Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför skulle då bygglov krävas?
Vad jag förstått så kräver detta fortfarande grannmedgivande vilket jag inte får - och då måste jag ändå söka lov.

Detta svar har jag fått från Stockholm Stad på mejl fråga:
Själva poolen i sig kräver aldrig bygglov. Tänk dock på att poolen behöver ha vissa skyddsanordningar, läs mer här: Pool/bassäng - Stockholms stad

För placering av lovbefriade åtgärder närmare gräns till granne än 4,5 meter krävs grannens skriftliga godkännande, annars krävs bygglov.

Claes Sörmland
rotbackarn rotbackarn skrev:
Vad jag förstått så kräver detta fortfarande grannmedgivande vilket jag inte får - och då måste jag ändå söka lov.

Detta svar har jag fått från Stockholm Stad på mejl fråga:
Den sista meningen stämmer inte helt, den är för brett skriven. Altan kräver t ex inte grannemedgivande för att placeras närmare än 4,5 m från gränsen. Inte heller mur eller plank som är max 1,2 m högt gör det.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Den sista meningen stämmer inte helt, den är för brett skriven. Altan kräver t ex inte grannemedgivande för att placeras närmare än 4,5 m från gränsen. Inte heller mur eller plank som är max 1,2 m högt gör det.
Hoppas denna tolkningen stämmer, ska ha ett rådgivningsmöte med Stadsbyggnadskontoret nästa vecka så jag får förtydligande om jag behöver lov/medgivande. Annars kommer garanterat grannen göra det åt mig..

Claes Sörmland
Pinsamt nog har har felaktigt angett att det krävs grannes skriftliga medgivande för att bygga en max 1,8 m hög altan inom 4,5 m från gränsen. Detta är fel. Något sådant grannemedgivande krävs inte för altan. Uppdaterad schematisk bild som nu är rättad:

Skärmavbild 2026-08-24 kl. 14.54.12.png

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hoppas denna tolkningen stämmer, ska ha ett rådgivningsmöte med Stadsbyggnadskontoret nästa vecka så jag får förtydligande om jag behöver lov/medgivande. Annars kommer garanterat grannen göra det åt mig..
Jag kan ge dig referensen till lagtexten i 9 kap. PBL. Du måste läsa både 34 och 35 §§. 34 § utökar bygglovskravet inom 4,5 m från gränsen för vissa åtgärder (t ex uppföra byggnader+mur/altan som är högre än 1,2 m) och 35 § tar bort detta utökade krav genom grannemedgivande. Eftersom altan inte listas i 34 § så finns inget utökat bygglovskrav nära gräns.

Skärmavbild 2026-08-24 kl. 15.00.25.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Jag kan ge dig referensen till lagtexten i 9 kap. PBL. Du måste läsa både 34 och 35 §§. 34 § utökar bygglovskravet inom 4,5 m från gränsen för vissa åtgärder (t ex uppföra byggnader+mur/altan som är högre än 1,2 m) och 35 § tar bort detta utökade krav genom grannemedgivande. Eftersom altan inte listas i 34 § så finns inget utökat bygglovskrav nära gräns.

[bild]
Så har nog jag också tolkat det.
Poolen ska räknas som mur i detta sammanhang då det är en delvis nedgrävd ovanmarkpool. Dock kommer den vara under 1,2 m hög. Så den ska inte heller behöva medgivande/lov.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Purre
I mitt fall kommer poolen sticka upp bortåt en meter över mark på sidan mot grannen - men garanterat under 1,2 m. Inget pooltak utan enkelt poolskydd sen.
Altanen kommer ligga något lägre än poolsargen men exakt höjd har jag inte bestämt än.
1,2m högt tak säger Nyköpings kommun

Claes Sörmland
Ja akta er för höga pooltak. Kan en människa uppehålla dig under taket så är det en byggnad.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S S.s13 skrev:
Hej! Jag skall anlägga en nedgrävd pool med altan runt och försöker reda ut vad som gäller mot fastighetsgränserna.
Pool kommer upp ca 50 cm ovan mark. Fastigheten ligger inom detaljplanerat område.

Tre frågor har jag 😊:
1. Ena långsidan – jag äger själv grannfastigheten idag
På ena sidan kommer pool/altan eventuellt relativt nära gränsen till en annan fastighet som jag också äger idag.
Den fastigheten kommer dock sannolikt att säljas framöver.
Finns det något särskilt jag bör tänka på redan nu med tanke på en framtida försäljning? Kan en framtida ägare av grannfastigheten invända mot poolens eller altanens placering i efterhand, trots att båda fastigheterna ägdes av mig när poolen/altanen uppfördes?

