37 057 läst ·
327 svar
37k läst
327 svar
Pool reningsverk pumplock läcker
Mig veterligen finns ingen dränering.T Thörre skrev:
Varför tycker du att jag måste "lösa" detta?
Har ingen aning hur poolen är anlagd då jag fick ingen info av förra ägaren, och inte ens förr förra ägaren! (ringde de också). Ingen har nåt minne av nåt. Det enda jag fick veta är att firman som byggde poolen gick i konkurs.T Thörre skrev:
Min pool ligger dock som sagt högre än gatunivå.
Med dränering, menar du rör som leds utåt? Eller stenkross och liknande?
Ifall man ska försöka ta en titt under poolen och dränera (om det finns vatten). Är det möjligt alls?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Ligger poolen i en backe med högre punkter runt om så kan det rinna ner vatten i gropen som bildas av poolen.
Dränering brukar betyda fyllnadsmassor som inte binder vatten, typ grus och oftast dräneringsrör. Rören kan om de har fall bort från poolen leda bort vattnet, men ofta behöver vattnet pumpas bort från en pumpgrop då fall saknas.
Att dränera runt en pool görs av flera skäl, den klassiska Folkpoolen är byggd av trä som ruttnar (ännu snabbare) om det inte är torrt, vatten kyler poolen eller som i ditt fall, glasfiberpooler och liknande är lätta och kan börja flyta upp om det är för mycket vatten runt om. Men det kan bara hända om poolen är tömd.
Att komma in under poolen är nästan som att börja om från början. Jag skulle acceptera det som hänt och justera det som går - brädavloppet.
Min gamla pools botten var vågig. Den bestod av tre sektioner och skarvarna var styva, men ytorna mellan dem bestod av 5 mm tjock, 2x4 m stora glasfiberytor som med åren pressats nedåt så att poolen blev djupare mellan skarvarna. Kanske fem centimeter och det hade ingen som helst betydelse. Något liknande kanske händer med din pool - botten trycks ner mot underlaget.
Dränering brukar betyda fyllnadsmassor som inte binder vatten, typ grus och oftast dräneringsrör. Rören kan om de har fall bort från poolen leda bort vattnet, men ofta behöver vattnet pumpas bort från en pumpgrop då fall saknas.
Att dränera runt en pool görs av flera skäl, den klassiska Folkpoolen är byggd av trä som ruttnar (ännu snabbare) om det inte är torrt, vatten kyler poolen eller som i ditt fall, glasfiberpooler och liknande är lätta och kan börja flyta upp om det är för mycket vatten runt om. Men det kan bara hända om poolen är tömd.
Att komma in under poolen är nästan som att börja om från början. Jag skulle acceptera det som hänt och justera det som går - brädavloppet.
Min gamla pools botten var vågig. Den bestod av tre sektioner och skarvarna var styva, men ytorna mellan dem bestod av 5 mm tjock, 2x4 m stora glasfiberytor som med åren pressats nedåt så att poolen blev djupare mellan skarvarna. Kanske fem centimeter och det hade ingen som helst betydelse. Något liknande kanske händer med din pool - botten trycks ner mot underlaget.
Tack för värdefull input,
Nu över till att adressera en annan sak.
Kan ni hjälpa mig välja den nya pumpen jag ska köpa istället för den spruckna jag har? Valet står nu mellan dessa
https://www.blocket.se/annons/flera platser/poolteam_inverter_9kw_poolvarmepump/89653955 från Pool team. De säger att det är samma pump som i en brilix och tillverkas i samma fabrik, bara att de har sin egen design på. Inverter (är det bra?) 9kw. Bra pris.
Eller
https://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/brilix-xhpfdplus-100-30521 rubin pool, något dyrare. 8,4 kw.
Vilken hade ni kört på och varför? Tacksam för svar, satsar på att beställa ikväll.
Nu över till att adressera en annan sak.
Kan ni hjälpa mig välja den nya pumpen jag ska köpa istället för den spruckna jag har? Valet står nu mellan dessa
https://www.blocket.se/annons/flera platser/poolteam_inverter_9kw_poolvarmepump/89653955 från Pool team. De säger att det är samma pump som i en brilix och tillverkas i samma fabrik, bara att de har sin egen design på. Inverter (är det bra?) 9kw. Bra pris.
Eller
https://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/brilix-xhpfdplus-100-30521 rubin pool, något dyrare. 8,4 kw.
Vilken hade ni kört på och varför? Tacksam för svar, satsar på att beställa ikväll.
Jag tar en Brilix från Rubinpool pga att det är en etablerad "budgetpump" som många är nöjda med.
Jag har skulle också hissa en liten varningsflagga för Poolteam. På poolforum.se har det varit mycket snack kring missnöjda kunder kring Poolteam under flera år och dessutom har ägaren bakom poolteam just kickat igång ett nytt bolag. Pooltime......häpp. Det kan ju vara helt i sin ordning men denna typ av kreativa lösningar är ju inte helt ovanliga i branschen.
Jag har skulle också hissa en liten varningsflagga för Poolteam. På poolforum.se har det varit mycket snack kring missnöjda kunder kring Poolteam under flera år och dessutom har ägaren bakom poolteam just kickat igång ett nytt bolag. Pooltime......häpp. Det kan ju vara helt i sin ordning men denna typ av kreativa lösningar är ju inte helt ovanliga i branschen.
Allvetare
· Stockholm
· 25 inlägg
Det kan ibland komma några gruskorn mellan O-ringen och skåran som den ligger i. Jag brukar lyfta upp O-ringen, skölja av med vatten, skölja spåret den ska ligga i med vatten och känna efter med fingret att det är rent. O-ringen kan ibland hamna snett i skåran också. Jag har en trälist att lägga i fördjupningen i locket, så att jag kan dra åt locket ordentligt. Annars läcker det.J jonaserik skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 25 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 25 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 25 inlägg
Ska upp till Solna och starta en pool idag vid 15.00 om du behöver hjälp kan jag komma förbi för en slant.
Allvetare
· Stockholm
· 25 inlägg
Har kontakter på dessa om du behöver hjälp med bra priser.Sam1981 skrev:
Tack för värdefull input,
Nu över till att adressera en annan sak.
Kan ni hjälpa mig välja den nya pumpen jag ska köpa istället för den spruckna jag har? Valet står nu mellan dessa
[länk] platser/poolteam_inverter_9kw_poolvarmepump/89653955 från Pool team. De säger att det är samma pump som i en brilix och tillverkas i samma fabrik, bara att de har sin egen design på. Inverter (är det bra?) 9kw. Bra pris.
Eller
[länk] rubin pool, något dyrare. 8,4 kw.
Vilken hade ni kört på och varför? Tacksam för svar, satsar på att beställa ikväll.
Jag har inte köpt än, så visst. Jobbar du med pooler?Zolly Robert Kremnitzky skrev:
Mina kopplingar är enligt bild nedan, passar alla pumpar eller skiljer det sig mellan varianter?
