Det kan skilja tusenlappar i driftkostnader för att värma upp utomhuspoolen. Här får du en översikt över vilka värmesystem som kan passa just din pool.

Du kan läsa artikeln här: Poolvärme - fyra alternativ

E
  • Gilla
Inger Gustavsson
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Så länge du inte köper Euronoms produkter så kanske det är en bra ide. Jag har Euronoms värmepump och är riktigt missnöjd.

E

Vill man göra det enkelt för sig köper man några 100 meter svart slang som man lägger på taket och så en pump till det.

Billigt och ger väldigt mycket värme om solen lyser.

Men lika viktigt, som skrivs, är att täcka för när man inte badar.

E
Skrivet av: Göran

Skriv hej var köper man en pump till slangen?

E

Fjärrvärme! ÄR DYRT!

E

Fråga till plaströr på taket:

E

Hej!
Många produkter har genogått tester hos SP ( svenska provning och foskning. ) har ingen av marknadens
poolvärmepumpar testas ?

mvh
Ubbe

E

Hej Har haft två hus med pool. 8 härliga somrar med bad. Satsa på värmepump av praktiska skäl. Ingen värme behövs när solen skiner då blir poolen ibland för varm (över 29 grader).Skippa solen pga av hög investering eftersom man alltid behöver en alt. uppvärming. Vi värmer 15 maj-30 sept. Poolstorlek classic 4x8m. Aldrig hamnat över 2100 kwh per SÄSONG. (Sep energimätare). Pumpen (reningen) drar cirka 1200 kwh då den går halva dygnet. Exempel tre dagar svensk sommar med regn och blåst. Fjärde dagen strålande sol och badväder. Med solfångare 24 grader i poolen. Med värmepump 30 grader. Det tar ett par dygn för solfångarna att värma upp vattnet till SKÖN temperatur. Med värmepump är det ALLTID rätt temperatur i poolen. Ansluta bergvärme/fjärrvärme för uppvärmning kostar ofta lika mycket som en värmepump (värmeväxlare, grävning och kulvertslang)
PO

La en isolerande platta av skumbetong och ovanpå denna golvärmeslang som gjöts in i vanlig betong. Kopplades in mot bergvärmepumpen. Fördelen är att jag kan värma utan att poolpumpen behöver gå.

Jag har ett pooltak "Classic C" denna fungerar som ett växthus. Jag förbrukar ingen som helst el för uppvärmning.

Jag har en termostat som startar cirkulationspumpen och en fläkt när temperaturen i "växthuset" överstiger 25 grader. Större delen av året ligger jag på 25-31 grader i vattnet, utan att det kostar ett öre. Jag har ett överdrag av bubbelfolie över poolen, utan den kommer det inte att fungera, avkylningen och kondensen på natten blir annars för stor.

Jag har valt en lite för stort pooltak, placerat pooltaket osymmetriskt i förhållande till poolen samt höjt upp siorna (och hela taket) 50 cm. Jag kan därför gå rak inuti poolhuset.

Pool täckt med bubbelfolie inomhus under ett stort, halvöppet växthusliknande pooltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mälardrottningen och 2 till
  • Laddar…
G
Jag köpte en gammal oljepanna. Kan elda mycket diesel innan man är ikapp en värmepump! :-)

Ej verifierad skrev:

Den mest optimala lösningen är givetgis Fjärrvärme!
- Miljövänligt, Billigt, Enkelt och Leveranssäkert. För 8,75 öre/kWh värmer du din pool i Linköping, - vem slår det?

[länk]
Det är det enda sättet att sluta störa sig på tekniska verkens fasta avgift på 6000 kr vilket innebär att fjärrvärmen kostar ungefär lika mycket som direktverkande el!!!
Har man pool är det ju perfekt dock.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.