18 803 läst ·
152 svar
19k läst
152 svar
Poolöverdrag - reglerna om säkerhet vid poolen
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 629 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 629 inlägg
Ja har tyvärr inget svar för dina vänner utan att bli bannad av alla härifrån.K Krille4 skrev:
vill gärna säga mitt men d går inte här utan å bli bannad för ingenting
Haft vänner som varit här å deras småttingar har dragit mot poolen men mina kids stoppat dom innan å förklarat att vi badar inte utan vuxna å leker inte runt poolen.
Om ja/vi varit hårda eller inte mot barnen vet ja inte men ja har koll på mina kids å d vet dom oxå.
hoppa gärna på mej om ni vill om ja e för hård men rättvis mot dom små men min värld där ute e hårdare.
på denna tomt så badar man inte utan vuxet sällskap
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Det är väl jättebra så länge man har små barn att ha tydliga regler!Hus tomte skrev:
Ja har tyvärr inget svar för dina vänner utan att bli bannad av alla härifrån.
vill gärna säga mitt men d går inte här utan å bli bannad för ingenting
Haft vänner som varit här å deras småttingar har dragit mot poolen men mina kids stoppat dom innan å förklarat att vi badar inte utan vuxna å leker inte runt poolen.
Om ja/vi varit hårda eller inte mot barnen vet ja inte men ja har koll på mina kids å d vet dom oxå.
hoppa gärna på mej om ni vill om ja e för hård men rättvis mot dom små men min värld där ute e hårdare.
på denna tomt så badar man inte utan vuxet sällskap
Men, en olycka händer så lätt....
Och den som säger att de har koll på sina barn 100% av tiden ljuger tyvärr.......
Zombie får du vara själv.D DuckDuck skrev:"Bara acceptera att vi bor i ett I-land och där skyddar man sin befolkning mot "onödiga dödsolyckor"
Snacka om att omyndighetsförklara befolkningen, och låta medborgaren mer och mer bli som en zombie utan en fungerande hjärna.......
Det vore bra mycket bättre att gå till botten med det verkliga problemet dvs den utbredda slappheten hos dagens föräldrar som inte vill/kan/orka uppfostra sin avkomma!
Maken till världsfrånvänt, och märkliga åsikter har jag egentligen aldrig sett.
Är du ett troll, som vill provocera, eller har du verkligen dessa åsikter?
Tror du verkligen att förskolebarn, har nått den mognad som krävs, för att göra riskanalyser, och ha konsekvenstänk, som gör att barnen inte råkar ut för olyckor?
Det handlar inte ett skvatt om föräldrarnas "uppfostran".
När jag va ung så dök vi under poolskyddet på Centralbadets utomhuspool på sena kvällar och nätter. Kanske man ska förbjuda pooler utomhus iaf. Då riskerar ingen att drunkna i dom
I övrigt så tycker jag nog att det har blivit ett överförmynderi samhälle och man tror att allt går att förebygga med lagar o massa hitta på utbildningar som, tyvärr är det jag som privat person får betala eftersom jag är sist i ledet när allt ska betalas.
I övrigt så tycker jag nog att det har blivit ett överförmynderi samhälle och man tror att allt går att förebygga med lagar o massa hitta på utbildningar som, tyvärr är det jag som privat person får betala eftersom jag är sist i ledet när allt ska betalas.
"Det handlar inte ett skvatt om föräldrarnas "uppfostran" säger du, men det gör det visst det!S skogaliten skrev:Zombie får du vara själv.
Maken till världsfrånvänt, och märkliga åsikter har jag egentligen aldrig sett.
Är du ett troll, som vill provocera, eller har du verkligen dessa åsikter?
Tror du verkligen att förskolebarn, har nått den mognad som krävs, för att göra riskanalyser, och ha konsekvenstänk, som gör att barnen inte råkar ut för olyckor?
Det handlar inte ett skvatt om föräldrarnas "uppfostran".
Om nu det INTE är ett problem med att föräldrarna sitter limmade med näsan i sina telefoner i badhus, varför är det då förbudet på vissa ställen för föräldrarna att använda sina telefoner när deras ungar är i bassängen på badhuset?!
Eller varför påpekar diverse olika organisationer VARJE år när det är bad säsong att föräldrarna SKALL LÄGGA NER SINA TELEFONER och hålla uppsikt på sina ungar när de är i eller vid vattnet?!
Svara på detta är du snäll...
Behövs kanske inga fler lagar.
Kanske skulle börja att utbilda folket i sunt förnuft för det verkar det va om om ute i samhället.
Jag har tex regler på min båt när vi ligger förtöjda. Alla barn och husdjur har flytväst på nära vattnet och om man går utanför styrhytten. Vuxna har flytväst på utanför styrhytten om det intagits alkohol. Toalett finns ombord och alla behov gör där eller på land. Behövdes inga lagar eller utbildningar för dom reglerna, räckte gott och väl med sunt förnuft.
Kanske skulle börja att utbilda folket i sunt förnuft för det verkar det va om om ute i samhället.
Jag har tex regler på min båt när vi ligger förtöjda. Alla barn och husdjur har flytväst på nära vattnet och om man går utanför styrhytten. Vuxna har flytväst på utanför styrhytten om det intagits alkohol. Toalett finns ombord och alla behov gör där eller på land. Behövdes inga lagar eller utbildningar för dom reglerna, räckte gott och väl med sunt förnuft.
Om du vill veta om din slutsats är logisk så kan du ju börja med att fråga alla de barn som dog om det verkar vara en välgrundad slutsats.D DuckDuck skrev:Visst är det då sanslöst märkligt att vi som växte upp på 70talet ens överlevde... Inga bälten bak i bilen, ingen cykelhjälm, ens knappt några övergångsställen och så vidare och så vidare..
Hur förklarar du detta?
Kan det bero på följande kanske, det fanns INGA mobiltelefoner, INGA sociala medier, INGA yoga klasser och mycket sällan som vuxna prioriterade bort sina barn för att göra karriär!
Slutsatsen är faktisk ganska enkel, dagens föräldrar prioriterar uppenbart INTE sin avkomma på samma sätt som föräldrarna på 60 och 70 talet för idag skall föräldrarna så kallat förverkliga sig själva som de sanna egoister de är!
Jag kan väl ändå tycka att det är rimligare att barn får hjälp med att bli skyddade om de kallar in på någon annans tomt än om vuxna gör det. Barn har inte samma uppfattning om världen runtomkring sig och har inte förmågan att förstå konsekvenserna av sitt handlande i samma utsträckning som vuxna. Det är förmodligen därför bestämmelserna om poolskydd har särskilda skrivelser om barn. Jag kan också tycka att det är rimligt att vi försöker minska barnens lidande som uppstår pga olämpliga föräldrar. Alternativet skulle väl annars vara att man får ansöka om att få lov att skaffa barn efter lämplighetsprövning.Alfredo skrev:
Barn, ungar, avkomma är väl bara olika benämningar på samma sak?
Du drar för långtgående slutsatser.
Jag kan inte reglerna kring poolskydd och har heller ingen pool så jag kan inte säga om jag är för eller emot.
Dock håller jag i princip med @DuckDuck om mycket, även om jag kanske inte framför det med hans mustiga språkbruk.
Det finns mycket som kan vara farligt vid ett hus. Pooler, bryggor, dammar, vedkapar, trädgårdsmaskiner. Driver man lantbruk är listan mycket lång. I princip tycker jag inte att det är mitt ansvar att se till att en obehörig inkräktare inte kan skada sig och i många fall är det heller inte möjligt. Hur skulle man exempelvis kunna hindra att någon går in i en kohage och blir skadad?
Jag kan som sagt inte reglerna kring eller motiven för just poolskydd, men spontant ser jag inte att en pools farlighet motiverar andra säkerhetsåtgärder än alla andra övriga faror som kan tänkas existera.
En av anledningarna till att mobiler inte får användas på badhus är att det förekommer att folk filmar andra badgäster och lägger ut dessa filmer på nätetD DuckDuck skrev:"Det handlar inte ett skvatt om föräldrarnas "uppfostran" säger du, men det gör det visst det!
Om nu det INTE är ett problem med att föräldrarna sitter limmade med näsan i sina telefoner i badhus, varför är det då förbudet på vissa ställen för föräldrarna att använda sina telefoner när deras ungar är i bassängen på badhuset?!
