37 054 läst ·
327 svar
37k läst
327 svar
Pool reningsverk pumplock läcker
Idag blev det köp av VP, landade på en heatforce från folkpool, dock inte den som nämns ovan utan en mindre (det var rekommendationen då den ska klara 15-30 m3, min pool är på 21). https://www.folkpool.se/produkter/p...-m/poolvarmepump-heatforce-inverter-m-51.htmlSam1981 skrev:
Heatforce har COP 5,5-8,5, och inverter. Vid Driftförhållanden: Luft 15°C, Vatten 26 °C, Luftfuktighet 70 % ger den 7kw.
Primastar är enklare, COP ca 4. Vid Driftförhållanden: Luft 15°C, Vatten 26 °C, Luftfuktighet 70 % ger den 8, 3kw! Verkar vara bra pris för en sån (G&J P30 ca pris 2000 tsek)
Q1, om man går på denna data, vilken skulle ni valt? Pool på 21000 L
Manual heatforce [länk]
Manual Primastar p30
[länk]
Q2, Vilken har kopplingar som passar? Båda?
Vad tycker ni om valet med tanke på poolen stl?
Jag vill också än en gång bekräfta inställning av rör och bypass. Folkpool menar att det är den översta gröna i min bild ovan som ska justeras, inte den vänstra blåa som Mathias skriver. Kan vi vara överens om detta?
Den ska ju ge 7kW så det är säkert en rimlig rekommendation.
Angående bypassen så kan man ju vrida lite här och där för att få önskat resultat. Jag vrider den blåa och har den andra fullt öppna.
Att vrida den blåa skapar en tryckskillnad över ventilen vilket skapar ett flöde i kretsen till VP. Har man ett tillräckligt flöde i den kretsen ändå, som tillochmed behöver strypas med en grön ventil, så funkar det ju att vrida på den gröna. Om jag har den blåa ventilen helt öppen får jag för lågt flöde till VP även när alla andra ventiler är öppna (vattnet tar lättaste vägen och åker rakt fram i blåa ventilen).
Koppla in och prova själv så ser du hur det fungerar hos dig!
Angående bypassen så kan man ju vrida lite här och där för att få önskat resultat. Jag vrider den blåa och har den andra fullt öppna.
Att vrida den blåa skapar en tryckskillnad över ventilen vilket skapar ett flöde i kretsen till VP. Har man ett tillräckligt flöde i den kretsen ändå, som tillochmed behöver strypas med en grön ventil, så funkar det ju att vrida på den gröna. Om jag har den blåa ventilen helt öppen får jag för lågt flöde till VP även när alla andra ventiler är öppna (vattnet tar lättaste vägen och åker rakt fram i blåa ventilen).
Koppla in och prova själv så ser du hur det fungerar hos dig!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Nope, de gröna ska vara helt öppna och den blå så pass öppen att en lagom mängd vatten går genom VP. Om den blå är helt öppen (alla är öppna) och det fortfarande är för stort flöde genom VP och temperaturskillnaden mellan in och utgående vatten fortfarande är för liten så måste du strypa någon av de gröna. Cirkulationspumpen är med andra ord för kraftig för den VP:n.Sam1981 skrev:
Idag blev det köp av VP, landade på en heatforce från folkpool, dock inte den som nämns ovan utan en mindre (det var rekommendationen då den ska klara 15-30 m3, min pool är på 21). [länk]
Vad tycker ni om valet med tanke på poolen stl?
Jag vill också än en gång bekräfta inställning av rör och bypass. Folkpool menar att det är den översta gröna i min bild ovan som ska justeras, inte den vänstra blåa som Mathias skriver. Kan vi vara överens om detta?
Antar att Folkpool tycker att den blå ska vara stängd och den gröna lagom öppen. Men det är sämre än vårt förslag då du därmed inte låter cirkulationspumpen pumpa runt maximal mängd vatten per timme som renas samtidigt som den pumpen arbetar mindre effektivt då den bygger upp ett tryck i systemet istället för ett högre renande flöde.
Tycker de att alla kranar utom den gröna, som du justerar, ska vara öppna beskriver de mitt scenario när cirkulationspumpen är för kraftig.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Precis, förutsatt at VP sitter bortom de gröna kranarna. Han beskriver precis det vi menar tills på slutet.Sam1981 skrev:
De justerar till flödesvakten ger ok. Vi säger att flödet ska vara mest energieffektivt. Vi har båda G&J och det är möjligt att få pumpar visar temperaturdifferensen i någon meny. Saknas det blir det godtyckligt hur kranarna står.
Tack,
Nu har poolen varit idel några dagar så den är skitig. Får rengöra, dra igång reningsverk mm först, innan jag öppnar mot VP.
Sen montera klart VP, öppna flödet mot den så det kommer vatten igenom, och sedan trycka på start-knappen!
Nu har poolen varit idel några dagar så den är skitig. Får rengöra, dra igång reningsverk mm först, innan jag öppnar mot VP.
Sen montera klart VP, öppna flödet mot den så det kommer vatten igenom, och sedan trycka på start-knappen!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Jomen jag tror att de flesta pumpar har en tryckgivare - om du har en GJv20 så har den det också. Stänger du cirkulationen så stannar VP efter ett tag och när du drar igång igen startar den (lite osäker på om jag tryckte på knappen för att starta den, tror den startade själv).Jonas Persson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Självklart har den det. Det är en säkerhetsfunktion. Min har en pinne som sitter vid ena vattenanslutningen och som ska vara påverkad av vattenflödet. Om inte, stannar pumpen direkt och visar error 3. Den startar när flödet återställs.MathiasS skrev:
Men pumpen i filmen har en flödesmätare som varnar om flödet är för lågt eller för högt. Har de gjort det bra är det två värden som varierar beroende på vatten- och lufttemperatur så att den alltid arbetar effektivt. Men det är mer troligt att värdena är låsta för ett vattenflöde en sommardag. Om inte kommer pumpen plötsligt att stanna när kranen måste öppnas mer då vattnet värmts upp och det blivit sommar.
Oavsett är det extremt viktigt att givaren aldrig missar att flödet är för lågt. Snacka om härdsmälta när 10-15 kW kokar bort vattnet och börjar elda upp hela pumpen.
Så ska jag reglera från centralventilen som ni rekommenderade först eller räcker det med den översta gröna tycker du?Jonas Persson skrev:
Självklart har den det. Det är en säkerhetsfunktion. Min har en pinne som sitter vid ena vattenanslutningen och som ska vara påverkad av vattenflödet. Om inte, stannar pumpen direkt och visar error 3. Den startar när flödet återställs.
Men pumpen i filmen har en flödesmätare som varnar om flödet är för lågt eller för högt. Har de gjort det bra är det två värden som varierar beroende på vatten- och lufttemperatur så att den alltid arbetar effektivt. Men det är mer troligt att värdena är låsta för ett vattenflöde en sommardag. Om inte kommer pumpen plötsligt att stanna när kranen måste öppnas mer då vattnet värmts upp och det blivit sommar.
Oavsett är det extremt viktigt att givaren aldrig missar att flödet är för lågt. Snacka om härdsmälta när 10-15 kW kokar bort vattnet och börjar elda upp hela pumpen.