Inte egen skada men:
En person balanserar på räcket av en saxlift vid taket i en butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kille som står i ICA-makrnaden för elarbeten. Han balanserar på saxliftens räcke. Det är bara fyra meter ovan klinkergolvet så det är lugnt.
Jag ska bara ... en mycket vanlig orsak till olyckor. Hoppas att killen kommer hem ikväll till sina barn!

• Arg
altaxis
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Inte egen skada men:
[bild]
En kille som står i ICA-makrnaden för elarbeten. Han balanserar på saxliftens räcke. Det är bara fyra meter ovan klinkergolvet så det är lugnt.
Jag ska bara ... en mycket vanlig orsak till olyckor. Hoppas att killen kommer hem ikväll till sina barn!
Han kanske siktar på en Darwin Award?

T Thomas_Blekinge skrev:
Inte egen skada men:
[bild]
Han står ju i alla fall på det nedre räcket..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och på insidan…🫣

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Lösningsorienterad och resultatinriktad. Det gillar vi 👍

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Inte egen skada men:
[bild]
Tyvärr är det oftast omöjligt att komma åt på annat sätt. Installationer av olika typer som är ivägen så man inte kan köra upp lyften ordentligt. Därför viktigt att använda fallskydd.

//AA

Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
FredrikR FredrikR skrev:
Och på insidan…🫣
mexitegel mexitegel skrev:
Lösningsorienterad och resultatinriktad. Det gillar vi 👍
Ja precis, hur många rätt måste han ha innan vi vår välsignelse??? :)

Roligt nog så sa han som körde lift/lyft-utbildningen när jag hade den senast ungefär såhär:
"Man får absolut inte klättra upp på räcket för att komma åt, inte heller ha med och ställa sig på en trappstege inne i korgen".
Och sen när det hade fått sjunka in ett litet tag så lade han till:
"Jag vet att man ibland inte alls kommer åt installationerna då, men undvik åtminstone att ställa er högre upp än nedersta räcket!"

:D :D

Men som jag brukar säga, om det verkligen var väldigt dumt att stå på räcket, då skulle det väl vara lodräta stängselpinnar, inte vågräta.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Talskog och 6 till
  • Laddar…
B
Gjorde en riktig tankevurpa igår och la pekfingrana på varsin fas, kan lova att det gjorde ont.
Ett besök på akuten för EKG. De tog även blodprov och såg ett förhöjt värde som mäter muskelsönderfall(?), blev en övernattning för observation.

• Sjukhusmonitor som visar patientens vitala data som EKG i en sjukhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Satsuki
B breakman skrev:
Gjorde en riktig tankevurpa igår och la pekfingrana på varsin fas, kan lova att det gjorde ont.
Ett besök på akuten för EKG. De tog även blodprov och såg ett förhöjt värde som mäter muskelsönderfall(?), blev en övernattning för observation.
TNI/troponin? Finns i hjärtmuskelceller och släpps fritt i blodet om hjärtmuskeln skadas.
Dock ovanligt vid olyckor m vanlig hushållsel, du kanske höll på med något starkare?

Krya på dig!

Satsuki Satsuki skrev:
TNI/troponin? Finns i hjärtmuskelceller och släpps fritt i blodet om hjärtmuskeln skadas.
Dock ovanligt vid olyckor m vanlig hushållsel, du kanske höll på med något starkare?

Krya på dig!
Både det och myoglobin (från skelettmuskulatur) brukar kollas, vanligare att myoglobin får en liten krusning när man tjongar el igenom sig.

Satsuki
Frustrator Frustrator skrev:
Både det och myoglobin (från skelettmuskulatur) brukar kollas, vanligare att myoglobin får en liten krusning när man tjongar el igenom sig.
Sant, fast vi är mycket mer observanta på troponin än myoglobin… åas tar vi inte ens prover på de flesta som ”bara” fått en stöt av 220V och inte har några riskfaktorer…

B
Satsuki Satsuki skrev:

Krya på dig!
Antar det, dom nämnde något värde för muskelsönderfallbsom var lite över gränsen. Lite mer än 230v blev det, då det var mellan 2 faser så blev det 400 volt genom bröstet.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Sant, fast vi är mycket mer observanta på troponin än myoglobin… åas tar vi inte ens prover på de flesta som ”bara” fått en stöt av 220V och inte har några riskfaktorer…
Mm, olika pm i olika regioner. Tror iofs de flesta numera faktiskt säger ekg + prover vid strömgenomgång genom bröstet, även vid lägre spänning. Åtminstone vg, Sthlm och Halland har gått över till det nu igen.

tommib
Det finns ett utmärkt handläggningsförslag för strömgenomgång på internetmedicin, den kan med fördel läsas av alla i branschen, men det vet ni säkert redan @Satsuki och @Frustrator :)

Detta med "hushållsström" ska man vara försiktig med. Man får hålla isär skademekanismerna där arytmier kan uppstå även med sådana spänningsnivåer, särskilt med strömgenomgång genom bröstkorgen.

• Älska
Beemaster
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det finns ett utmärkt handläggningsförslag för strömgenomgång på internetmedicin, den kan med fördel läsas av alla i branschen, men det vet ni säkert redan @Satsuki och @Frustrator :)

Detta med "hushållsström" ska man vara försiktig med. Man får hålla isär skademekanismerna där arytmier kan uppstå även med sådana spänningsnivåer, särskilt med strömgenomgång genom bröstkorgen.
Japp, det som är lurigt är att olika regioner tolkar meningen "Följande prover ska övervägas och tas med angivande av klockslag, även om elolyckan inte verkat så allvarlig:" olika. Så det där övervägandet är ibland = ta inte, och ibland = ta, beroende på vem som skrivit det lokala pm:et. (Och tyvärr för många som bara följer algoritmer istället för att faktiskt invidualisera).

Numera slipper jag dock stå och filura på det där, jag blir bara ringd när någon tänkt snett :)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.