T
Jag tänkte investera i pollare för att lysa upp min garageuppfart. Tänker mig pollare längst kanterna från entrén och upp till garaget.

Vill ha inspiration. Lägg upp bilder på era pollare och gärna info om vilka ni har :)

Tänker mig liknande detta:

Pollare som belyser en slingrande gångväg i en trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testa att googla, och så väljer du bilder.
Grymt bra inspiration.
Jag gjorde så när jag skulle terrassera tomten. Magiskt :D

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag tänkte investera i pollare för att lysa upp min garageuppfart. Tänker mig pollare längst kanterna från entrén och upp till garaget.

Vill ha inspiration. Lägg upp bilder på era pollare och gärna info om vilka ni har :)

Tänker mig liknande detta:

[bild]
Hade du inte tänkt att ha pollare på båda sidor om uppfarten?

ullberg
Vi har sen förra hösten (därav att växtligheten inte riktigt återhämtat sig, inte ens på vår gräs, sorry mossmatta) Vi valde just dessa då vi absolut inte ville ha någon risk för bländning, utan enbart indirekt ljus, gillar corten och sökte en väldigt enkel design, inga krusiduller. Samtidigt ska jag säga att dessa inte lyser upp supermycket, inte utan snö och med det avstånd vi har mellan i alla fall, men ger tydligt ledljus och det känns inte längre mörkt på denna del av uppfarten - precis som vi ville ha det.
Cortenstål belysningsstolpe på en gräsmatta, indirekt ljus, ingen synbar skada efter påkörning.
Skapa konto

Enkel cortenstolpe som belysning längs grusgång med mossig gräsmatta och bakgrund med hus och träd.
Skapa konto

Leverantör SLV, jag tror kinaproducerat men vill hävda väldigt solid och bra känsla. Till och med så att den jag tagit närbild på råkade jag förra helgen backa på med hjullastaren utan att jag ens kan se det i efterhand (har inte kollat med pass om den fortfarande är helt lodrät men ser bra ut). Låt vara väldigt låg fart då jag visste att stolpen var någonstans bakom, bara inte riktigt så nära :) - jag bävar för vad som händer om jag råkar köra in i dem med någon av bilarna, då blir det dyrt att laga…
…bilen dvs.

Också stabil bas för att montera exv uttag på, har bara borrat och gängat och sedan dragit fast uttagen med maskingängad skruv (hjullastarens däck syns f.ö. i bakgrunden)
En rostig cortenstolpe med ett fastmonterat uttag och synligt däck från en hjullastare i bakgrunden.
Skapa konto

Vi är väldigt nöjda även om det var en hel del arbete med att få dem på plats, skulle vara ett snabbt och smidigt projekt sista veckan på semestern men det var felberäknat och fick till sist ge upp små ingrepp med mycket handgrävning och bad en granne med grävare komma över och snabba upp det hela lite (och det gjorde stor skillnad på tiden om än att återställningen nu kommer ta lite längre tid)

/U

• Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Inte riktigt mörkt ute än men i tidig skymning:
Tidig skymning med upplyst stig och markbelysning längs en grusgång, röda stugor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sommarstuga 2017 och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Nu är det mörkt, men inte kolsvart ute och då ser det ut så här, kameran överdriver gränsen mellan mörkt och ljust lite…
En mörk utomhusbild med markerade ljusstigar och ett upplyst hus i bakgrunden, som visar kontrasten mellan mörker och ljus.
Skapa konto

…men i alla fall bättre än min (lite nyare) Jobbmobil som får det att se ut som mer eller mindre dagsljus (denna bild är tagen någon minut tidigare än förra, så garanterat inte ljusare iaf)
Upplyst grusväg på kvällen med markbelysning och ett hus med ljusslingor i bakgrunden.
Skapa konto

/U

• Gilla
kimsund och 3 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Nu är det mörkt, men inte kolsvart ute och då ser det ut så här, kameran överdriver gränsen mellan mörkt och ljust lite…
[bild]
…men i alla fall bättre än min (lite nyare) Jobbmobil som får det att se ut som mer eller mindre dagsljus (denna bild är tagen någon minut tidigare än förra, så garanterat inte ljusare iaf)
[bild]

/U
Utbytbar ljuskälla eller? Har tittat på liknande men tycker priserna varierar oändligt mycket. Vad kostade era?

ullberg
M mrmlz skrev:
Utbytbar ljuskälla eller? Har tittat på liknande men tycker priserna varierar oändligt mycket. Vad kostade era?
Ja, vanlig e27 sockel men lampan måste vara mycket smalare än en klassisk e27 klotlampa, typ mer kronljus men jag hittade ganska snabbt att det finns ett hyggligt utbud av led e27 som passade, provade ett par olika och fastnade till slut för en från tungsram om jag minns rätt.

armaturen kostar kom nästan 4k i SE men jag har (då jag köpt i omgångar) betalat mellan ca 750 och 1800, inte gratis men bra nära med tanke på stålets tjocklek…

/U

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Ja, vanlig e27 sockel men lampan måste vara mycket smalare än en klassisk e27 klotlampa, typ mer kronljus men jag hittade ganska snabbt att det finns ett hyggligt utbud av led e27 som passade, provade ett par olika och fastnade till slut för en från tungsram om jag minns rätt.

armaturen kostar kom nästan 4k i SE men jag har (då jag köpt i omgångar) betalat mellan ca 750 och 1800, inte gratis men bra nära med tanke på stålets tjocklek…

/U
Okej! Najs!

Var ifrån köpte ni era? 750-1500 är ju ett kalasbra pris!

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
ullberg
Amazon, de gick upp och ner ganska mycket så ibland kostade de betydligt mer, men så plötsligt var det rimliga priser och då slog vi till. Kändes för övrigt ganska knäppt att dessa tunga och otympliga saker levererades fraktfritt hem till dörren - men samtidigt väldigt bekvämt!

/U

• Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.