H Harrison skrev:
Jag hade inte heller gjort det under de första åren. Men sedan läste jag instruktionsboken. Det kanske kan bli lite korrosion på sikt av kloret på metallytorna inuti poolvärmepumpen, även om materialet är anpassat till att användas med klorhaltigt vatten. Men det är du själv som avgör vilken livslängd som du kan få på dina grejer.
Varför ska du pumpa in luft i något som redan är fullt med luft?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Se på det så här. Vattnet i poolen har en temperatur och det gäller i princip hela poolen, breddavlopp och slangen till värmepumpen genom sandfiltret.

Det är bara vattnet från värmepumpen som är varmare och först när det pumpas ut i poolen blandas det med vattnet i poolen som värms upp lite. Med andra ord finns det ett litet område precis där vattnet kommer in i poolen som är varmare. Där är temperaturen två grader varmare, lite längre bort en grad varmare för att till slut ha blandats med vattnet i poolen så att de har samma temperatur. Du kan inte känna det, men då poolen värms upp är det kanske en hundradels grad varmare.

Håll handen framför inloppet, du känner det varma vattnet flöda in i poolen och att det är varmt bara där. Eller om du är i poolen, ställ dig framför, det är riktigt skönt. :)
Jag brukar stå där och njuta av värmen mot ryggen.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Varför ska du pumpa in luft i något som redan är fullt med luft?
För att få ut restfukten.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
H Harrison skrev:
För att få ut restfukten.
Och vad är poängen med det menar du? VP är gjord för att tåla fukt....och det behövs ett enormt flöde med luft för att bli av med fukt, det är inget du fixar med membranpumpar (Dessa kan du däremot använda om du vill hålla isfritt i poolen).

och vad gäller spola med vatten så gör du det isåfall för att få ut ev smuts, men för alla som har en normalt dimensionerad vattenpump så är det normala flödet av vatten genom VP mycket större än vad du kan åstadkomma med en vattenslang, så det är liksom ingen poäng med det.

Kör man en VP med en bestway pool med tillhörande skräpfilter och vattenpump kan jag förstå varför VP kan behöva spolas ur. För oss andra, glöm det.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Och vad är poängen med det menar du? VP är gjord för att tåla fukt....och det behövs ett enormt flöde med luft för att bli av med fukt, det är inget du fixar med membranpumpar (Dessa kan du däremot använda om du vill hålla isfritt i poolen).

och vad gäller spola med vatten så gör du det isåfall för att få ut ev smuts, men för alla som har en normalt dimensionerad vattenpump så är det normala flödet av vatten genom VP mycket större än vad du kan åstadkomma med en vattenslang, så det är liksom ingen poäng med det.

Kör man en VP med en bestway pool med tillhörande skräpfilter och vattenpump kan jag förstå varför VP kan behöva spolas ur. För oss andra, glöm det.
Polarpumpens manual (som jag har):
10 AVSTÄLLNING FÖR VINTER / STARTUPP
Isolera maskinen innan vintern som Värmepumpens elektriska och roterande utrustning.
10.1 Inför vintern

1 Stäng av vattenpumpen.
2 Koppla från elektriciteten till värmepumpen.
3 Töm vatten från poolvärmepumpen genom att koppla bort röraranslutningarna till och från poolvärmepumpen.
Säkerställ att poolvärmepumpen dräneras helt.
4 Spola genom vattenkretsen i poolvärmepumpen med rent kranvatten.
Använd en slang i inloppets anslutning – spola i minimum några minuter. (HÄR SPOLAR JAG PUMPEN INVÄNDIGT!)
5 Säkerställ att poolvärmepumpen dräneras helt. (HÄR ANVÄNDER JAG EN LUFTPUMP FÖR DRÄNERING!)
Använd plastpåsar över vatten anslutningarna. Säkrade genom att linda gummisnoddar runt.
6 Om så önskas, kan du skydda poolvärmepumpen med ett ventilerat överdrag för vintersäsongen. Använd inte plastfolie då kondens kan uppstå inom enheten.

OBS! Hailea som jag använder för torkning av min pumps innanmäte är en damm-pump med väldigt högt luftflöde. Min poolvärmepump står utomhus året om, pga den är jättetung att flytta. Jag hoppas slippa frysskador med lufttorkningen.

H Harrison skrev:
Man tar en trasa och lindar runt vattenslangen, för att täta runt den övre anslutningen.
MathiasS MathiasS skrev:
Hmm....det där låter som lite eget hittepå. Det räcker fint med att bara lossa anslutningarna och låta vattnet rinna ur pumpen. Alla pumpar är konstruerade så att vattnet rinner ut om de står rakt, därefter är vinterställningen gjord. Att pumpa in luft i systemet, det går ju inte ens, det är öppet i andra änden och redan fullt med luft så den delen kan du garanterat hoppa över helt.
Vill du spola med kranvatten så skadar det förstås inte, men innanmätet är gjort för att tåla klorerat vatten och behöver inte sköljas.
VADÅ EGET HITTEPÅ?
Isolera maskinen innan vintern som Värmepumpens elektriska och roterande utrustning.
10.1 Inför vintern

1 Stäng av vattenpumpen.
3 Töm vatten från poolvärmepumpen genom att koppla bort röraranslutningarna till och från poolvärmepumpen.
Använd en slang i inloppets anslutning – spola i minimum några minuter. (HÄR SPOLAR JAG PUMPEN INVÄNDIGT!)
5 Säkerställ att poolvärmepumpen dräneras helt. (HÄR ANVÄNDER JAG EN LUFTPUMP FÖR DRÄNERING!)
Använd plastpåsar över vatten anslutningarna. Säkrade genom att linda gummisnoddar runt.
6 Om så önskas, kan du skydda poolvärmepumpen med ett ventilerat överdrag för vintersäsongen. Använd inte plastfolie då kondens kan uppstå inom enheten.

OBS! Hailea som jag använder för torkning av min pumps innanmäte är en damm-pump med väldigt högt luftflöde. Min poolvärmepump står utomhus året om, pga den är jättetung att flytta. Jag hoppas slippa frysskador med lufttorkningen.

Jonas Persson
H Harrison skrev:
När man invintrar en poolvärmepump, så tar man isär slangarna som går till in- och utloppet. Sedan spolar man systemet med kranvattnet, för att bli av med allt klor. Man stoppar in trädgårdsslangen i den övre anslutningen i värmepumpen och låter vatten rinna igenom en stund. Sedan stoppar man in en luftslang i den övre anslutningen och pumpar luft i systemet under några timmar. Man kan även luta värmepumpen lite för att få ut vattnet snabbare.
Klor är flyktigt och försvinner av sig själv.

Den lilla mängd klor dom finns kvar efter att du tömt ut vattnet är ingenting mot mängderna som anläggningen utsätts för under sommaren.

Plaster och metaller är valda för att tåla klor.

Därför håller jag med MathiasS att dessa moment är fullständigt onödiga.

Se bara till att det inte finns kvar vatten i delar som fryser på vintern. Lite fukt är ok, men inte så pass mycket att ett utrymme fylld med is och sedan spräng sönder. Poolpumpen töms som tidigare sagts av sig själv om du lossar slangarna.

Jag lyckades en gång lämna en av de stora kulventilerna stängd. Kulan var full med vatten och kranen sprängdes sönder när vattnet frös.

Jonas Persson
H Harrison skrev:
VADÅ EGET HITTEPÅ?
10.1 Inför vintern

1 Stäng av vattenpumpen.

Det var en konstig pump, vad är det för modell?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Klor är flyktigt och försvinner av sig själv.

Den lilla mängd klor dom finns kvar efter att du tömt ut vattnet är ingenting mot mängderna som anläggningen utsätts för under sommaren.

Plaster och metaller är valda för att tåla klor.

Därför håller jag med MathiasS att dessa moment är fullständigt onödiga.

Se bara till att det inte finns kvar vatten i delar som fryser på vintern. Lite fukt är ok, men inte så pass mycket att ett utrymme fylld med is och sedan spräng sönder. Poolpumpen töms som tidigare sagts av sig själv om du lossar slangarna.

Jag lyckades en gång lämna en av de stora kulventilerna stängd. Kulan var full med vatten och kranen sprängdes sönder när vattnet frös.
DU FÅR GÄRNA KONTAKTA POLARPUMPEN OCH SÄGA ÅT DEM ATT TA BORT FORMULERINGARNA I DERAS BRUKSANVISNING:

10.1 Inför vintern

1 Stäng av vattenpumpen.

I denna video görs en liknande luftning som åsyftas (min 9.40)

Nej det är inte det dom gör där....

H
H Harrison skrev:
DU FÅR GÄRNA KONTAKTA POLARPUMPEN OCH SÄGA ÅT DEM ATT TA BORT FORMULERINGARNA I DERAS BRUKSANVISNING:

10.1 Inför vintern

1 Stäng av vattenpumpen.

står säkerställ att pumpen är dränerad, och lossar du slangar och har den plan så dränerar den sig.
Står inget om luftpump i beskrivningen.

Polarpumpen som jag har köpt min från.

det står att det kan va bra att spola ur med slang men inget måste.
Den kommer va utsätt för fuktig luft ute hur du än gör på hösten men det rinner ju ur.

• Skärmdump från webbsida om vinterdränering av värmeväxlare med varningstext och underhållstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Jonas Persson
H Harrison skrev:

10.1 Inför vintern

1 Stäng av vattenpumpen.

Du kan bara få frysskador om vattnet inte kan utvidga dig. Utrymmet måste vara ganska slutet för att sprängverkan ska uppstå. En VP har dia 50 mm eller grövre utrymmen och vattnet rinner ut. Det lilla vatten som är kvar kan inte ställa till med skada och normalt töms VP veckor, om inte månader, innan det blir riktigt kallt och då har den mesta fukten avdunstat. Lite nattfrost räcker inte.

H Harrison skrev:
Du sa att man spolar för att få bort klor. Det stämmer inte. Du spolar för att få bort skräp. Du har en stor pool och, antar jag, korrekt dimensionerad vattenpump och sandfilter. Då finns det inget i värmepumpen du kan spola bort med en vattenslang. Det spolas redan bort med poolens vattenpump och vatten. Detta vatten är ju dessutom rent. Anledningen till att man skriver på detta vis är att andra kör med enklare pooler och enklare filter som inte alls renar på samma sätt.

H Harrison skrev:
Nej, du kopplar bort rören för att dränera. Därefter är pumpen självdränerande. Det är du som hittar på att man behöver använda en luftpump för detta. Det är helt onödigt.

Dessutom, under vintern kommer temperaturen variera många gånger. Beroende på om pumpen eller luften värms upp snabbast kommer du få kondensation av vattnet i luften mot kallare rör. Det sker så länge det är plusgrader ute. Ska du ta fram luftpumpen varje gång tempen stiger ett par grader?

Sam1981 Sam1981 skrev:
I denna video görs en liknande luftning som åsyftas (min 9.40)

[media]
Det man gör här är att man försöker tömma en slang på vatten, som inte tömmer sig själv mha självfall. Man försöker inte blåsa bort vattendroppar i röret......dvs inte alls samma sak som @Harrison försöker göra.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.