Claes Sörmland
L Lutte skrev:
Kan tänka mig att dom använder Outlook eller likvärdigt när det skickas e-post och då lär det komma med en signatur per automatik med säkerligen både en logga och befattning.
Är det något som framgår av SVTs program?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det något som framgår av SVTs program?
Nej, men det är högst orimligt att det inte skickas med per automatik.
99% av alla mail som jag får till min jobbmail via olika företag har en "underskrift"

Oftast är det fåmans firmor som bara har mailen som nödvändigt ont som saknar det.

Så jag drar slutsatsen att det skickas per automatik, så med den slutsatsen hur kan det då inte vara jämförbart?

Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker att det privata ska hanteras via en privat mail, och det politiska ska hanteras via en politisk mail.
Att skicka privata ärenden via en politisk mail kan ses som man använder sin status som politiker som påtryckningsmedel.
Jag håller med dig.
Jag ser det väldigt lämpliga i att göra så, och anser ju dessutom att politiker borde inse detsamma.
Vilket skapar följdfrågan, eller sk vi säga misstanken, att det valdes den officiella tjänsteadressen för att utöva lite försiktig påtryckning eller förståelse.
Så bara den misstanken visar ju på det olämpliga att använda sin riksdagsmail till div privat korresponens.

Sen förstår jag även Claes Sörmland också, en bra förklaring varför en förtroendevald egentligen fortfarande är en privatperson i sin roll, och varför det som skedde rent formellt inte är fel.

Men det ramlar ändå alltid tillbaka på hur ofta förtroendevalda politiker visar märkligt dåligt omdöme, dålig förmåga att förstå orsak/verkan, och inte inser hur lätt de blir påkomna med händerna i syltburken när/om de gör tokiga saker.
Om dessa politiker inte gjort det de gjorde, så hade de inte skadats på det sätt som nu skett. Tycker de idag att det var värt det?

Även om de inte begick något formellt fel.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Att dessa individer kan vara klandervärda av andra skäl utesluter jag inte. Men angrip dem då för det de är klandervärda för och inte nån jäkla emailadress.
Man kan ju se det som en del i en indiciekedja för att verkligen påvisa att det handlar om fifflare. Ju mer saker som tyder på det desto säkrare kan man vara att det stämmer.

Om en person systematiskt fifflar för att tillskansa sig diverse fördelar så är nog sannolikheten betydligt större att man använder sin riksdagsadress när man söker bygglov av skälet att det ska fungera som en dörröppnare än att det bara råkar bero på att man inte har någon annan adress. Man kan fråga sig vilken adress dessa personer använde sig av innan de kom in i riksdagen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lutte skrev:
Nej, men det är högst orimligt att det inte skickas med per automatik.
99% av alla mail som jag får till min jobbmail via olika företag har en "underskrift"

Oftast är det fåmans firmor som bara har mailen som nödvändigt ont som saknar det.

Så jag drar slutsatsen att det skickas per automatik, så med den slutsatsen hur kan det då inte vara jämförbart?
Så vi vet inte hur emailen såg ut grafiskt.

Riksdagen är ingen firma och riksdagsmännen är förtroendevalda enskilda personer, inga tjänstemän.

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Man kan ju se det som en del i en indiciekedja för att verkligen påvisa att det handlar om fifflare. Ju mer saker som tyder på det desto säkrare kan man vara att det stämmer.

Om en person systematiskt fifflar för att tillskansa sig diverse fördelar så är nog sannolikheten betydligt större att man använder sin riksdagsadress när man söker bygglov av skälet att det ska fungera som en dörröppnare än att det bara råkar bero på att man inte har någon annan adress. Man kan fråga sig vilken adress dessa personer använde sig av innan de kom in i riksdagen.
Så kan man driva journalistiskt arbete om man vill misskreditera en person. Ingen rök utan eld.

Jag har som sagt ingen aning om dessa individers moral och är inte särskilt intresserad. Jag diskuterar det som tråden handlar om, om det är ett enormt snedsteg av en riksdagsman att skicka privat email från det emailkonto som har ställs till förfogande för dennes bruk av Riksdagen eller inte.

Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det ramlar ändå alltid tillbaka på hur ofta förtroendevalda politiker visar märkligt dåligt omdöme, dålig förmåga att förstå orsak/verkan, och inte inser hur lätt de blir påkomna med händerna i syltburken när/om de gör tokiga saker.
Om dessa politiker inte gjort det de gjorde, så hade de inte skadats på det sätt som nu skett. Tycker de idag att det var värt det?

