37 045 läst ·
327 svar
37k läst
327 svar
Pool reningsverk pumplock läcker
Kort kontrollfråga kring att plugga inloppen.Jonas Persson skrev:
Mina har skruvar så jag köpte några från folkpool. Dock skruvas de inte hela vägen in.
Är detta ok ändå? Eller ska de skruvas hela vägen för att ha verkan? Se bilder.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Ser en svart kant på pluggarna, det är packningen som ska täta mot kanten på inloppet. Som de sitter på bilden är det bara "dammtätt" då det bara är gängan som tätar.
Frågan är vad pluggen ska skydda mot. Är vattenytan långt ner så att vattennivån trots regn och snö aldrig kan nå till inloppen så behöver du bara skydd mot smuts och djur.
Så då kan det fungera i alla fall.
Vad täcker du poolen med, plåtar? Då kommer det inte ner mycket snö eller vatten som kan höja vattennivån.
Frågan är vad pluggen ska skydda mot. Är vattenytan långt ner så att vattennivån trots regn och snö aldrig kan nå till inloppen så behöver du bara skydd mot smuts och djur.
Vad täcker du poolen med, plåtar? Då kommer det inte ner mycket snö eller vatten som kan höja vattennivån.
Plåtar med presenning över. Vattennivån är en bra bit under inlopp men bra som extra säkerhet tänkte jag. Ska söka runt efter några passande pluggar (märke MTS)Jonas Persson skrev:
Ser en svart kant på pluggarna, det är packningen som ska täta mot kanten på inloppet. Som de sitter på bilden är det bara "dammtätt" då det bara är gängan som tätar.
Tack för snabba svar! Utan er skulle jag inte kunna ha en poolsäsong och vara framme vid stängning nu!
Pluggar fixade! Med gängor, passar perfekt, 50 sek per st till och med .
Dock så vill jag höra om flytkuddarna. Köpte några för trappan och hade trott att de ska sänka sig till botten på trappan. Men de halvflyter och åker inte ända ner. Se bild.
Ska det vara så?
Dock så vill jag höra om flytkuddarna. Köpte några för trappan och hade trott att de ska sänka sig till botten på trappan. Men de halvflyter och åker inte ända ner. Se bild.
Ska det vara så?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
De flyter onödigt högt, men de borde fungera. Är de köpta i en svensk poolbutik som borde veta vad de säljer eller inhandlade på en sida i utlandet utan garantier?
Mina ser ungefär likadana ut, men de ligger djupare i vattnet.
Mina ser ungefär likadana ut, men de ligger djupare i vattnet.
Inköpt på pool store här i Stockholm. Ska snacka med de lite om vad de föreslår.Jonas Persson skrev:
Finns det smidiga sätt att sänka den lite?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden