Jonas Persson
50 :-, juicen är nästan dyrare...

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad det gäller inloppen är det viktiga att det inte står vatten i dem som kan frysa. Mina är under vattenytan, men jag blåser bort vattnet i dem från sandfiltret med munnen samtidigt som någon sätter dit pluggar när det bubblar.

[bild]
Kort kontrollfråga kring att plugga inloppen.

Mina har skruvar så jag köpte några från folkpool. Dock skruvas de inte hela vägen in.

Är detta ok ändå? Eller ska de skruvas hela vägen för att ha verkan? Se bilder.

• Delvis inskruvad plugg i ett brunnslock som inte är helt åtdragen, med synliga gängor och vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett delvis inskruvat plugg i ett poolens inlopp med synliga skruvgängor och vattendroppar.
    Skapa konto
  • En vit cirklar poolplugg som inte är helt inskruvad i poolens inlopp mot en våt vit yta.
    Skapa konto
Näe det där lär inte vara tätt.

Skaffa gummipluggarna istället. Tror det finns i alla poolaffärer.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Ser en svart kant på pluggarna, det är packningen som ska täta mot kanten på inloppet. Som de sitter på bilden är det bara "dammtätt" då det bara är gängan som tätar.

Frågan är vad pluggen ska skydda mot. Är vattenytan långt ner så att vattennivån trots regn och snö aldrig kan nå till inloppen så behöver du bara skydd mot smuts och djur.

Så då kan det fungera i alla fall.

Vad täcker du poolen med, plåtar? Då kommer det inte ner mycket snö eller vatten som kan höja vattennivån.

MathiasS MathiasS skrev:
Näe det där lär inte vara tätt.

Skaffa gummipluggarna istället. Tror det finns i alla poolaffärer.
Men min har gängor, passar verkligen gummi pluggar?

Ser en svart kant på pluggarna, det är packningen som ska täta mot kanten på inloppet. Som de sitter på bilden är det bara "dammtätt" då det bara är gängan som tätar.

Frågan är vad pluggen ska skydda mot. Är vattenytan långt ner så att vattennivån trots regn och snö aldrig kan nå till inloppen så behöver du bara skydd mot smuts och djur.

Så då kan det fungera i alla fall.

Vad täcker du poolen med, plåtar? Då kommer det inte ner mycket snö eller vatten som kan höja vattennivån.
Plåtar med presenning över. Vattennivån är en bra bit under inlopp men bra som extra säkerhet tänkte jag. Ska söka runt efter några passande pluggar (märke MTS)

Tack för snabba svar! Utan er skulle jag inte kunna ha en poolsäsong och vara framme vid stängning nu!

• Poolkant med delvis täckt vattenyta och synligt inlopp, tagen på kvällen.
    Skapa konto
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Men min har gängor, passar verkligen gummi pluggar?
Ja!

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Pluggar fixade! Med gängor, passar perfekt, 50 sek per st till och med .

Dock så vill jag höra om flytkuddarna. Köpte några för trappan och hade trott att de ska sänka sig till botten på trappan. Men de halvflyter och åker inte ända ner. Se bild.

Ska det vara så?

• Flytkuddar halvt nedsänkta i vatten på en trappa, de flyter och rör sig inte till botten.
    Skapa konto
Jonas Persson
Borde fungera. Hur djupt ner i vattnet når de? Tror mina sticker ner 15-20 cm.

Borde fungera. Hur djupt ner i vattnet når de? Tror mina sticker ner 15-20 cm.

• Blått rep bundet runt en svart bildörrtätning mot vit bakgrund.
    Skapa konto
Jonas Persson
De flyter onödigt högt, men de borde fungera. Är de köpta i en svensk poolbutik som borde veta vad de säljer eller inhandlade på en sida i utlandet utan garantier?

Mina ser ungefär likadana ut, men de ligger djupare i vattnet.

De flyter onödigt högt, men de borde fungera. Är de köpta i en svensk poolbutik som borde veta vad de säljer eller inhandlade på en sida i utlandet utan garantier?

Mina ser ungefär likadana ut, men de ligger djupare i vattnet.
Inköpt på pool store här i Stockholm. Ska snacka med de lite om vad de föreslår.

Finns det smidiga sätt att sänka den lite?

Jonas Persson
Mina är också från poolstore i Täby. Garanterat ok, men de flyter högre än mina.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.