Hej, vi har en pool där frun och jag nu tvistar om hur den eventuellt behöver skyddas eller ej. Kan ju läsa regelverket och där är det ju (ganska) tydligt. Så frågan är egentligen hur man bäst uppfyller det? Frun tycker att poolen ska vara otäckt eller möjligen med ett motordrivet pooltäcke; annars blir det för jobbigt när man ska bada....För mig är detta alternativ dock en alltför dyr lösning (dessutom blir det väl problem med badstegen här oxo?). Vi har staket runt tomten med grind men det räcker vad jag förstår inte m h t egna familjen och gäster? Återstår då staket runt poolen där frun istället vill ha mer luftiga "kryss" som ju inte utgör tillräckligt skydd. Tilläggas kan att det är jag som är fastighetsägare m h t eventuella ansvar. Jag tycker kanske att staket runt poolen är det mer tilltalande alternativet relativt ett poolskydd. Med detta på ser man ju inte vattnet. Dessutom måste badstegen alltid lyftas av för att kunna spänna det? Och så är det ju en del arbete med att ständigt spänna på och av det. Undrar om någon har ett bra tips på hur ni har löst detta? Poolen är en "åtta", 3,5 x 5,4 meter. Buggaren
Vad jag vet så räcker det med 0.9 m högt staket som små barn inte kan klättra över runt tomten med grind (som "bör förses med lås" som de luddigt skriver). Vet inte vad du menar med skydd för familjen, det finns det väl inga byggregler för? Man skall såklart anpassa skyddet till familjesituationen.
Av andra skäl än säkerhet vill ni kunna täcka poolen, främst värme och skräp. Hur tänkte ni göra på natten och när ni inte är hemma? Pooltak löser ju alla tre problem, men vill man inte ha det funkar ett vanligt täcke med ribbor (ex. Walu) för att hålla värmen ganska bra, håller borta skräp och är säkert för barn. Jag har det sistnämnda, och det rullas undan av vår 7-åring utan större problem, och att täcka tar några sekunder.
Av andra skäl än säkerhet vill ni kunna täcka poolen, främst värme och skräp. Hur tänkte ni göra på natten och när ni inte är hemma? Pooltak löser ju alla tre problem, men vill man inte ha det funkar ett vanligt täcke med ribbor (ex. Walu) för att hålla värmen ganska bra, håller borta skräp och är säkert för barn. Jag har det sistnämnda, och det rullas undan av vår 7-åring utan större problem, och att täcka tar några sekunder.
Stort tack för svar. Grind till tomten och staket runtom har jag. Nu har jag dessutom ett poolskydd som spänns över. Tycker dock att detta är fult och jobb att ta av. Om det räcker med staket så är det ju bra. Men är du säker? På Boverkets sida står så här;
Bestämmelser om skydd mot drunkning finns i två lagstiftningar, både i bygglagstiftningen (Boverkets byggregler) och i ordningslagen. Båda lagarna innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas.
Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvar för att bestämmelserna i lagen uppfylls.
Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:
Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika
Det finns möjlighet att välja andra lösningar än de ovan. Men man måste visa att den alternativa lösningen håller samma säkerhetsnivå som exemplen. Om du undrar över om din pool uppfyller samhällets krav på säkerhet kan du få hjälp med en bedömning av byggnadsnämnden i din kommun.
Bestämmelser om skydd mot drunkning finns i två lagstiftningar, både i bygglagstiftningen (Boverkets byggregler) och i ordningslagen. Båda lagarna innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas.
Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvar för att bestämmelserna i lagen uppfylls.
Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:
Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika
Det finns möjlighet att välja andra lösningar än de ovan. Men man måste visa att den alternativa lösningen håller samma säkerhetsnivå som exemplen. Om du undrar över om din pool uppfyller samhällets krav på säkerhet kan du få hjälp med en bedömning av byggnadsnämnden i din kommun.
Jag tycker det är viktigt att staketet går rund den delen av fastigheten som poolen finns.
Går staketet rund hela fastigheten då behöver alla som vill ringa på gå genom staketet och behöver man som fastihetsägare hålla koll att grunden stängs efter besöket. Går staketet vara rund den den där poolen finns, kan man läsa med nyckel och hålla den stängs när det inte är badväder och in inte använder trädgården
Går staketet rund hela fastigheten då behöver alla som vill ringa på gå genom staketet och behöver man som fastihetsägare hålla koll att grunden stängs efter besöket. Går staketet vara rund den den där poolen finns, kan man läsa med nyckel och hålla den stängs när det inte är badväder och in inte använder trädgården
Vårt staket går runt hela tomten. Delar av det är i form av en häck som ett barn inte kan ta sig igenom. Grind är låst. Vi har dessutom ett poolskydd, men det skulle jag helst vilja slippa dra av och på. Så definitivt intressant att förstå vad som är "lag". Funderar på att ringa kommunen då det kanske (?) skiljer sig åt mellan olika kommuner.
Det kan såklart vara bra att ha kontakt med kommunen och följa deras riktlinjer, men skulle något hända (grannbarnet kommer in i trädgården och drunknar t ex) då kan det bli polisanmälan för vållande till annans död, och då är det inte kommunen som bestämmer vad som är rätt och fel, men åklagaren och därefter domaren
Det är Boverkets regler som säger att det måste vara täckning som håller en vuxen eller staket med låsbar (för barn) grind.
Täckning med aluminium rör (Walu) finns som är rätt snabbt och enkelt. Kostar runt 20.000 för din pool skulle jag gissa.
Nästa steg är lameller med antingen motor eller vev. Sen Zabra pooltak, båda de ligger på kanske 30-40.000 kr.
Sen "riktigt" tak från kanske 50.000 kr.
Fördelen med tak är att det förlänger säsongen och all täckning sparar ju energi i uppvärmning då avdunstningen stoppas.
Täckning med aluminium rör (Walu) finns som är rätt snabbt och enkelt. Kostar runt 20.000 för din pool skulle jag gissa.
Nästa steg är lameller med antingen motor eller vev. Sen Zabra pooltak, båda de ligger på kanske 30-40.000 kr.
Sen "riktigt" tak från kanske 50.000 kr.
Fördelen med tak är att det förlänger säsongen och all täckning sparar ju energi i uppvärmning då avdunstningen stoppas.
Boverket hänvisar till Ordningslagen Kap 3 §5:sepani skrev:
"5 § Brunnar, bassänger och liknande anläggningar skall vara försedda med de säkerhetsanordningar som behövs med hänsyn till anläggningarnas belägenhet och beskaffenhet. Behovet av att säkerhetsanordningen ger ett tillräckligt skydd mot olyckor med barn skall särskilt beaktas. Anläggningens ägare eller den som till följd av nyttjanderättsavtal eller på någon annan grund är i ägarens ställe ansvarar för att anläggningen är försedd med nödvändiga säkerhetsanordningar.
Polismyndigheten får i fråga om en särskild anläggning besluta om de säkerhetsåtgärder som skall vidtas."
Det är alltså inte tydligare i lagen än "nödvändiga säkerhetsanordningar", och Boverket ger förslag som staket eller täckning. Vid en olycka måste alltså polis och åklagare visa att det saknades säkerhetsåtgärder, och om man följt Boverkets anvisning om förslag förstår jag inte hur man skall kunna bli åtalad.
Det är rätt så vanligt att man i alla fall blir misstänkt för vållande till annans död (eller skada) så att åklagaren kan starta en undersökning, och att följa boverkets rekommendationer är ett första steg i att inte bli åtalad. Men har man t ex grind runt trädgården och ordnar man en fest innanför grinden, då kan det i alla fall bli åtal.
I vissa fall kommer man kanske undan utan skydd alls, eftersom barnet som drunknade är långt bort från hemmet och föräldrarna skulle hålla uppsikt.
I vissa fall kommer man kanske undan utan skydd alls, eftersom barnet som drunknade är långt bort från hemmet och föräldrarna skulle hålla uppsikt.
Intressant diskussion...
Själva ska vi färdigställa en inomhuspool och har funderat mycket på det här med säkerhet. Vi kommer att ha någon form av "barnsäker" låsning, troligen hasp e.dyl. högt upp. Eftersom vi ändå behöver ha en täckning pga avdunstning tänkte vi välja något i stil med Walu som håller för ett barn.
Skulle jag haft utomhuspool hade jag nog satsat på ett ordentligt glastak, då kan man ju nyttja poolen mer. Alternativt Walu-typen som är enkelt att rulla av (finns även med motor). Fördelen med täckning är ju att avdunstning och värmeförluster minskar samt att det blir mindre mängd skräp i poolen.
Själva ska vi färdigställa en inomhuspool och har funderat mycket på det här med säkerhet. Vi kommer att ha någon form av "barnsäker" låsning, troligen hasp e.dyl. högt upp. Eftersom vi ändå behöver ha en täckning pga avdunstning tänkte vi välja något i stil med Walu som håller för ett barn.
Skulle jag haft utomhuspool hade jag nog satsat på ett ordentligt glastak, då kan man ju nyttja poolen mer. Alternativt Walu-typen som är enkelt att rulla av (finns även med motor). Fördelen med täckning är ju att avdunstning och värmeförluster minskar samt att det blir mindre mängd skräp i poolen.
Klicka här för att svara