18 803 läst ·
152 svar
19k läst
152 svar
Poolöverdrag - reglerna om säkerhet vid poolen
Bara acceptera att vi bor i ett I-land och där skyddar man sin befolkning mot "onödiga dödsolyckor" genom att ha massa regler/lagar som ibland kan upplevas stötande och svåra att förstå.
Varför skulle man inte vilja ha ett poolöverdrag? Dels så håller ju poolen värmen bättre samt att det kommer inte inte ner lika mycket skit heller. Sen om det minimerar risken att grannes unge skulle trilla i och dö ser jag bara som positivt.
Varför skulle man inte vilja ha ett poolöverdrag? Dels så håller ju poolen värmen bättre samt att det kommer inte inte ner lika mycket skit heller. Sen om det minimerar risken att grannes unge skulle trilla i och dö ser jag bara som positivt.
G Greger_08 skrev:Bara acceptera att vi bor i ett I-land och där skyddar man sin befolkning mot "onödiga dödsolyckor" genom att ha massa regler/lagar som ibland kan upplevas stötande och svåra att förstå.
"Bara acceptera att vi bor i ett I-land och där skyddar man sin befolkning mot "onödiga dödsolyckor"
Snacka om att omyndighetsförklara befolkningen, och låta medborgaren mer och mer bli som en zombie utan en fungerande hjärna.......
Det vore bra mycket bättre att gå till botten med det verkliga problemet dvs den utbredda slappheten hos dagens föräldrar som inte vill/kan/orka uppfostra sin avkomma!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jag gissar att DuckDuck inte är förälder själv. Jag har träffat en person som varit expert på hur man ska uppfostra barn och hur man kan få de att aldrig göra fel eller saker som är farliga och det var en person utan egna barn...
Det är inte fråga om att omyndigförklara folk, det är frågan om att inse att alla människor kan göra fel och att man då inte ska behöva dö när något sådant händer.
Lagar och regler är uppställda av folk i landet som valts av landets befolkning (i Sverige, inte i Thailand som varit uppe som förebild). Man behöver inte ha röstat på de som sitter vid makten vid varje enskilt tillfälle eller tycka att allt de gör är bra, men det är ändå ett utfall av vad majoriteten anser vara lämpligt, vilket väl också syns rätt tydligt i tråden, en emot poolskydd, övriga för.
Gillar man det inte så kan man välja att bosätta sig i ett annat land där man ahr andra algar och andra friheter. Thailand kan då vara ett exempel. Visserligen får man inte full yttrandefrihet och man får inte äga mark, men man slipper iallafall poolskyddskravet.
Det är inte fråga om att omyndigförklara folk, det är frågan om att inse att alla människor kan göra fel och att man då inte ska behöva dö när något sådant händer.
Lagar och regler är uppställda av folk i landet som valts av landets befolkning (i Sverige, inte i Thailand som varit uppe som förebild). Man behöver inte ha röstat på de som sitter vid makten vid varje enskilt tillfälle eller tycka att allt de gör är bra, men det är ändå ett utfall av vad majoriteten anser vara lämpligt, vilket väl också syns rätt tydligt i tråden, en emot poolskydd, övriga för.
Gillar man det inte så kan man välja att bosätta sig i ett annat land där man ahr andra algar och andra friheter. Thailand kan då vara ett exempel. Visserligen får man inte full yttrandefrihet och man får inte äga mark, men man slipper iallafall poolskyddskravet.
Fairlane skrev:
Jag gissar att DuckDuck inte är förälder själv. Jag har träffat en person som varit expert på hur man ska uppfostra barn och hur man kan få de att aldrig göra fel eller saker som är farliga och det var en person utan egna barn...
Noop, jag valde bort detta tidigt när jag såg hur samhället artade sig och jag VISSTE att jag inte kommer att ha tid att lägga mer den tiden/engagemang som verkligen behövs när man skall ta hand och uppfostra avkomma!
Hade önskat att fler verkligen rannsakade sig själva GRUNDLIGT innan de ynglade av sig, då ungar INTE är en slags hobby att ägna sig åt enbart några timmar på helgerna som allt för många tycks tro!
I mitt förra yrke såg jag mängder av stackars ungar som blev avlämnade på dagis 06:00 på morgonen och hämtade 18-18:30 tiden för att deras föräldrar ville göra karriär och förverkliga sig själva... Så jävla tragiskt rent ut sagt!
Det finns åtminstone ett alternativ till och de är väl att göra som de gör med trafiken i Thailand, alltså att låta de dumma ta livet av både sig själv och andra i stor omfattning. Påstår inte att jag anser det vara ett bra alternativ men ett alternativ är det uppenbarligen.Hep skrev:
Det finns väl om man drar det till sin spets tre alternativ för ett samhälle som märker att dess medborgare är för dumma för att leva tillsammans utan att riskera eget och/eller andras liv.
- Att förändra medborgarna så att de slutar vara så dumma att de riskerar andras liv och hälsa i badhus, i trafiken vid hempulande av el etc.
- Att införa regler så att det åtminstone "gör ont" om man är dum i huvudet och på det sättet hoppas att det minskar.
-Att låsa in eller skjuta av de dummaste så att de inte kan ställa till och riskera andras liv.
K Krille4 skrev:
Rent krasst torde föräldrars benägenhet att hålla koll på sina ungar ökar om det börjar bli frekvent förekommande att ungar drunknar i pooler... Så när det gör lite ont för samhället torde samhället bli bättre på att skydda de unga.K Krille4 skrev:
Barn, ungar, avkomma är väl bara olika benämningar på samma sak?Fairlane skrev:
Du drar för långtgående slutsatser.Fairlane skrev:
Jag kan inte reglerna kring poolskydd och har heller ingen pool så jag kan inte säga om jag är för eller emot.
Dock håller jag i princip med @DuckDuck om mycket, även om jag kanske inte framför det med hans mustiga språkbruk.
Det finns mycket som kan vara farligt vid ett hus. Pooler, bryggor, dammar, vedkapar, trädgårdsmaskiner. Driver man lantbruk är listan mycket lång. I princip tycker jag inte att det är mitt ansvar att se till att en obehörig inkräktare inte kan skada sig och i många fall är det heller inte möjligt. Hur skulle man exempelvis kunna hindra att någon går in i en kohage och blir skadad?
Jag kan som sagt inte reglerna kring eller motiven för just poolskydd, men spontant ser jag inte att en pools farlighet motiverar andra säkerhetsåtgärder än alla andra övriga faror som kan tänkas existera.
Rent krasst borde bilförares benägenhet att hålla koll på trafiken öka om vi struntar i allt som har med trafiksäkerhet att göra också....Alfredo skrev:
Ungefär som i Thailand där det dör fler per vecka i trafiken än per år i Sverige. Så det verkar absolut vara en lösning som fungerar och inga oskyldiga drabbas.....
/Krille
Ja alldeles säkert! Jag själv kan utan vidare erkänna att jag är en betydligt mer aktiv och medveten förare på MC än i en bil, då jag vet att mitt skydd är avsevärt sämre och konsekvenserna av en olycka sannolikt värre.K Krille4 skrev:
Jag har aldrig sagt att det är bra utan bara försökt tolka det jag uppfattar att @DuckDuck menar med att "göra ont".K Krille4 skrev:
Har bekanta som också tyckte att något poolskydd inte behövs då de också "uppfostrat" sina barn.Hus tomte skrev:
Tyvärr smet brorsonen på 6 år obemärkt ut från huset under en middag med hela släkten... Om han drunknade p g a en olycka eller p g a att han var ouppfostrad kan man inte längre fråga honom....
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg