413 läst ·
5 svar
413 läst
5 svar
Hur bra fungerar en portabel golvvärmematta?
Jag har försökt söka lite men hittar inga pålitliga omdömen (jag litar inte på de som endast är publicerade på säljarens sida) eller faktiska erfarenheter av portabla golvvärmemattor, har jag missat en tråd så länka gärna 
Så vad är forumets samlade erfarenheter av dessa som i länkarna nedan eller har ni länkar till andra bra mattor till bra pris?
Vi har i dagsläget inget element i hallen eller i sovrummet, ingen fri vägg att sätta element på och så trångt att vi helst inte vill ha fristående element mer än som extra stödvärme vid köldknäppar. Vi har endast 120 mm isolering i golvet (ja, jag har kontrollmätt) på helt öppen plintgrund så som väntat utan någon värme alls så är det blött lääänge i hallen och lite väl kallt på framförallt golvet i sovrummet utan någon värme alls. Portabla golvvärmemattor skulle vara perfekta för att lösa dessa problemet men är de värda pengarna (pris kontra kvalitet) och finns det en risk för att vi får problem med ex fukt i golvisoleringen? Att det antagligen förvinner en del värme med så lite isolering är vi medvetna om och det är det värt för varma golv så länge vi inte riskerar att få fuktproblem eller andra problem. Även det faktum att de inte ger tillräckligt med värme för hela rummet är vi medvetna om men det är som sagt bättre än det är idag och vi har portabla element för när golvvärmemattorna+kamin i öppna delen av huset inte orkar med.
Någon som har testat flera olika märken och kan jämföra dem?
https://www.hornbach.se/p/varmematta-ebeco-multimat-300-w-1010-mm-8961114/10615276/
https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/portabla-varmemattor/varmematta-3m2?v=86-1106032112
Så vad är forumets samlade erfarenheter av dessa som i länkarna nedan eller har ni länkar till andra bra mattor till bra pris?
Vi har i dagsläget inget element i hallen eller i sovrummet, ingen fri vägg att sätta element på och så trångt att vi helst inte vill ha fristående element mer än som extra stödvärme vid köldknäppar. Vi har endast 120 mm isolering i golvet (ja, jag har kontrollmätt) på helt öppen plintgrund så som väntat utan någon värme alls så är det blött lääänge i hallen och lite väl kallt på framförallt golvet i sovrummet utan någon värme alls. Portabla golvvärmemattor skulle vara perfekta för att lösa dessa problemet men är de värda pengarna (pris kontra kvalitet) och finns det en risk för att vi får problem med ex fukt i golvisoleringen? Att det antagligen förvinner en del värme med så lite isolering är vi medvetna om och det är det värt för varma golv så länge vi inte riskerar att få fuktproblem eller andra problem. Även det faktum att de inte ger tillräckligt med värme för hela rummet är vi medvetna om men det är som sagt bättre än det är idag och vi har portabla element för när golvvärmemattorna+kamin i öppna delen av huset inte orkar med.
Någon som har testat flera olika märken och kan jämföra dem?
https://www.hornbach.se/p/varmematta-ebeco-multimat-300-w-1010-mm-8961114/10615276/
https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/portabla-varmemattor/varmematta-3m2?v=86-1106032112
Har faktiskt beställt en idag, dock en modell mycket mindre. Har en ganska liten wc och förvisso ett el-element men bara 150mm isolering i golv på hus med öppen plintgrund. Nu när vi har -25 ute så är det liiite väl kallt vid golv (men varmt vid taket…) så tänkte att man kan prova i alla fall. Förhoppningsvis gör det lite när man sätter fötterna på golvet när man sitter på toan.
Beställde denna: https://golvvarmebutiken.se/elektri...dHeugji45QnzEGvHURhCZXnjqf5PiSCoaAjYrEALw_wcB
Beställde denna: https://golvvarmebutiken.se/elektri...dHeugji45QnzEGvHURhCZXnjqf5PiSCoaAjYrEALw_wcB
Spännande! Du får gärna uppdatera här när du har utvärderat denO oax skrev:Har faktiskt beställt en idag, dock en modell mycket mindre. Har en ganska liten wc och förvisso ett el-element men bara 150mm isolering i golv på hus med öppen plintgrund. Nu när vi har -25 ute så är det liiite väl kallt vid golv (men varmt vid taket…) så tänkte att man kan prova i alla fall. Förhoppningsvis gör det lite när man sätter fötterna på golvet när man sitter på toan.
Beställde denna: [länk]
Ursäkta sent svar. Det slutade med att jag lade den under skrivbordet i hemmakontoret (sitter där mer än på wc...) och för det fungerar den perfekt! Det är en liten modell (varmamattan small bara 60x40 cm tror jag) men räcker gott för att sätta fötterna på. Tycker den verkar rejäl i tillverkningen, som en rejäl entre'-matta, känns riktigt bra helt enkelt!S hjulia skrev:
T.o.m. att den är lite väl varm och det följde med att brask-lapp om att den inte rekommenderas för temperaturkänsliga golv. Nu är det inga problem med golvet under skrivbordet men kör den bara på halva effekten ungefär då det räcker för mig (sitter som en sladd-dimmer på den modellen jag länkade till).
Jag är mkt nöjd med pris/kvalitet för den lilla. Skönt varmt blir det då för fötterna. Har även sneglat på den större du länkade till för att få det lite varmare på golvet i ett vardagsrum (dålig isolering där också med grund på plintar). Men lite osäker då den varianten inte verkar ha "sladd-dimmer". Klart att de kan gå att köra den i intervaller om man tycker det blir för varmt. Om du slår till för då gärna meddela hur den verkar vara.
Tack, det låter bra! Nu blev det tyvärr en del andra utgifter så det blir nog ingen förrän till nästa vinter men i så fall ska jag försöka komma ihåg att återkomma med en recensionO oax skrev:Ursäkta sent svar. Det slutade med att jag lade den under skrivbordet i hemmakontoret (sitter där mer än på wc...) och för det fungerar den perfekt! Det är en liten modell (varmamattan small bara 60x40 cm tror jag) men räcker gott för att sätta fötterna på. Tycker den verkar rejäl i tillverkningen, som en rejäl entre'-matta, känns riktigt bra helt enkelt!
T.o.m. att den är lite väl varm och det följde med att brask-lapp om att den inte rekommenderas för temperaturkänsliga golv. Nu är det inga problem med golvet under skrivbordet men kör den bara på halva effekten ungefär då det räcker för mig (sitter som en sladd-dimmer på den modellen jag länkade till).
Jag är mkt nöjd med pris/kvalitet för den lilla. Skönt varmt blir det då för fötterna. Har även sneglat på den större du länkade till för att få det lite varmare på golvet i ett vardagsrum (dålig isolering där också med grund på plintar). Men lite osäker då den varianten inte verkar ha "sladd-dimmer". Klart att de kan gå att köra den i intervaller om man tycker det blir för varmt. Om du slår till för då gärna meddela hur den verkar vara.
Klicka här för att svara