3 042 läst ·
84 svar
3k läst
84 svar
Postadressändring, omvandling ny till gammal
Ja iallafall fungerar det mest troligt inte längre att skicka vykort till Gusten och Pia, Smalåkern som man gjorde förr 🤣Hep skrev:
Inte riktigt så det gick till, men du har rätt i att postlådenumren är ersatta.
@Kurtivan Ber om ursäkt för att jag kan ha försökt komma med dåliga råd. Jag fick för mig att det var en gammal benämning på adressen du hade (typ Villa Solgläntan eller liknande), men om du bara har ett lådnummer och en ort, så är det inte alls lika säkert att brevbärarna kan hjälpa dig. Fast värt att testa om inget annat funkar. Däremot kan det gå med de som delar ut dagstidningar, då de använde sig av PL-numren klart längre än de var giltiga som brevadresser. Nu vet jag inte var du letar efter adressen, så jag vet inte vilken av distributörerna det är eller vilka system de har.
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Jag tror att problemet du har här är att de gamla postlådenumren var tilldelade av Posten och att de inte nödvändigtvis relaterade dessa till en fastighetsbeteckning på samma sätt som nuvarande byadresser.
Om du vet namnet på den som hade utdelningsadressen kan det vara en idé att försöka gå via gammal folkbokföring istället.
Om du vet namnet på den som hade utdelningsadressen kan det vara en idé att försöka gå via gammal folkbokföring istället.
En kompis skickade en gång i forntiden ett vykort till sin gamla konfirmationspastor från en utlandssemester. Adresserat till "Hampan, Orsa, Sweden" och det kom fram. Även nu kommer mycket post fram med äldre gårdsnamn och liknande, men jag tror Pastor Hambræus inte skulle fått sitt vykort i dag.K KariHa skrev:
"Hampan" visste ju alla vem det är! Iaf om man var från Uppsala. Och såklart även i Orsa där han byggde sin lilla by.Hep skrev:
ursäkta att de blev lite utanför ramen men...
Om du har tillgång till ArkivDigital.K Kurtivan skrev:
Finns personen med i folkräkningen 1980 eller 1985? Och finns det någon maka/ make?
Bor denne då kvar på den adressen 1990? Om adressändringen skett då borde det stå den nya adressen.
Har ingen prenumeration just nu. Men har för mig 1990 är den sista i AD. Har för mig att jag läst 2000 på biblioteket.
Personen som var folkbokförd där dog på den gamla adressen.Henningelvis skrev:
Jag tror att problemet du har här är att de gamla postlådenumren var tilldelade av Posten och att de inte nödvändigtvis relaterade dessa till en fastighetsbeteckning på samma sätt som nuvarande byadresser.
Ja, så gjordes i byn där jag bor också, men inte fullt ut för här har fastigheter på båda sidor av vägen udda och jämna nummer, boende efter gatorna i tätbebyggt är det udda nr på ena sidan och jämna på andra.Kvackatore skrev:
Många adresser på landsbygden uppdaterades på 80/90-talet till ett system som tidigare användes i samhällen och städer, alltså gatuadress. Detta gjordes då lantbrevbäraren började avvecklas och man ville då ha ett enhetligt adresssystem.
T.ex. kunde gamla adressen vara Bullerbyn 3685B, Byn
Medans nya adressen istället är Bullerbyn 420, Byn
Ibland får man ju gratiserbjudande att prova Arkiv Digital över en helg, får hålla koll på detfubar skrev:
Om du har tillgång till ArkivDigital.
Finns personen med i folkräkningen 1980 eller 1985? Och finns det någon maka/ make?
Bor denne då kvar på den adressen 1990? Om adressändringen skett då borde det stå den nya adressen.
Har ingen prenumeration just nu. Men har för mig 1990 är den sista i AD. Har för mig att jag läst 2000 på biblioteket.
Om det inte är allt för hemligt kan du ju alltid skriva den gamla postlådeadressen och vilken by det gäller så kanske "detektiven allmänheten" här på forumet kan hjälpa till att hitta en gällande adress.K Kurtivan skrev:
Några av oss kanske är medlemmar i t.ex nåt släktforskningsarkiv och kan prova den vägen.
Bra idé, men jag vill inte sprida att jag söker var fastigheten finns.Keiller skrev: