358 läst ·
2 svar
358 läst
2 svar
Dimensionering altan/marktrall under ovanmarkpool
Vi ska bygga en liten markaltan på ca 20-25 kvm som vi ska ha en stålrörspool (100cm hög så ca 900 kg/kvm) på delar av året. De dimensionstabeller/-tips jag hittar gäller reglar+stolpar vid upphöjd altan men eftersom våra reglar kommer ligga på marken så behöver jag inte ta hänsyn till tjockleken av den anledningen och jag skulle vilja använda så låga reglar som möjligt. Så hur höga behöver de vara för att kunna hålla emot rörelser i trallen när poolen inte står på och vilket cc-mått behövs för att trallen inte ska ge vika för poolens vikt? Jag har funderat på att använda 28mm trall men hur påverkas max cc-mått om jag går upp till 34mm trall?
Av lite olika anledningar så måste poolen stå på trallen och inte på sand så de tipsen kan vi skippa. Och hela trallen är tillräckligt liten för att jag ska kunna lyfta upp den och justera marken under om jag får sättningar så det ser jag inte som något problem
Av lite olika anledningar så måste poolen stå på trallen och inte på sand så de tipsen kan vi skippa. Och hela trallen är tillräckligt liten för att jag ska kunna lyfta upp den och justera marken under om jag får sättningar så det ser jag inte som något problem
Frågorna du ställer är det nog bara en konstruktionsingenjör som kan svara på...osäker på om det finns någon sådan här på forumet.
Dock kan jag säga, med min erfarenhet av just rörramspool, att vikten fördelas på en väldigt stor yta eftersom vattenmassan så att säga ligger på underlaget (med en tunn duk emellan).
Min gissning är att CC-60 är fullt tillräckligt om vi pratar om normala dimensioner på stomme och altanbrädor. Beroende på poolens konstruktion så finns dock risk för tryckskador i altanbrädorna från sidostöttorna, men det är ju enkelt att undvika genom att lägga något emellan.
Vår pool ligger på ett underlägg byggt av vanligt altanvirke. Denna ligger på isolerskivor som i sin tur ligger på en sandbädd på marken (vilket ju inte var möjligt för dig). Mellan poolduken och altanvirket har jag lagt såna där pusselmattor som säljs lite varstans typ Jula, Biltema etc som träningsmatta. Detta för att skona duken och ge en skönare känsla av poolbotten. Den tar också upp eventuella ojämnheter i underlaget.
Dock kan jag säga, med min erfarenhet av just rörramspool, att vikten fördelas på en väldigt stor yta eftersom vattenmassan så att säga ligger på underlaget (med en tunn duk emellan).
Min gissning är att CC-60 är fullt tillräckligt om vi pratar om normala dimensioner på stomme och altanbrädor. Beroende på poolens konstruktion så finns dock risk för tryckskador i altanbrädorna från sidostöttorna, men det är ju enkelt att undvika genom att lägga något emellan.
Vår pool ligger på ett underlägg byggt av vanligt altanvirke. Denna ligger på isolerskivor som i sin tur ligger på en sandbädd på marken (vilket ju inte var möjligt för dig). Mellan poolduken och altanvirket har jag lagt såna där pusselmattor som säljs lite varstans typ Jula, Biltema etc som träningsmatta. Detta för att skona duken och ge en skönare känsla av poolbotten. Den tar också upp eventuella ojämnheter i underlaget.
Jag fick lite hjälp med hur man kan räkna på detta och kom fram till att med cc60 och 120-brädor så blir det cirka 65kg per bräda mellan reglarna så det känns inte som ett problem även om vi skulle ha räknat lite galetP Paxman skrev:
Något sånt har jag också funderat på att göra. Minns bara inte vad som följde med i beställningen men tror att det bara är en tunn skyddsduk och I så fall får det bli pusselmattor under.P Paxman skrev:
Under lilla SPAet testade vi en gång utan "bubbelplastduken" och det märktes ganska stor skillnad trots att den har en lätt isolerad botten. Så utan något alls under en poolduk blir det nog inte en skön känsla även om det säkert funkar
Klicka här för att svara