Även om de inte begick något formellt fel.
Det beror väl dels på att partierna i grund och botten är en backstabbande fifflarorganisationer, man kommer inte långt med reserverad ödmjukhet i en sådan kultur. Fifflandet börjar redan när man tränas i ungdomsförbunden. D v s det sker en selektion/träning av en viss personlighetstyp med rymligt samvete.

Och sen har vi ju media som granskar hela tiden så vi får höra om alla snedsteg och t o m sånt som i mitt tycke är tramsigt som trådens fråga.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Vi pratade här hemma nyss om han som angav sin kommunala mail-adress han hade som kommunalråd vid sin bygglovsansökan.
Och vad skulle det spela för roll om han använt sin privata?
Nog visste nog alla i organisationen att det ändå var kommunstyrelsens ordförande bakom namnet ..., typ högsta chefen ...

• Gilla
hampouspous och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi pratade här hemma nyss om han som angav sin kommunala mail-adress han hade som kommunalråd vid sin bygglovsansökan.
Och vad skulle det spela för roll om han använt sin privata?
Nog visste nog alla i organisationen att det ändå var kommunstyrelsens ordförande bakom namnet ..., typ högsta chefen ...
Här gäller det att bygglovsavdelningen, dess handläggare och inte minst dess chef har integritet. Och om chefen jobbar nära kommunalrådet så ska denne helt enkelt inte ens hantera frågan.

Mikael_L
Här gäller det att bygglovsavdelningen, dess handläggare och inte minst dess chef ha integritet. Och om chefen jobbar nära kommunalrådet så ska denne helt enkelt inte ens hantera frågan.
Exakt.
I just detta ärende är vilken email som använts den absolut minst viktiga frågan.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så kan man driva journalistiskt arbete om man vill misskreditera en person. Ingen rök utan eld.

Jag har som sagt ingen aning om dessa individers moral och är inte särskilt intresserad. Jag diskuterar det som tråden handlar om, om det är ett enormt snedsteg av en riksdagsman att skicka privat email från det emailkonto som har ställs till förfogande för dennes bruk av Riksdagen eller inte.
Att de misskrediteras är endast deras egen skuld. Beter man sig som de gör får man räkna med det. Förhoppningsvis kan det avskräcka några andra från att missköta sig.

Kanske vore bra ifall du såg programmet så att du vet vad du pratar om. Hade du sett det så hade du förstått att det inte handlar om att de skickar meddelanden till frun om ifall de ska handla något på vägen hem. Sådan användande av jobbmail är det nog ingen som bryr sig om. Det de sysslar med är väl snarare åt korruptionshållet där de genom att 'skrämma' folk på lägre poster vill få dem att bevilja deras ärenden. I programmet förekom en bygglovshandläggare som beskrev att det kändes obekvämt med riksdagsmailen. Kan lätt sätta mig in i att en kommunal tjänsteman kan känna press att göra som riksdagsmannen vill eftersom riksdagsmannen garanterat har bra kontakter bland hans chefer.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt.
I just detta ärende är vilken email som använts den absolut minst viktiga frågan.
Och det är den frågan som står i titeln av tråden så tydligen är det den som ska diskuteras.

Redigerat:
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Kanske vore bra ifall du såg programmet så att du vet vad du pratar om. Hade du sett det så hade du förstått att det inte handlar om att de skickar meddelanden till frun om ifall de ska handla något på vägen hem. Sådan användande av jobbmail är det nog ingen som bryr sig om. Det de sysslar med är väl snarare åt korruptionshållet där de genom att 'skrämma' folk på lägre poster vill få dem att bevilja deras ärenden. I programmet förekom en bygglovshandläggare som beskrev att det kändes obekvämt med riksdagsmailen. Kan lätt sätta mig in i att en kommunal tjänsteman kan känna press att göra som riksdagsmannen vill eftersom riksdagsmannen garanterat har bra kontakter bland hans chefer.
Ska jag behöva se tvångs-TV nu också?! Nej, nån måtta får det vara. Ingen jäkla fördummande TV.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Borde vara förbjudet att använda sin politikermail till privata ändamål.
Precis som de flesta arbetsgivare inte tillåter det.
Skall vi förbjuda precis varje tokighet folk kan tänkas hitta på. Vad hände med sunt förnuft och omdöme, finns inte det längre eller är det ersatt med värdegrund?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
mnils skrev:
Skall vi förbjuda precis varje tokighet folk kan tänkas hitta på. Vad hände med sunt förnuft och omdöme, finns inte det längre eller är det ersatt med värdegrund?
sunt förnuft och omdöme är sedan länge ersatt med floskler och svågerpolitik. Sorry

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.