3 041 lĂ€st ·
84 svar
3k lÀst
84 svar
PostadressÀndring, omvandling ny till gammal
Renoverare
· Uppsala
· 2 176 inlĂ€gg
Fastighetsbeteckningen Àr i alla fall idag en del av folkbokföringen. SÄ om du har personnummer eller andra personuppgifter borde det gÄ att ta reda pÄ vilken fastighetsbeteckning som personen var skriven pÄ och dÀrigenom postlÄdeadressen bakvÀgen sÄ att sÀga.K Kurtivan skrev:
Och fram till 1991 var det Svenska kyrkan som var ansvarig för folkbokföringen, sÄ det Àr nog gamla kyrkböcker och dödböcker som gÀller.
EDIT: Kom precis pÄ att uppgiften kommer ur en dödbok. Möjligtvis dÄ en kyrkbok, men man kan gissa att praxis med fastighetsbeteckning kanske inte var etablerad 1985 hos kyrkan.
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 2 176 inlĂ€gg
Jag hakar pÄ hÀr med ett annat uppslag. Det Àr kommunen som beslutar om belÀgenhetsadresser och inte lantmÀteriet. LantmÀteriet uppdaterar bara sina register enligt kommunens beslut. AlltsÄ har kommunen nÄgon gÄng fattat ett beslut om att Àndra och det beslutet ska finnas protokollfört. Jag hade skrivit till registrator i den kommun det gÀller och beskrivit Àrendet sÄ detaljerat det gÄr. AlltsÄ ungefÀr: "Jag letar efter ett beslut om Àndring av adresser i X-by, dÀr postlÄdeadresser uppdaterats till en annan typ av adresser. Jag Àr sÀrskilt intresserad av den nya adressen för postlÄda XXX, [postnummer]. Beslutet mÄste ha fattats nÄgon gÄng efter 1985."K Kurtivan skrev:
Jag skickade bara en frÄga till kommunens officiella mailadress; om de visste vilken ny adress den gamla frÄn 1985 hade fÄtt. Du menar att jag ska efterfrÄga ett beslut om adressÀndring? Kommunens registrator, hur adresserar jag den?Henningelvis skrev:
Jag hakar pÄ hÀr med ett annat uppslag. Det Àr kommunen som beslutar om belÀgenhetsadresser och inte lantmÀteriet. LantmÀteriet uppdaterar bara sina register enligt kommunens beslut. AlltsÄ har kommunen nÄgon gÄng fattat ett beslut om att Àndra och det beslutet ska finnas protokollfört. Jag hade skrivit till registrator i den kommun det gÀller och beskrivit Àrendet sÄ detaljerat det gÄr. AlltsÄ ungefÀr: "Jag letar efter ett beslut om Àndring av adresser i X-by, dÀr postlÄdeadresser uppdaterats till en annan typ av adresser. Jag Àr sÀrskilt intresserad av den nya adressen för postlÄda XXX, [postnummer]. Beslutet mÄste ha fattats nÄgon gÄng efter 1985."
Renoverare
· Uppsala
· 2 176 inlĂ€gg
Sök efter "registrator" pÄ kommunens hemsida. Vanligtvis Àr adressen registrator@kommunenswebbplats.seK Kurtivan skrev:
Ett beslutsprotokoll Àr en offentlig handling som du har rÀtt att fÄ ut och genom att maila registrator begÀr du ut den offentliga handlingen. Jag gissar att det kan ta ett tag att hitta protokollet och bilagor, men nÀr det vÀl Àr gjort sÄ skickar de sÀkert en scannad pdf.
Renoverare
· Uppsala
· 2 176 inlĂ€gg
Jag vet inte var i VÀsternorrlands lÀn du bor, men pÄ Landsarkivet i HÀrnösand finns inte bara Arkiv Digital gratis utan Àven andra databaser och digitaliserade arkiv.K Kurtivan skrev:
https://riksarkivet.se/utforska-och-bestall/besok-vara-lasesalar/harnosand
NÄn annan i familjen kanske vill pröva?K Kurtivan skrev:
Satt och funderade pÄ hur LantmÀteriets historiska kartor fungerar. Har bara anvÀnt det vid nÄgra tillfÀllen och sökt pÄ en fastighet. GÄr det att lÀgga en gammal karta pÄ en modern och hitta nuvarande beteckning?