De andra alternativen är med andra bolag.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Oftast går det att välja hur man vill få det levererat, om man vill ha det hem, till ombud eller till såna där boxar som finns placerade här och var. Apoteket, som jag handlat från några gånger, har en sju-åtta leveransalternativ att välja på, varav en tredjedel är med Posten. De andra alternativen är med andra bolag.
Jo, ofta går det att välja och då väljer jag alltid en leverans där jag kan hämta hos ombud eller på terminal.
Däremot så kommer ofta mindre försändelser som brev med Postnord och det är dessa som numera slängs utanför brevlådan. Den senaste som de slängde på trottoaren utanför grinden var inte vidare känslig för väta men låg ändå i en post-nord påse. Innan dess beställde jag en bok och den låg turligt nog under tak vid ytterdörren. Grannen blev nyligen bestulen på ett paket med böcker.
De hittar ibland upprivna kuvert och påsar i området, efter att tjuvar varit runt och "fyndat"

Förr låg det alltid en avi om att jag kunde hämta ett brev hos ombudet då det inte fick plats i brevlådan. Denna tjänst erbjuder tydligen inte Postnord längre.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jo, ofta går det att välja och då väljer jag alltid en leverans där jag kan hämta hos ombud eller på terminal.
Däremot så kommer ofta mindre försändelser som brev med Postnord och det är dessa som numera slängs utanför brevlådan. Den senaste som de slängde på trottoaren utanför grinden var inte vidare känslig för väta men låg ändå i en post-nord påse. Innan dess beställde jag en bok och den låg turligt nog under tak vid ytterdörren. Grannen blev nyligen bestulen på ett paket med böcker.
De hittar ibland upprivna kuvert och påsar i området, efter att tjuvar varit runt och "fyndat"

Förr låg det alltid en avi om att jag kunde hämta ett brev hos ombudet då det inte fick plats i brevlådan. Denna tjänst erbjuder tydligen inte Postnord längre.
Ok. Har sett att Posten, Citymail och tidningsbud (early bird) allihop hänger påsar med försändelser med en lite krok på postlådor. Kanske krokarna var slut när de besökte dig.

Fast det är ju ett oskick att folk stjäl. Även om försändelserna går ner i lådan så kan de ju bli stulna, så vill man vara på säkra sidan får man väl skaffa postbox och hämta allt, både brev tidningar och reklam på Posten.

Själv har jag en sån ordentlig postlåda med stort inkast, som inte går att stjäla ur annat än om tjyvarna bryter upp den. Fast den har fått vara ifred.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Maria T
Blev så paff i fredags över en sak som har med Posten och Paket att göra, så även om det inte handlar om leverans till mig vill jag skriva om det.

Förrförra veckans måndag (alltså 14 dagar sen imorgon) var jag till postombudet för att skicka ett paket till USA. Det gick iväg till postterminal för sortering samma dag då jag lämnade in det innan kl 13.
Har skickat ett par paket om året i tio års tid till samma adress, och endast vid ett enda tillfälle - när jag lämnade in paketet hos ett annat ombud - blev jag tillsagd att fylla i en sån grön lapp, tulldeklaration.

Så i torsdags kväll när jag kom hem hade jag en handskriven avi i brevlådan att jag hade ett paket att hämta och på raden för avsändare stod "retur". I fredags skulle jag hämta paketet och då var det såklart det jag hade skickat elva dagar tidigare. Det hade en blå etikett från PostNord, jag har aldrig sett sådan tidigare, men fick veta att det var för att jag inte hade klistrat på en tulldeklaration.

OK. Jag borde kanske känt till detta med tulldeklarationen (fast jag kan tycka att postombuden ska påpeka att det behövs) men det jag förundras över är givetvis vad som gjorde att det tog så hiskeligt lång tid för paketet att returneras? Att gröna lappen saknades borde rimligtvis ha upptäckts på terminalen redan på tisdagen.
Nu var det inget viktigt som behövde komma fram till ett specifikt datum, som en födelsedagspresent eller julklapp, men tycker ändå att det är skitdåligt och skrämmande att det tog så lång tid.

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
V
Maria T Maria T skrev:
Blev så paff i fredags över en sak som har med Posten och Paket att göra, så även om det inte handlar om leverans till mig vill jag skriva om det.

Förrförra veckans måndag (alltså 14 dagar sen imorgon) var jag till postombudet för att skicka ett paket till USA. Det gick iväg till postterminal för sortering samma dag då jag lämnade in det innan kl 13.
Har skickat ett par paket om året i tio års tid till samma adress, och endast vid ett enda tillfälle - när jag lämnade in paketet hos ett annat ombud - blev jag tillsagd att fylla i en sån grön lapp, tulldeklaration.