2. Pool 4,5 m från gränsen – altan ca 2,5 m från gränsen
På poolens ena sida finns en annan grannfastighe (som jag ej äger).
Själva poolen kommer att ligga 4,5 meter från fastighetsgränsen.
Runt poolen skall jag bygga jag ett trädäck/altan. Altanens ovansida kommer att ligga cirka 50 cm över befintlig marknivå, och på den här kortsidan kommer altanen att gå ut till cirka 2,5 meter från fastighetsgränsen.
Behöver jag grannens medgivande för altanen eftersom den ligger närmare än 4,5 meter från fastighetsgränsen, trots att den endast är cirka 50 cm över mark?
Eller är en så låg altan lovfri även när den ligger närmare tomtgränsen?

3. Staket/räcke runt altanen
Jag tänker troligtvis sätta ett staket/räcke runt altanen. Tanken är ett normalt öppet staket/räcke som fall- och poolsäkerhet.
Räknas höjden fortfarande endast till altanens ovansida, ca 50 cm över mark, om det som sitter ovanpå är ett vanligt öppet staket/räcke?
Och slutligen: förändrar ett vanligt lovfritt staket/räcke behovet av grannemedgivande när altanen/staketet ligger cirka 2,5 meter från fastighetsgränsen?

Tacksam om någon som har koll på PBL och praxis kan hjälpa mig 😊
Tips, gå in på Jönköpings kommuns hemsida, se länk nedan. Leta upp rubriken som passar dig, tex Altan, pool mm.
Där får du kraven för bygglov, mått mm
Lycka till
https://share.google/fxgGPGA9XpIUsNsfx

• Gilla
c0ntender
  • Laddar…
S S.s13 skrev:
Hej! Jag skall anlägga en nedgrävd pool med altan runt och försöker reda ut vad som gäller mot fastighetsgränserna.
Pool kommer upp ca 50 cm ovan mark. Fastigheten ligger inom detaljplanerat område.

Tre frågor har jag 😊:
1. Ena långsidan – jag äger själv grannfastigheten idag
På ena sidan kommer pool/altan eventuellt relativt nära gränsen till en annan fastighet som jag också äger idag.
Den fastigheten kommer dock sannolikt att säljas framöver.
Finns det något särskilt jag bör tänka på redan nu med tanke på en framtida försäljning? Kan en framtida ägare av grannfastigheten invända mot poolens eller altanens placering i efterhand, trots att båda fastigheterna ägdes av mig när poolen/altanen uppfördes?

2. Pool 4,5 m från gränsen – altan ca 2,5 m från gränsen
På poolens ena sida finns en annan grannfastighe (som jag ej äger).
Själva poolen kommer att ligga 4,5 meter från fastighetsgränsen.
Runt poolen skall jag bygga jag ett trädäck/altan. Altanens ovansida kommer att ligga cirka 50 cm över befintlig marknivå, och på den här kortsidan kommer altanen att gå ut till cirka 2,5 meter från fastighetsgränsen.
Behöver jag grannens medgivande för altanen eftersom den ligger närmare än 4,5 meter från fastighetsgränsen, trots att den endast är cirka 50 cm över mark?
Eller är en så låg altan lovfri även när den ligger närmare tomtgränsen?

3. Staket/räcke runt altanen
Jag tänker troligtvis sätta ett staket/räcke runt altanen. Tanken är ett normalt öppet staket/räcke som fall- och poolsäkerhet.
Räknas höjden fortfarande endast till altanens ovansida, ca 50 cm över mark, om det som sitter ovanpå är ett vanligt öppet staket/räcke?
Och slutligen: förändrar ett vanligt lovfritt staket/räcke behovet av grannemedgivande när altanen/staketet ligger cirka 2,5 meter från fastighetsgränsen?

Tacksam om någon som har koll på PBL och praxis kan hjälpa mig 😊
Bygger man pool i dessa tider då det blir mer och mer vattenbrist? Sen får man hoppas att ingen grannunge drunknar i den, Det har faktiskt hänt.

W Wae skrev:
Bygger man pool i dessa tider då det blir mer och mer vattenbrist? Sen får man hoppas att ingen grannunge drunknar i den, Det har faktiskt hänt.
Fullständigt ointressant inlägg i den här tråden. Kände för att skriva något på morgonkvisten?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.