Hep Hep skrev:
Risken är väl att postnumret inte stod med i dödsboken, men om det gjorde det kan du höra av dig till PostNord och be att få prata med deras representant i Postnummerrådet som kan hjälpa dig med vilket postnummer det är nu.

Om du är säkert på vilken postort det är och att den fortfarande finns, så är mitt tips att kolla med det brevbärarkontor som delar ut post där. De som inte är brevbärare ett kort tag innan något annat jobb, brukar stanna länge. Framförallt de som delar på landet. Inte omöjligt att någon där stött på det gamla namnet och vet var det är.
det är postlådenumret som är ändrat

Men om du vet postort borde det inte behövas mycket detektivarbete för att hitta den gamla adressen?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men om du vet postort borde det inte behövas mycket detektivarbete för att hitta den gamla adressen?
gammal adress är känd, den nya okänd

K Kurtivan skrev:
gammal adress är känd, den nya okänd
Jag menar att hitta den gamla adressen på kartan.

useless useless skrev:
Jag menar att hitta den gamla adressen på kartan.
det har jag inte lyckats med

K Kurtivan skrev:
det har jag inte lyckats med
Har du frågat de som bor i området via t ex Facebook?

K Kurtivan skrev:
det är postlådenumret som är ändrat
Det får du gärna utveckla.

Har du postnumret? Har du en postort som du vet fortfarande är samma?

useless useless skrev:
Har du frågat de som bor i området via t ex Facebook?
Där har jag fått lite motstridiga uppgifter, inget att lita på alltså

Hep Hep skrev:

Ja, postorten är samma, det är postlådenumret som ändrats till något annat

K Kurtivan skrev:
Ja, postorten är samma, det är postlådenumret som ändrats till något annat
Då kvarstår mitt råd om brevbärarkontoret.

Hep Hep skrev:

Förr använde man sig av postlådenummer men när det blev ohållbart började man använda väg/gatunamnet med husnumret istället.
Så det finns en massa gamla postlådor, speciellt på mindre orter som har fått nya adresser. På den tiden var det också ett postnummer som idag kan ha blivit 20

Är det som så att den gamla adressen är t.ex PL 1234, BYN ?
Och har troligtvis bytts till en gatuadress?

Många adresser på landsbygden uppdaterades på 80/90-talet till ett system som tidigare användes i samhällen och städer, alltså gatuadress. Detta gjordes då lantbrevbäraren började avvecklas och man ville då ha ett enhetligt adresssystem.

T.ex. kunde gamla adressen vara Bullerbyn 3685B, Byn
Medans nya adressen istället är Bullerbyn 420, Byn

K KariHa skrev:
Förr använde man sig av postlådenummer men när det blev ohållbart började man använda väg/gatunamnet med husnumret istället.
Så det finns en massa gamla postlådor, speciellt på mindre orter som har fått nya adresser. På den tiden var det också ett postnummer som idag kan ha blivit 20
Inte riktigt så det gick till, men du har rätt i att postlådenumren är ersatta.

@Kurtivan Ber om ursäkt för att jag kan ha försökt komma med dåliga råd. Jag fick för mig att det var en gammal benämning på adressen du hade (typ Villa Solgläntan eller liknande), men om du bara har ett lådnummer och en ort, så är det inte alls lika säkert att brevbärarna kan hjälpa dig. Fast värt att testa om inget annat funkar. Däremot kan det gå med de som delar ut dagstidningar, då de använde sig av PL-numren klart längre än de var giltiga som brevadresser. Nu vet jag inte var du letar efter adressen, så jag vet inte vilken av distributörerna det är eller vilka system de har.

I början på 00-talet övergick mantalsskrivningen från att vara baserad på fastighet till att vara baserad på adress. Adressen är en punkt som är belägen vid entrén till flerfamiljshus följt av lägenhetsnummer och vid enfamiljshus är det på uppfarten. Så tidigare var adressen någonting posten hade medan kommunerna/kyrkan hade fastighetsbeteckning. Såvitt jag vet gjorde kommuners ingen ”konverteringstabell” som länkade till tidigare adress, utan man ändrade helt enkelt i personregistret. Adresserna som posten hade var sannolikt ett eget register, som också delvis fick ändras. Postens intresse var snarare var brevlådorna var belägna än var personerna var skrivna, och detta var väl mer en yrkeskunskap hos brevbärarna. Så jag tror att man (som flera andra har skrivit) måste försöka få tag på brevbärare eller grannar.

Edit: Jag har en by-adress, och ingen gatuadress. Alltså xxbyn x, postnummer, postort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.