Satsuki
O Odur skrev:
För mig som röntgenläkare ser det helt OK ut, med reservation för att jag bara ser frontalbilden. 👍
Fotleden är väl inte helt kongruent men det löser sig säkert…

Har aldrig hört om att man sågar pjäxor, jobbade 2 v på skidort i januari och alla vi fick in hade fått pjäxorna avtagna (ej sågade/skruvade) i backen. En fördel att göra det innan det svullnar för mycket 😉

Satsuki Satsuki skrev:

Har aldrig hört om att man sågar pjäxor, jobbade 2 v på skidort i januari och alla vi fick in hade fått pjäxorna avtagna (ej sågade/skruvade) i backen. En fördel att göra det innan det svullnar för mycket 😉
Skidpatrullen som hjälpte mig sade uttryckligen de inte fick ta av den utan det krävdes läkare för det. Så den åkte av i sjukstugan

Det var i allafall korrekt. Men jag är lite nyfiken på hur man skruvar isär en pjäxa…

mexitegel mexitegel skrev:
Det var i allafall korrekt. Men jag är lite nyfiken på hur man skruvar isär en pjäxa…
På många pjäxor sitter två skruvar, en på var sida vid fotknölarna. Dom håller ihop skaftet med fotdelen och ger möjlighet att justera cantingen (vinkel mellan fot och underben, hjulbent/konent) Skruva bort dom. Kan även behövas att man tar bort skruvar för eventuell flexjustering.
Detta gäller inte enklare pjäxor som man inte kan justera något på.

Ah, du tänkte på dem.

O
Satsuki Satsuki skrev:
Svårt att säga utan den uppvridna frontalbilden som fokuserar på ledspalten. Den projektion tas inte på underbensbilder.

Satsuki
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skidpatrullen som hjälpte mig sade uttryckligen de inte fick ta av den utan det krävdes läkare för det. Så den åkte av i sjukstugan
Skillnad mellan olika länder. Intressant, i Sverige är det pistörerna som gör det (iaf i Sälen)

Satsuki Satsuki skrev:
Skillnad mellan olika länder. Intressant, i Sverige är det pistörerna som gör det (iaf i Sälen)
Fakturan för transport ned från berget var på 700 EUR. Hade jag inte varit svensk Viking så hade de behövt tagit upp en läkare med morfin och då hade det tydligen sprungit iväg till det dubbla 😅

Adralinet gjorde det var helt ok nedfärd. Värst var precis efter crashen och jag såg hur benet stack iväg i en riktning som inte ska vara möjlig. Då fick man såklart lite lätt panik 😅

• Wow
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Fakturan för transport ned från berget var på 700 EUR. Hade jag inte varit svensk Viking så hade de behövt tagit upp en läkare med morfin och då hade det tydligen sprungit iväg till det dubbla 😅

Adralinet gjorde det var helt ok nedfärd. Värst var precis efter crashen och jag såg hur benet stack iväg i en riktning som inte ska vara möjlig. Då fick man såklart lite lätt panik 😅
då var det knappast helikopter? hoppas du hade bra försäkring. nu är jag glad att jag brukar teckna extra reseförsäkring för sånt.

krya på dig!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
då var det knappast helikopter? hoppas du hade bra försäkring. nu är jag glad att jag brukar teckna extra reseförsäkring för sånt.

krya på dig!
Nej det var släde. Jo jag har försäkring men ligger ändå ute med ca 20k skidpatrull, sjukstuga/röntgen och ambulans till sjukhuset.

Men själva sjukhuset blev direktreglerat av fb. Skönt slippa, 2 veckor lär gå på en del 😅

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Därför man håller man sig till powpow. Finns det inte så åker man till värmen.

Drog korsbandet på en avlägsen topp i Andermatt för ett par år sedan. Betalade allt med kreditkort och sedan försvann alla kostnader helt magiskt från transaktionerna. Låg alltså inte ute med en krona.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Maria T
Nu när alla har visat bilder på hemska olyckor, och jag bara nämner att jag brutit ben och sytt i ansiktet (länge sen) så önskar jag dig och benet att det läker bra @AndersMalmgren . Om en vecka ska jag vandra på La Gomera, de som varit där tidigare varnar för branta sluttningar men jag hoppas jag har vanan sen tidigare och inte rasar ner.

• Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
Nej det var släde. Jo jag har försäkring men ligger ändå ute med ca 20k skidpatrull, sjukstuga/röntgen och ambulans till sjukhuset.

Men själva sjukhuset blev direktreglerat av fb. Skönt slippa, 2 veckor lär gå på en del 😅
20k, kan väl inte vara mer än ett par veckors luncher 😉
Så det lär du med råge spara in när du skall hoppa omkring på kryckor.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
20k, kan väl inte vara mer än ett par veckors luncher 😉
Så det lär du med råge spara in när du skall hoppa omkring på kryckor.
Par veckor? Vad för syltor tror du jag äter på! 😘

• Haha
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Par veckor? Vad för syltor tror du jag äter på! 😘
Därför jag skrev MED RÅGE 😉

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.