Borde vara förbjudet att använda sin politikermail till privata ändamål.
Precis som de flesta arbetsgivare inte tillåter det.

• Gilla
stigarn och 9 till
  • Laddar…
MrJay
Det är EXTREMT vanligt att anställda samt konsulter på de statliga verk och myndigheter använder sina jobbmail för privata ändamål, personligen har jag undrat varje gång jag sett det ”hur trög kan man vara?”. Bryr mig typ inte lägre.

• Gilla
Skåne2020 och 2 till
  • Laddar…
Jobbar man statligt borde väl risken att epost med privat innehåll blir offentlig handling räcka som skäl att undvika det.

• Gilla
Nillea och 9 till
  • Laddar…
Inför en regel som säger att ex.vis. bygglov som skickats in med likartade mailadresser automatiskt ger avslag så ordnar det nog till sig. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Andréas.Olofsson och 3 till
  • Laddar…
Eaum
"Han menar på att han bara har den mejlen och att det är onödigt att skaffa en till när han redan har en." Har inte ALLA en privat mail idag? Det trodde jag... Men det blir, som nämnts ovan, intressant att se om någon kräver att få se hans mail för att det är en offentlig handling.

• Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Åh nej!!

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Två riksdagspolitiker kritiseras för att använda sin politiska mejl i ansökan om bygglov.

Du kan läsa artikeln här: Politiker använde officiell mejl för bygglovsansökan
Man blir så förbannad och frustrerad över att det finns så mycket korruption inom kommuner och staten.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
H
13th Marine 13th Marine skrev:
Absolut! De är också medvetna om att mailadressen påverkar, borde räknas som otillbörlig påverkan!

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Jobbar man statligt borde väl risken att epost med privat innehåll blir offentlig handling räcka som skäl att undvika det.
Bara mejl som skrivs i tjänsten är offentlig handling.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Att vara politiker är inte ett arbete utan ett förtroendeuppdrag. Olyckligt om vi börjar se det som arbete, så faller ju den demokratiska modellen. Politiker är inte tjänstemän.

• Gilla
Andréas.Olofsson och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att vara politiker är inte ett arbete utan ett förtroendeuppdrag. Olyckligt om vi börjar se det som arbete, så faller ju den demokratiska modellen. Politiker är inte tjänstemän.
Med tanke på de löner och andra förmåner de tillskansat sig så väljer jag att se det som arbete.
De anses ju till och med så inkompetenta att de inte anses kunna få ett vanligt jobb efter ett antal år i riksdagen och därför måste de garanteras en saftig årlig ersättning. Sen finns det väl knappast någon 'yrkesgrupp' som har så dåligt förtroende bland allmänheten som just politiker så att kalla dem något med förtroende låter som ett dåligt skämt.

• Gilla
  • Ledsen
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
G
Har en bekant som jobbade på IT avdelning i Tyresö kommun och där satt en politiker och beställde horor via jobb mejlen.

Det han inte fattade var att alla mejl som fastnade i spamfiltren granskades manuellt och skickades vidare..

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 6 till
  • Laddar…
Eaum Eaum skrev:
"Han menar på att han bara har den mejlen och att det är onödigt att skaffa en till när han redan har en." Har inte ALLA en privat mail idag? Det trodde jag... Men det blir, som nämnts ovan, intressant att se om någon kräver att få se hans mail för att det är en offentlig handling.
Det har någon garanterat gjort. Jag har jobbat i en offentlig verksamhet i ungefär 13 år, och på den tiden har någon (journalister) begärt ut min e-post i alla fall tre gånger, som jag vet om ...

G Greger_08 skrev:
Har en bekant som jobbade på IT avdelning i Tyresö kommun och där satt en politiker och beställde horor via jobb mejlen.

Det han inte fattade var att alla mejl som fastnade i spamfiltren granskades manuellt och skickades vidare..
Låter som en skröna. Finns väl ingen som sitter och granskar mail som fastnat i spamfiltret.....

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.