1 210 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Pool, låg altan och staket nära tomtgräns – behövs grannemedgivande?
Hej! Jag skall anlägga en nedgrävd pool med altan runt och försöker reda ut vad som gäller mot fastighetsgränserna.
Pool kommer upp ca 50 cm ovan mark. Fastigheten ligger inom detaljplanerat område.
Tre frågor har jag 😊:
1. Ena långsidan – jag äger själv grannfastigheten idag
På ena sidan kommer pool/altan eventuellt relativt nära gränsen till en annan fastighet som jag också äger idag.
Den fastigheten kommer dock sannolikt att säljas framöver.
Finns det något särskilt jag bör tänka på redan nu med tanke på en framtida försäljning? Kan en framtida ägare av grannfastigheten invända mot poolens eller altanens placering i efterhand, trots att båda fastigheterna ägdes av mig när poolen/altanen uppfördes?
2. Pool 4,5 m från gränsen – altan ca 2,5 m från gränsen
På poolens ena sida finns en annan grannfastighe (som jag ej äger).
Själva poolen kommer att ligga 4,5 meter från fastighetsgränsen.
Runt poolen skall jag bygga jag ett trädäck/altan. Altanens ovansida kommer att ligga cirka 50 cm över befintlig marknivå, och på den här kortsidan kommer altanen att gå ut till cirka 2,5 meter från fastighetsgränsen.
Behöver jag grannens medgivande för altanen eftersom den ligger närmare än 4,5 meter från fastighetsgränsen, trots att den endast är cirka 50 cm över mark?
Eller är en så låg altan lovfri även när den ligger närmare tomtgränsen?
3. Staket/räcke runt altanen
Jag tänker troligtvis sätta ett staket/räcke runt altanen. Tanken är ett normalt öppet staket/räcke som fall- och poolsäkerhet.
Räknas höjden fortfarande endast till altanens ovansida, ca 50 cm över mark, om det som sitter ovanpå är ett vanligt öppet staket/räcke?
Och slutligen: förändrar ett vanligt lovfritt staket/räcke behovet av grannemedgivande när altanen/staketet ligger cirka 2,5 meter från fastighetsgränsen?
Tacksam om någon som har koll på PBL och praxis kan hjälpa mig 😊
Pool kommer upp ca 50 cm ovan mark. Fastigheten ligger inom detaljplanerat område.
Tre frågor har jag 😊:
På ena sidan kommer pool/altan eventuellt relativt nära gränsen till en annan fastighet som jag också äger idag.
Finns det något särskilt jag bör tänka på redan nu med tanke på en framtida försäljning? Kan en framtida ägare av grannfastigheten invända mot poolens eller altanens placering i efterhand, trots att båda fastigheterna ägdes av mig när poolen/altanen uppfördes?
2. Pool 4,5 m från gränsen – altan ca 2,5 m från gränsen
Runt poolen skall jag bygga jag ett trädäck/altan. Altanens ovansida kommer att ligga cirka 50 cm över befintlig marknivå, och på den här kortsidan kommer altanen att gå ut till cirka 2,5 meter från fastighetsgränsen.
Behöver jag grannens medgivande för altanen eftersom den ligger närmare än 4,5 meter från fastighetsgränsen, trots att den endast är cirka 50 cm över mark?
3. Staket/räcke runt altanen
Jag tänker troligtvis sätta ett staket/räcke runt altanen. Tanken är ett normalt öppet staket/räcke som fall- och poolsäkerhet.
Räknas höjden fortfarande endast till altanens ovansida, ca 50 cm över mark, om det som sitter ovanpå är ett vanligt öppet staket/räcke?
Och slutligen: förändrar ett vanligt lovfritt staket/räcke behovet av grannemedgivande när altanen/staketet ligger cirka 2,5 meter från fastighetsgränsen?
Tacksam om någon som har koll på PBL och praxis kan hjälpa mig 😊
Då räknas poolen som mur eller plank där den sticker upp över marken. Den får vara maximalt 1,2 m över marken utan att bygglov krävs för denna mur/plank. Är det inom 4,5 m från gränsen måste du ha ett skriftligt grannemedgivande.S S.s13 skrev:
Ja, du måste upprätta skriftligt grannemedgivande när muren/planket som den uppstickande delen av poolen i praktiken är kommer närmare gränsen än 4,5 m. Rita en situationplan för poolen och skriv under detta grannemedgivande. Spara det.S S.s13 skrev:Tre frågor har jag 😊:
När du säljer fastigheten ärver köparen detta grannemedgivande.
En altan kräver inte grannemedgivande om du håller dig under 1,2 m. Men den får inte strida mot detaljplanen, t ex om det är prickad mark, om den är större än 50 kvm.
Du behöver inget grannemedgivande från den grannen för altanen.S S.s13 skrev:2. Pool 4,5 m från gränsen – altan ca 2,5 m från gränsen
Staket är bara att sätta upp och påverkar inte lovplikt och grannemedgivande. Plank eller mur gör det.S S.s13 skrev:3. Staket/räcke runt altanen
Kan tycka att en sådan här bild skulle finnas hos Boverket eller kommunerna för att underlätta och slippa få samma fråga gång på gång. Det borde ligga i deras intresse.Claes Sörmland skrev:
Eller ett frågeformulär där man trycker ja/nej och kommer till en ny sida med nya fråga. Då kan man lägga till frågan om det påverkar bärande delar, ja nej vet inte och svar då på krav på bygglov, inte bygglov och kontakta sakkunnig/konstruktör osv.
Redigerat:
Jag tror inte kommunerna skulle känna sig bekväma med denna enkelhet. En hel del detaljer förloras ju. Men i praktiken är det denna typ av prövning fastighetsägaren måste göra när man planerar t ex en altan.Purre skrev:
Kan tycka att en sådan här bild skulle finnas hos Boverket eller kommunerna för att underlätta och slippa få samma fråga gång på gång. Det borde ligga i deras intresse.
Eller ett frågeformulär där man trycker ja/nej och kommer till en ny sida med nya fråga. Då kan man lägga till frågan om det påverkar bärande delar, ja nej vet inte och svar då på krav på bygglov, inte bygglov och kontakta sakkunnig/konstruktör osv.
Eftersom TS är ägare till grannfastigheterna så kan nog TS lösa byggtillåtelsen...
Men eftersom TS oroar sig för framtida "grannar" kan det vara värt att ta sig en funderare på om bygget påverkar TS värde på geanntomterna.
/ATW
Men eftersom TS oroar sig för framtida "grannar" kan det vara värt att ta sig en funderare på om bygget påverkar TS värde på geanntomterna.
/ATW
Sitter med liknande utmaning men kommer ligga ännu närmare grannen, dvs poolen kommer också ligga inom 4,5 m från gräns. Svaret jag fått hittills är att även om allt är på lovbrefriade höjder över mark så krävs grannmedgivande. Kommer dock inte få det så måste gå vidare med bygglov :/
Det är ju endast mur, plank eller byggnad som du vill uppföra närmare än 4,5 m från grannen som kräver skriftligt grannemedgivande. Inget annat. Tänker du uppföra det?rotbackarn skrev:
Klicka här för att svara