18 810 läst ·
152 svar
19k läst
152 svar
Poolöverdrag - reglerna om säkerhet vid poolen
tomUnikt namn skrev:
Vi tar ett annat exempel då.
Jag har min bil som är min egendom parkerad på min tomt som är min egendom olåst, och nycklarna sitter i som jag alltid låter de göra. Så kommer en unge öppnar min bil, får igång den och kör iväg krockar och avlider.
Jag har trädgårdsverktyg utanför låt säga mitt garage som ligger på min egendom, en unge hittar en häcksax springer iväg med den snubblar och spetsar sig själv och avlider...
Kanske dags att lära sin avkomma att vad som är Mitt och Ditt och rätt och Fel.
Om jag vill ha en pool på min egendom i Sverige utan staket/stängsel skall då ta mig fan INGEN myndighet kunna kräva att jag anlägger staket/stängsel runt den. Det är min egendom och där bestämmer jag!
Frågor på detta?
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 630 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 630 inlägg
Mina kids leker inte nära poolen för dom vet ja fyller den me betong
inget överdrag på sommaren
Halva på gräset å andra halvan nersänkt i altan
sen badar dom inte heller utan vi vuxna sitter me varje gång
inget överdrag på sommaren
Halva på gräset å andra halvan nersänkt i altan
sen badar dom inte heller utan vi vuxna sitter me varje gång
Hus tomte skrev:
Underbart att det fortfarande finns Riktiga föräldrar som lär sina barn rätt och fel och som INTE sitter med sina näsor i sina telefoner hela tiden
Om din tomt är vore en laglös zon där man kunde bete sig hur som helst så skulle det ju vara okej för grannungarna att ta ett dopp.D DuckDuck skrev:tom
Vi tar ett annat exempel då.
Jag har min bil som är min egendom parkerad på min tomt som är min egendom olåst, och nycklarna sitter i som jag alltid låter de göra. Så kommer en unge öppnar min bil, får igång den och kör iväg krockar och avlider.
Jag har trädgårdsverktyg utanför låt säga mitt garage som ligger på min egendom, en unge hittar en häcksax springer iväg med den snubblar och spetsar sig själv och avlider...
Kanske dags att lära sin avkomma att vad som är Mitt och Ditt och rätt och Fel.
Om jag vill ha en pool på min egendom i Sverige utan staket/stängsel skall då ta mig fan INGEN myndighet kunna kräva att jag anlägger staket/stängsel runt den. Det är min egendom och där bestämmer jag!
Frågor på detta?
Om du förväntar dig att andra ska följa lagen, så är det rimligt att även själv göra det.
Och vilken/vilka jävla stollar har skapat en lag om det nu finns någon sådan att min pool på min egendom skall ha staket/skydd?!
Det är nog ta mig fan det dummaste jag hört och jag trodde jag hade hört det mesta om just Absurdistan men detta tar ta mig fan priset i så fall...
Det är nog ta mig fan det dummaste jag hört och jag trodde jag hade hört det mesta om just Absurdistan men detta tar ta mig fan priset i så fall...
Det går INTE att skydda alla ungar som är ouppfostrade, inte vet vad som är Rätt eller Fel, inte vet vad som är Mitt och Ditt och INTE lärt sig att fråga om lov när det skall göra något!!!!!
Det är därför det finns något som heter föräldraansvar och uppfostran.
Men ALLT för många föräldrar skiter uppenbart i detta och därför ser det nu ut som det gör idag i samhället!
Du kanske är av dessa slappa föräldrar som låter din avkomma göra precis vad de vill och inte vet vad som är Mitt eller Ditt eller Rätt eller Fel. Då det är oftast dessa föräldrar som gapar högst när de inser att de misslyckats med att uppfostra sin avkomma och kräver sedan att samhället skall "bubbelplasta" in allt som kan tänkas skada deras ouppfostrade avkomma. Jösses....
Men ALLT för många föräldrar skiter uppenbart i detta och därför ser det nu ut som det gör idag i samhället!
Du kanske är av dessa slappa föräldrar som låter din avkomma göra precis vad de vill och inte vet vad som är Mitt eller Ditt eller Rätt eller Fel. Då det är oftast dessa föräldrar som gapar högst när de inser att de misslyckats med att uppfostra sin avkomma och kräver sedan att samhället skall "bubbelplasta" in allt som kan tänkas skada deras ouppfostrade avkomma. Jösses....
Men såg du ens diagrammet som jag postade lite högre upp?D DuckDuck skrev:Det går INTE att skydda alla ungar som är ouppfostrade, inte vet vad som är Rätt eller Fel, inte vet vad som är Mitt och Ditt och INTE lärt sig att fråga om lov när det skall göra något!!!!!
Det faktum att antalet döda barn har minskat med 85 procent kan bara tolkas på två sätt:
1)
Antingen så var föäldrarna precis lika usla 1970 som de är idag men alla regler räddar deras barn. Då kan du inte skylla på att dagen föräldrar inte sköter sig eftersom vi hade exakt samma problem förr med.
2)
Den andra tolkningen är att alla regler om säkerhet trots allt är helt onödiga. I så fall beror minskningen i dödsfall på att dagens föäldrar är så mycket bättre än vad de var förr. Det var alltså föräldrarna för 50 år sedan som inte kunde uppfostra sina barn och att det var därför de dog. Och dagens föräldrar är lysande stjärnor som har full koll på allt och därför överlever deras barn.
Din tolkning att allt var vackert och fint förr medans det nu är kaos och elände går inte att göra.
Janus82 skrev:
Men såg du ens diagrammet som jag postade lite högre upp?