Så i torsdags kväll när jag kom hem hade jag en handskriven avi i brevlådan att jag hade ett paket att hämta och på raden för avsändare stod "retur". I fredags skulle jag hämta paketet och då var det såklart det jag hade skickat elva dagar tidigare. Det hade en blå etikett från PostNord, jag har aldrig sett sådan tidigare, men fick veta att det var för att jag inte hade klistrat på en tulldeklaration.

OK. Jag borde kanske känt till detta med tulldeklarationen (fast jag kan tycka att postombuden ska påpeka att det behövs) men det jag förundras över är givetvis vad som gjorde att det tog så hiskeligt lång tid för paketet att returneras? Att gröna lappen saknades borde rimligtvis ha upptäckts på terminalen redan på tisdagen.
Nu var det inget viktigt som behövde komma fram till ett specifikt datum, som en födelsedagspresent eller julklapp, men tycker ändå att det är skitdåligt och skrämmande att det tog så lång tid.
Den kan ju va så att dem har fler paket att handha förutom ditt.
Ditt paket hamnar inte först i kön.
Sen kan de ju va så också. "Fyller han inte i en tulldeklaration, så kan de vänta" alltså helt underprioriterat.

Jag själv tror inte gången tog 11 dagar,de handlar nog bara om prioritet

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Så det gäller att bara beställa från apoteket så man kan välja transportsätt

N nissenhj skrev:
Så det gäller att bara beställa från apoteket så man kan välja transportsätt
Du förstår säkert att min apoteksbeställning var ett exempel. Fanns liksom ingen anledning att räkna upp de företag jag har beställt från och som erbjudit ett flertal leveransalternativ.

En del erbjuder inga alternativ, en del har flera. Det beror på var du bor och vilka transportbolag företaget du handlar av har avtal med.

Prova själv, köp nåt på nätet och se om det finns alternativ på hur du får hem grejerna. Välj det som passar dig bäst.

Redigerat:
Har ett ställe på en ö i skärgården, två bilfärjor för att ta sig dit. Iof ganska stor ö så PN är nog där ofta.

beställde lite grejor, blev två kolli. Kom en lastbil och levererade ett kolli, två dagar senare kom en annan lastbil med kolli nr 2. Kanske inte så konstigt att dom har svårt med ekonomin…

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lordi skrev:
Och vad är en normal brevlåda då ?

Nu har jag en ganska stor brevlåda (bor i villa), men jag tror ingen av mina grannar har samma storlek på sin. När jag bodde i lägenheten hade dörren dessutom en mycket liten brevlådespringa i sig, vilket gjorde att vår lokala brebäraridiot (det var han uppenbarligen) brukade antingen BANKA igenom breven så dom gick sönder, eller helt enkelt lägga dom på golvet i trapphuset.. suck.

En gång tog jag honnom på bar gärning bankandes igenom ett brev, och frågade vad han höll på mej, varvid han nästan skällde ut mej för att brevlådespringan var så liten, jag upplyste om att det knappast var MITT fel, sen kräkte han ur sej en massa om att det skulle sitta fack nere i porten, och det fanns regler blabla, jag sa att det fortfarande inte är JAG som bestämmer det.

Jag struntade i att påpeka att jag inte heller uppskattade att få blöt post (när det regnade, för han orkade inte sätta dit plasten över posten på cykeln) eller överkörd post (med cykeldäck, hände rätt ofta) då min dåvarande sambo hade ringt till lokala brevbärarkontoret flera gånger och klagat på det redan utan att nåt hade hänt.

Jag ifrågasatte heller inte varför vi aldrig fick post på måndagar (detta var på den tiden då post skulle delas ut varje dag), då postmästaren(?) nästan skrattade när han upplyste dåvarande sambon om att "Måndagar ? DÅ har vi ju inte tid att dela ut post, då är ju brevbärarna upptagna med att blada reklam!"

Lite senare pratade jag med nån tant i kvartersrådet om det brevbäraren sagt och hon upplyste om att vi hade nåmn slags dispans från nya regler för att det inte fick plats med postfack nere i entren (utrymningsskäl) och dörrarna var K-märkta eller liknande så vi kunde inte ens byta ut dom för att få "moderna" postfack. (kunde inte heller få säkerhetsdörrar av samma skäl).

"They f**k you at the drivethru!" ..eller ja hos postnord..

Man väljer ALLTID ALLTID ALLTID nåt annat alternativ än postnord om man kan välja, det finns helt enkelt ingeting sämre.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Man väljer ALLTID ALLTID ALLTID nåt annat alternativ än postnord om man kan välja, det finns helt enkelt ingeting sämre.
Samma här. Försökte några gånger med deras paketbox, men det gick aldrig att leverera dit utan man fick gå till ett ombud (där det alltid är kaos).

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.