Jonas Persson
Om det finns någon dränering. Min gamla hade det inte...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Frågan kvarstår i så fall varför den höjt sig och det kan vara ett trist projekt att lösa. För även om vikten spelar in så ska det inte stå vatten under och kunna lyfta hela.

Vet du något om hur dräneringen ser ut under poolen? Fungerar pumpen i brunnen och annat som ska ta bort vattnet?
Mig veterligen finns ingen dränering.

Varför tycker du att jag måste "lösa" detta?
 
T
Trodde det var standard speciellt med glasfiberpool då det blir som tvålkopp som flyter om det samlas mycket vatten. Men är ingen expert på det.

Vill inte oroa dig i onödan så det är säkert inga problem om det saknas.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Trodde det var standard speciellt med glasfiberpool då det blir som tvålkopp som flyter om det samlas mycket vatten. Men är ingen expert på det.

Vill inte oroa dig i onödan så det är säkert inga problem om det saknas.
Har ingen aning hur poolen är anlagd då jag fick ingen info av förra ägaren, och inte ens förr förra ägaren! (ringde de också). Ingen har nåt minne av nåt. Det enda jag fick veta är att firman som byggde poolen gick i konkurs.

Min pool ligger dock som sagt högre än gatunivå.

Med dränering, menar du rör som leds utåt? Eller stenkross och liknande?

Ifall man ska försöka ta en titt under poolen och dränera (om det finns vatten). Är det möjligt alls?
 
Jonas Persson
Ligger poolen i en backe med högre punkter runt om så kan det rinna ner vatten i gropen som bildas av poolen.

Dränering brukar betyda fyllnadsmassor som inte binder vatten, typ grus och oftast dräneringsrör. Rören kan om de har fall bort från poolen leda bort vattnet, men ofta behöver vattnet pumpas bort från en pumpgrop då fall saknas.

Att dränera runt en pool görs av flera skäl, den klassiska Folkpoolen är byggd av trä som ruttnar (ännu snabbare) om det inte är torrt, vatten kyler poolen eller som i ditt fall, glasfiberpooler och liknande är lätta och kan börja flyta upp om det är för mycket vatten runt om. Men det kan bara hända om poolen är tömd.

Att komma in under poolen är nästan som att börja om från början. Jag skulle acceptera det som hänt och justera det som går - brädavloppet.

Min gamla pools botten var vågig. Den bestod av tre sektioner och skarvarna var styva, men ytorna mellan dem bestod av 5 mm tjock, 2x4 m stora glasfiberytor som med åren pressats nedåt så att poolen blev djupare mellan skarvarna. Kanske fem centimeter och det hade ingen som helst betydelse. Något liknande kanske händer med din pool - botten trycks ner mot underlaget.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Tack för värdefull input,

Nu över till att adressera en annan sak.

Kan ni hjälpa mig välja den nya pumpen jag ska köpa istället för den spruckna jag har? Valet står nu mellan dessa

https://www.blocket.se/annons/flera platser/poolteam_inverter_9kw_poolvarmepump/89653955 från Pool team. De säger att det är samma pump som i en brilix och tillverkas i samma fabrik, bara att de har sin egen design på. Inverter (är det bra?) 9kw. Bra pris.

Eller

https://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/brilix-xhpfdplus-100-30521 rubin pool, något dyrare. 8,4 kw.

Vilken hade ni kört på och varför? Tacksam för svar, satsar på att beställa ikväll.
 
Jag tar en Brilix från Rubinpool pga att det är en etablerad "budgetpump" som många är nöjda med.

Jag har skulle också hissa en liten varningsflagga för Poolteam. På poolforum.se har det varit mycket snack kring missnöjda kunder kring Poolteam under flera år och dessutom har ägaren bakom poolteam just kickat igång ett nytt bolag. Pooltime......häpp. Det kan ju vara helt i sin ordning men denna typ av kreativa lösningar är ju inte helt ovanliga i branschen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Nu har jag gjort det, men det ligger vatten i rören fram till locket sen innan.

Kommer det rinna ut mycket? Behöver förbereda och plocka bort runt i så fall.
Du måste plugga breddavloppet eller stänga filtret först om du inte har kran före pump
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du stängt mot allt före och efter pumpen ? Bara skruva av locket och se hur det ser ut, i bland går det att göra ren O-ringen och spåren som den ligger i, återmontera med att ha lite silikonfett på delarna
Det kan ibland komma några gruskorn mellan O-ringen och skåran som den ligger i. Jag brukar lyfta upp O-ringen, skölja av med vatten, skölja spåret den ska ligga i med vatten och känna efter med fingret att det är rent. O-ringen kan ibland hamna snett i skåran också. Jag har en trälist att lägga i fördjupningen i locket, så att jag kan dra åt locket ordentligt. Annars läcker det.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Roberts Firma Zolly Robert Kremnitzky skrev:
Du måste plugga breddavloppet eller stänga filtret först om du inte har kran före pump
Ja det är det som är kvar och det kommer att rinna ut när du öppna locket.
 
Roberts Firma Zolly Robert Kremnitzky skrev:
Ja det är det som är kvar och det kommer att rinna ut när du öppna locket.
Men filtret måste vara på stängt annars kommer det bakifrån från munstyckerna
 
Ska upp till Solna och starta en pool idag vid 15.00 om du behöver hjälp kan jag komma förbi för en slant.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Tack för värdefull input,

Nu över till att adressera en annan sak.

Kan ni hjälpa mig välja den nya pumpen jag ska köpa istället för den spruckna jag har? Valet står nu mellan dessa

[länk] platser/poolteam_inverter_9kw_poolvarmepump/89653955 från Pool team. De säger att det är samma pump som i en brilix och tillverkas i samma fabrik, bara att de har sin egen design på. Inverter (är det bra?) 9kw. Bra pris.

Eller

[länk] rubin pool, något dyrare. 8,4 kw.

Vilken hade ni kört på och varför? Tacksam för svar, satsar på att beställa ikväll.
Har kontakter på dessa om du behöver hjälp med bra priser.
 
Roberts Firma Zolly Robert Kremnitzky skrev:
Har kontakter på dessa om du behöver hjälp med bra priser.
Jag har inte köpt än, så visst. Jobbar du med pooler?

Mina kopplingar är enligt bild nedan, passar alla pumpar eller skiljer det sig mellan varianter?
 
  • Rörkopplingar på en pool med en blå repbindning som säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde passa om du kan montera nya pumpen på sådant sätt att avstånd etc stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.