Det faktum att antalet döda barn har minskat med 85 procent kan bara tolkas på två sätt:
1)
Antingen så var föäldrarna precis lika usla 1970 som de är idag men alla regler räddar deras barn. Då kan du inte skylla på att dagen föräldrar inte sköter sig eftersom vi hade exakt samma problem förr med.
2)
Den andra tolkningen är att alla regler om säkerhet trots allt är helt onödiga. I så fall beror minskningen i dödsfall på att dagens föäldrar är så mycket bättre än vad de var förr. Det var alltså föräldrarna för 50 år sedan som inte kunde uppfostra sina barn och att det var därför de dog. Och dagens föräldrar är lysande stjärnor som har full koll på allt och därför överlever deras barn.
Din tolkning att allt var vackert och fint förr medans det nu är kaos och elände går inte att göra.
Visst är det då sanslöst märkligt att vi som växte upp på 70talet ens överlevde... Inga bälten bak i bilen, ingen cykelhjälm, ens knappt några övergångsställen och så vidare och så vidare..
Hur förklarar du detta?
Kan det bero på följande kanske, det fanns INGA mobiltelefoner, INGA sociala medier, INGA yoga klasser och mycket sällan som vuxna prioriterade bort sina barn för att göra karriär!
Slutsatsen är faktisk ganska enkel, dagens föräldrar prioriterar uppenbart INTE sin avkomma på samma sätt som föräldrarna på 60 och 70 talet för idag skall föräldrarna så kallat förverkliga sig själva som de sanna egoister de är!
Hep skrev:
Något ger mig känslan av att den som skriver den typen av inlägg inte sett så mycket av världen utanför, som den tror är så mycket bättre. Vistelse på charterhotell räknar jag inte som någon större erfarenhet av landet man råkar vara i.
Fråga istället om de som har pool upplever att reglerna är begränsande eller svåra att leva upp till. För mig som har pool är svaret nej.
Jag kan upplysa dig om att jag normalt bor utomlands! Och de ungarna jag ser dagligen är verkligen INTE
söndercurlade utan blir verkligen uppfostrade av sina mor/farföräldrar/föräldrar och prioriterade då de är föräldrarnas framtid!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Hur förklarad du då diagrammet här ovan?D DuckDuck skrev:Visst är det då sanslöst märkligt att vi som växte upp på 70talet ens överlevde... Inga bälten bak i bilen, ingen cykelhjälm, ens knappt några övergångsställen och så vidare och så vidare..
Hur förklarar du detta?
Kan det bero på följande kanske, det fanns INGA mobiltelefoner, INGA sociala medier, INGA yoga klasser och mycket sällan som vuxna prioriterade bort sina barn för att göra karriär!
Slutsatsen är faktisk ganska enkel, dagens föräldrar prioriterar uppenbart INTE sin avkomma på samma sätt som föräldrarna på 60 och 70 talet för idag skall föräldrarna så kallat förverkliga sig själva som de sanna egoister de är!
Hur det statistiken ut om man bryter ner detta? Tex anledning, och hur mycket har de olika åtgärderna påverkat ?Janus82 skrev:
Här är en del av en rapport från Socialstyrelsen som visar antalet barn per 100 000 som dog i olyckor under åren 1970-2012. Som ni kan se så har alla tramsiga och fåniga regler räddat livet på närmare 85 procent av de barn som dog 1970. Det motsvarar närmare 400 barn som varje år slipper dö.
I min värld är det värt en hel del trams om staket runt pooler och mjuka underlag under klätterställingar för att slippa 400 döda barn varje år.
Det är lätt att tycka "allt ju gick bra när jag var barn". Det blev ju folk av oss och vi var inte bortklanade med alla tramsiga regler. Problemet är bara att de som hade lite mer otur än oss inte sitter här och kan räcka upp handen och förklara vilken otur som de hade. De blev bara 7 år gamla bara för att den där fåniga lagen om cykelhjälm eller bilbälte i baksätet inte fanns på deras tid...
[bild]
https://www.msb.se/ribdata/filer/pdf/25941.pdf
"Drunkning är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 6 år. De flesta olyckor sker på bad- platsen eller i en pool eller damm nära hemmet" -Skriver MSB
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/b...-pool-man-atalas-for-vallande-till-annans-dod
"Enligt åtalet har mannen varit oaktsam genom att lämna barnet utan uppsikt och tillsyn, trots vetskap om att poolen inte var försedd med poolskydd eller annat säkerhetsskydd." - Skriver SVT
https://sverigesradio.se/artikel/3833809
"Granskningen som Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap gjort visar också att de allra flesta av drunkningsolyckorna i trädgårdspooler eller trädgårdsdammar har inträffat i någon annan trädgård än barnets egen"
Slutsats, det finns fortfarande att göra inom området polskydd.
"Drunkning är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 6 år. De flesta olyckor sker på bad- platsen eller i en pool eller damm nära hemmet" -Skriver MSB
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/b...-pool-man-atalas-for-vallande-till-annans-dod
"Enligt åtalet har mannen varit oaktsam genom att lämna barnet utan uppsikt och tillsyn, trots vetskap om att poolen inte var försedd med poolskydd eller annat säkerhetsskydd." - Skriver SVT
https://sverigesradio.se/artikel/3833809
"Granskningen som Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap gjort visar också att de allra flesta av drunkningsolyckorna i trädgårdspooler eller trädgårdsdammar har inträffat i någon annan trädgård än barnets egen"
Unikt namn skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
LYSTRING LYSTRING
Nu måste ALLA omedelbart protestera mot detta och kräva att myndigheterna Omedelbart ser till att stängsla in ALLA sjöar, badplatser, dammar och större diken i hela landet för det är ju fasansfullt att ungar drunknar på grund av slappa föräldrar som inte har tid/ork/lust att uppfostra sina ungar så att de lär sig samma saker som vi som växte upp på 70 talet fick lära oss av våra föräldrar......