Eller varför påpekar diverse olika organisationer VARJE år när det är bad säsong att föräldrarna SKALL LÄGGA NER SINA TELEFONER och hålla uppsikt på sina ungar när de är i eller vid vattnet?!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
I den svartvita världen har du säkert rätt. I den mer nyansrika, kanske till och med färgglada världen stämmer det inte riktigt.D DuckDuck skrev:"Det handlar inte ett skvatt om föräldrarnas "uppfostran" säger du, men det gör det visst det!
Det är möjligt att tappa uppmärksamhet över ett barn även utan mobiltelefon. Precis som att vuxna är olika så är barn det också. Två barn kan uppfostras på samma sätt och resultatet kan ändå skilja. Det finns även barn med olika funktionsvariationer i den färgglada och nyanserade världen.
Att barn lämnas på förskolan klockan 6 på morgonen och hämtad klockan 18 är nog synnerligen ovanligt, så ovanligt så jag aldrig sett det ske på förskolan som mina två barn gått i, trots att det inte var den minsta förskolan.
Att veta allt utan egen erfarenhet låter lite som alla som vet hur lagledaren för landslaget skulle agerat, fast de egentligen knappt kan förklara offside-regeln.
För 50 år sen dog det barn i drunkningsolyckor och i bilolyckor också. Det är såklart lätt för de som överlevde att säga "vi satt i baksätet utan bälte och överlevde", och de som dog svarar inte emot. De barn som drunknade för 50 år sen gjorde det troligtvis inte för att föräldrarna satt med näsan i mobilen...
Vi kanske behöver byta regering, skriva om lite lagar o rekommendationer som myndigheterna ska följa och leva upp till.
Min kompis mamma 89 år gammal han ligga och dö i sin lägenhet medans kommunen funderade på om hon skulle bli beviljad plats på boende. Utredningstid 3-4 månader sen får man en kö plats. Lilla hjärtat blev tvungen att flytta hem till sina biologiska knarkande o kriminella föräldrar.
Någon jag känner väl placerades på sis hem i 8 månader, slängdes sen ut på gatan utan pengar, jobb och bostad. Hur tror ni det går för honom.
Finns mycket att rätta till i dagens samhälle.
Min kompis mamma 89 år gammal han ligga och dö i sin lägenhet medans kommunen funderade på om hon skulle bli beviljad plats på boende. Utredningstid 3-4 månader sen får man en kö plats. Lilla hjärtat blev tvungen att flytta hem till sina biologiska knarkande o kriminella föräldrar.
Någon jag känner väl placerades på sis hem i 8 månader, slängdes sen ut på gatan utan pengar, jobb och bostad. Hur tror ni det går för honom.
Finns mycket att rätta till i dagens samhälle.
Men är det inte bra att diverse olika organisationer påpekar detta varje år? Det skulle ju leda till det du saknar, att föräldrar håller uppsikt över sina barn. Det låter nästan som att du inte tycker att de organisationerna agerar rätt. Är det för övrigt någon här som har sagt att det inte är ett problem att inte ha uppsikt över sina barn vid en pool?D DuckDuck skrev:"Det handlar inte ett skvatt om föräldrarnas "uppfostran" säger du, men det gör det visst det!
Trots att vi nu har många gånger fler pooler i alla dess former från stora till små så är det ändå färre barn som dör i drunkning nu än förr!!!
Detta faktum är ju märkligt om nu allt var bättre förr.
Alla som varit med om ett barn som går bort vet också att priset för att kunna förebygga det alltid hade varit värt det.
Att sen diskutera hur du ska fostra barn utan egen erfarenhet blir mindre bra.
Alla som haft egna barn vet att dom kanske inte alltid gör som dom blivit lärda.
Framför allt pojkar är överrepresenterade i olyckor trots samma uppfostran som flickor och det är inget som man växer ifrån heller utan det varar hela livet.
Detta faktum är ju märkligt om nu allt var bättre förr.
Alla som varit med om ett barn som går bort vet också att priset för att kunna förebygga det alltid hade varit värt det.
Att sen diskutera hur du ska fostra barn utan egen erfarenhet blir mindre bra.
Alla som haft egna barn vet att dom kanske inte alltid gör som dom blivit lärda.
Framför allt pojkar är överrepresenterade i olyckor trots samma uppfostran som flickor och det är inget som man växer ifrån heller utan det varar hela livet.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 629 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 629 inlägg
Instämmer till 110%[SKPG]Zamora skrev:
Dom små lättar lätt iväg innan man hinner säga 14.51
men ni alla förstår nog va ja menar