K Kurtivan skrev:
Bra idé, men jag vill inte sprida att jag söker var fastigheten finns.
Okej, jag anade att det fanns en god anledning 😉

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Personen som var folkbokförd dÀr dog pÄ den gamla adressen.
Fastighetsbeteckningen Àr i alla fall idag en del av folkbokföringen. SÄ om du har personnummer eller andra personuppgifter borde det gÄ att ta reda pÄ vilken fastighetsbeteckning som personen var skriven pÄ och dÀrigenom postlÄdeadressen bakvÀgen sÄ att sÀga.

Och fram till 1991 var det Svenska kyrkan som var ansvarig för folkbokföringen, sÄ det Àr nog gamla kyrkböcker och dödböcker som gÀller.

EDIT: Kom precis pÄ att uppgiften kommer ur en dödbok. Möjligtvis dÄ en kyrkbok, men man kan gissa att praxis med fastighetsbeteckning kanske inte var etablerad 1985 hos kyrkan.

Redigerat:
K Kurtivan skrev:
Uppdatering: Kommunen kunde inte hjÀlpa till utan hÀnvisade till LantmÀteriet. Jag har skickat frÄgan dit och de svarar inom tvÄ arbetsdagar stod det.
Jag hakar pÄ hÀr med ett annat uppslag. Det Àr kommunen som beslutar om belÀgenhetsadresser och inte lantmÀteriet. LantmÀteriet uppdaterar bara sina register enligt kommunens beslut. AlltsÄ har kommunen nÄgon gÄng fattat ett beslut om att Àndra och det beslutet ska finnas protokollfört. Jag hade skrivit till registrator i den kommun det gÀller och beskrivit Àrendet sÄ detaljerat det gÄr. AlltsÄ ungefÀr: "Jag letar efter ett beslut om Àndring av adresser i X-by, dÀr postlÄdeadresser uppdaterats till en annan typ av adresser. Jag Àr sÀrskilt intresserad av den nya adressen för postlÄda XXX, [postnummer]. Beslutet mÄste ha fattats nÄgon gÄng efter 1985."

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hakar pÄ hÀr med ett annat uppslag. Det Àr kommunen som beslutar om belÀgenhetsadresser och inte lantmÀteriet. LantmÀteriet uppdaterar bara sina register enligt kommunens beslut. AlltsÄ har kommunen nÄgon gÄng fattat ett beslut om att Àndra och det beslutet ska finnas protokollfört. Jag hade skrivit till registrator i den kommun det gÀller och beskrivit Àrendet sÄ detaljerat det gÄr. AlltsÄ ungefÀr: "Jag letar efter ett beslut om Àndring av adresser i X-by, dÀr postlÄdeadresser uppdaterats till en annan typ av adresser. Jag Àr sÀrskilt intresserad av den nya adressen för postlÄda XXX, [postnummer]. Beslutet mÄste ha fattats nÄgon gÄng efter 1985."
Jag skickade bara en frÄga till kommunens officiella mailadress; om de visste vilken ny adress den gamla frÄn 1985 hade fÄtt. Du menar att jag ska efterfrÄga ett beslut om adressÀndring? Kommunens registrator, hur adresserar jag den?

K Kurtivan skrev:
Jag skickade bara en frÄga till kommunens officiella mailadress; om de visste vilken ny adress den gamla frÄn 1985 hade fÄtt. Du menar att jag ska efterfrÄga ett beslut om adressÀndring? Kommunens registrator, hur adresserar jag den?
Sök efter "registrator" pÄ kommunens hemsida. Vanligtvis Àr adressen registrator@kommunenswebbplats.se

Ett beslutsprotokoll Àr en offentlig handling som du har rÀtt att fÄ ut och genom att maila registrator begÀr du ut den offentliga handlingen. Jag gissar att det kan ta ett tag att hitta protokollet och bilagor, men nÀr det vÀl Àr gjort sÄ skickar de sÀkert en scannad pdf.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ibland fÄr man ju gratiserbjudande att prova Arkiv Digital över en helg, fÄr hÄlla koll pÄ det
Om du inte redan provanvÀnt det tidigare kan du göra det nÀr som helst. Om du har tur hittar du adressen och den som bodde dÀr 1990 och dÀrifrÄn kan du kanske komma vidare.

• Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Om du inte redan provanvÀnt det tidigare kan du göra det nÀr som helst. Om du har tur hittar du adressen och den som bodde dÀr 1990 och dÀrifrÄn kan du kanske komma vidare.
Jag har anvÀnt mig av provtiden en gÄng, jag tror det Àr dÀrför jag ibland fÄr fria helger :)

K Kurtivan skrev:
Jag har anvÀnt mig av provtiden en gÄng, jag tror det Àr dÀrför jag ibland fÄr fria helger :)
Jag vet inte var i VÀsternorrlands lÀn du bor, men pÄ Landsarkivet i HÀrnösand finns inte bara Arkiv Digital gratis utan Àven andra databaser och digitaliserade arkiv.
https://riksarkivet.se/utforska-och-bestall/besok-vara-lasesalar/harnosand

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
NÄn annan i familjen kanske vill pröva?

Satt och funderade pÄ hur LantmÀteriets historiska kartor fungerar. Har bara anvÀnt det vid nÄgra tillfÀllen och sökt pÄ en fastighet. GÄr det att lÀgga en gammal karta pÄ en modern och hitta nuvarande beteckning?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
M manner skrev:
"Hampan" visste ju alla vem det Àr! Iaf om man var frÄn Uppsala. Och sÄklart Àven i Orsa dÀr han byggde sin lilla by.
ursÀkta att de blev lite utanför ramen men...

Gemini verkar veta exakt vem Hampan var.

Textdokument som beskriver Olof Hambraeus liv och gÀrning, inklusive HamregÄrden och hans betydelse i Uppsala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
AppropÄ det sÄ verkar Gemini Àven ha koll pÄ gamla adresser. I alla fall sÄ gamla att de var gÄrdsnummer (vilket troligen Àr enklare att hitta i gamla arkiv Àn adresser Àndrade pÄ 90-talet). Jag testade mina gamla hemtrakter:

Dialog om nuvarande adress för torpet EdsÄker 7 i Ljustorp, listad som EdsÄker 113 861 93 Ljustorp.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Henningelvis och 5 till
  • Laddar…

BĂ€sta svaret

Testade Àven den senaste adressomlÀggningen som gjordes under 00-talet:

SkÀrmbild av en konversation om adressÀndring i Ljustorp, frÄn EdsÄker 4731 till EdsÄker 258, med bakgrund till Àndringen.
Skapa konto

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Textdokument som förklarar adressÀndring för en fastighet i EdsÄker, TimrÄ, med detaljer om fastighetsbeteckning och kÀllor frÄn LantmÀteriet.
Skapa konto

TS borde testa att söka pÄ sin saknade adress.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS borde testa att söka pÄ sin saknade adress.
Tack, nu har jag gjort det. Jag fick en ny adress :) Tack, nu kan jag gÄ vidare med mina undersökningar!

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.