Jonas Persson
Hmm, bräddavloppet är runt. Men hur ser den infällda delen på däcket ut, är den fyrkantig? Då borde man kunna fästa en bräda på undersidan av trallen som ligger under de delar som sticker utanför den runda delen av bräddavloppet.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hmm, bräddavloppet är runt. Men hur ser den infällda delen på däcket ut, är den fyrkantig? Då borde man kunna fästa en bräda på undersidan av trallen som ligger under de delar som sticker utanför den runda delen av bräddavloppet.
Jag såg nu tydligt att det läcker vatten. Det går ut i mellanrummet mellan pool och avloppet (på jorden direkt).
Transformator till lampan (ej bränd, bara kabeln ner till lampan är bränd) är inte samma transformator som till överdraget (bränd)

Lite fler bilder.

• Närbild på trätrall med skugga av staket och vattenfläckar som visar läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall som leder mot en pool med en del av en vit pelare och poolkant i synfältet.
    Skapa konto
  • Poolkant och avlopp nära vattenytan, potentiell läckplats, soleksponering.
    Skapa konto
Har breddavloppet följt med altanen nedåt eller?

Jonas Persson
Bra idé, så kan det vara!
Är glipan mellan pool och trall lika stor i andra änden av poolen? Man kan tycka att de borde ha lyckats att lägga pool och trall i våg när de byggde alltihop så att glipan är lika stor hela varvet.

MathiasS MathiasS skrev:
Har breddavloppet följt med altanen nedåt eller?
Varför skulle altanen åka neråt? Har ingen aning hur altanen sett ut innan.

Eller, kan poolen ha åkt upp??

Bra idé, så kan det vara!
Är glipan mellan pool och trall lika stor i andra änden av poolen? Man kan tycka att de borde ha lyckats att lägga pool och trall i våg när de byggde alltihop så att glipan är lika stor hela varvet.
Bra tanke.

Har faktiskt ej mätt ordentligt men ska göra.

Hela poolen som ni ser har ett glapp mellan kanten på pool och ytan på altanen.

Jonas Persson
Sam1981 Sam1981 skrev:

Altanen kan ha satt sig beroende på hur markförhållandena är och hur bra den förankrats.

Poolen kan också ha flutit upp, bokstavligen. Att tömma en pool kan vara vanskligt av två skäl, jordamassor trycker in sidorna som inte stöttas av vattnet eller vatten i marken gör att badbaljan flyter om den är tom, precis som en båt. Din pool var väldigt tom, långt under vad som är lämpligt.

Jag skulle faktiskt gissa att du återigen själv funnit svaret om än inte varför. Poolen fungerade tills någon tömde den och den under de blöta vintermånaderna helt enkelt flöt upp. Det finns andra pooler och septitankar som flutit upp

Sam1981 Sam1981 skrev:

Tyckte det såg lite skevt ut på bilden, men det är ju lite svårt att se.

Altanen kan ha satt sig beroende på hur markförhållandena är och hur bra den förankrats.

Poolen kan också ha flutit upp, bokstavligen. Att tömma en pool kan vara vanskligt av två skäl, jordamassor trycker in sidorna som inte stöttas av vattnet eller vatten i marken gör att badbaljan flyter om den är tom, precis som en båt. Din pool var väldigt tom, långt under vad som är lämpligt.

Jag skulle faktiskt gissa att du återigen själv funnit svaret om än inte varför. Poolen fungerade tills någon tömde den och den under de blöta vintermånaderna helt enkelt flöt upp. Det finns andra pooler och septitankar som flutit upp
Men är den öht nedgrävd?

OK!

Bra. Har åtminstone funnit svaret till läckage.

Kan jag åtgärda en upphöjd poolbalja? Eller låter den vara som den är (och aldrig tömma mycket igen)

MathiasS MathiasS skrev:
Men är den öht nedgrävd?
Ja, jag ligger på höjd mark i relation till gatunivå, så där är den nedgrävd.

Jonas Persson
Och då du har en glasfiberpool på några hundra kilo till skillnad mot min och MathiasS betongmonster på 10 ton så flyter den mycket lättare. Allt enligt Archimedes princip.

Frågan är hur mycket sand som letat sig in under poolen som troligtvis sjunkit när du fyllde den igen. Den verkar bara vara en eller två centimeter för högt upp just nu.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Här ryker min gamla glasfiberpool på 4x6 m, som du ser ligger sanden kvar. Så med lite tur har inte mycket sand hamnat under din pool som ligger mer eller mindre rätt igen.

• Person tar bort glasfiberpool, verktyg och sand syns i en utgrävd grop i trädgården.
    Skapa konto
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
En bild till - Sandbad

Badstegen sitter fast i en betongklump och bräddavloppet är inte bortkopplat...

• Uppgrävd pooltomt med lösa byggmaterial runt omkring, badstege fast i betong och otillkopplat bräddavlopp.
    Skapa konto
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
T
Frågan kvarstår i så fall varför den höjt sig och det kan vara ett trist projekt att lösa. För även om vikten spelar in så ska det inte stå vatten under och kunna lyfta hela.

Vet du något om hur dräneringen ser ut under poolen? Fungerar pumpen i brunnen och annat som ska ta bort vattnet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.