9 030 läst ·
85 svar
9k läst
85 svar
Politiker använde officiell mejl för bygglovsansökan
Angående maskinskrivning så var väl det som lärdes ut nästan mer aktuellt idag än var det var på säg 70-talet. De flesta skriver nog betydligt mer på tangentbord idag än vad folk skrev skrivmaskin förr. Så att lära sig att skriva effektivt på ett tangentbord borde vara viktigare idag än förr.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Är man politiker så är det minsta man kan begära att de har en egen mailadress och kan lägga upp en egen mailadress, man får hoppas att de inte är helt borta utan att de kan använda sina hjärnor, annars är det illa, kan de inte skapa en egen mailadress så får de väl be sina barn fixa det eller be någon på sekreterare, betala något it bolag för den tjänsten. Det finns 100 åringar som klarar att lägga upp en egen mailadress, så åldern har ingen betydelse.Claes Sörmland skrev:
Kraven på våra politiker börjar bli lite löjliga när de ska ha hängas ut i media och hetsas över i denna tråd för att ha använt fel emailkonto. Samtiden.
Var tvungen att kolla upp deras ålder och Helena är alltså 60 år och Tomas 55 år. De hade för sjutton skrivmaskinssalar i skolan. De fick sin första email i vuxen ålder. Man kan inte tillämpa millennialversionen av digitaletik på den generationen.
Om han använt en privat mailadress hade det varit en tydlig signal till handläggaren att han INTE vill ha någon särbehandling. Varje sätt att framhäva sin maktposition, oavsett om det är genom mailadress/-signatur eller hur han presenterar sig i telefonsamtal, kan tolkas av tjänstemännen längre ner i organisationen som en påtryckning.Mikael_L skrev:
Vi pratade här hemma nyss om han som angav sin kommunala mail-adress han hade som kommunalråd vid sin bygglovsansökan.
Och vad skulle det spela för roll om han använt sin privata?
Nog visste nog alla i organisationen att det ändå var kommunstyrelsens ordförande bakom namnet ..., typ högsta chefen ...
Hur det här tolkas beror på kulturen i just den kommunen, men min erfarenhet från andra delar av offentlig sektor säger att det inte är ovanligt med "vet du inte vem jag är"-påtryckning för att få förmånlig behandling av personliga ärenden.
Min poäng var inte att de inte kunde ordna emailaddress utan att de tillhör en generation som nog ofta inte ser det problemet som du upplever. Jag ser heller inte något stort problem här. Emailadressen som folkvald representerar dig själv. Det är inte som när man arbetar för ett företag och har en särskild roll man spelar i tjänsten.H HEM2121 skrev:Är man politiker så är det minsta man kan begära att de har en egen mailadress och kan lägga upp en egen mailadress, man får hoppas att de inte är helt borta utan att de kan använda sina hjärnor, annars är det illa, kan de inte skapa en egen mailadress så får de väl be sina barn fixa det eller be någon på sekreterare, betala något it bolag för den tjänsten. Det finns 100 åringar som klarar att lägga upp en egen mailadress, så åldern har ingen betydelse.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Orsaken till att de använder jobbmailadressen är för att påverka, tro inte något annat! De är ju inte dumma och inte tänker på de att det påverkar. Speciellt känsligt om de arbetar för kommuner, stat eller andra myndigheter! Mottagaren blir påverkad, omedvetet och/eller medvetet. Personer som arbetar inom någon myndighet skall definitivt inte använda sin jobbmailadress för privata angelägenheter!Claes Sörmland skrev:
Min poäng var inte att de inte kunde ordna emailaddress utan att de tillhör en generation som nog ofta inte ser det problemet som du upplever. Jag ser heller inte något stort problem här. Emailadressen som folkvald representerar dig själv. Det är inte som när man arbetar för ett företag och har en särskild roll man spelar i tjänsten.
Jag tänker att det mer är bekvämlighet, att slippa mecka med olika konton så man har ett.H HEM2121 skrev:Orsaken till att de använder jobbmailadressen är för att påverka, tro inte något annat! De är ju inte dumma och inte tänker på de att det påverkar. Speciellt känsligt om de arbetar för kommuner, stat eller andra myndigheter! Mottagaren blir påverkad, omedvetet och/eller medvetet. Personer som arbetar inom någon myndighet skall definitivt inte använda sin jobbmailadress för privata angelägenheter!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det får man hoppa, så svårt är det ju inte att använda sin egen mailadress. Sitter man dessutom med bygglovsansökan eller annat som tar en del tid i anspråk så gör man väl det från sitt hem eller sköter man även tidskrävande privata ärende på arbetstid?Claes Sörmland skrev:
Återigen, det rör sig inte om något arbete. Detta rör förtroendevalda politiker. De gör allt på sin fritid.H HEM2121 skrev: