24 954 läst ·
152 svar
25k läst
152 svar
Polis eller Pedagog ?
Nu har jag (TS) väntat ett dygn med att kommentera detta inlägg och tycker nu att det är läge att fråga om det är helt OK att KAPA en tråd, vem vet förutom jag vet när frågan om "Polis eller pedagog" bör/är avslutad. Trådens inriktning är just hur vi skall förhålla oss till varandra i BH's forumet, så jag blev mycket förvånad när min tråd kapades med ett (långt men bra) inlägg i avsikt att avsluta tråden.Bo.Siltberg skrev:
16st har gillat inlägget men ingen har upplevt inlägget som motsägelsefullt i beaktande av syftet med tråden, nämligen att: Hur vi skall/bör förhålla oss till varandra i detta forum!
Jag är ganska ny i forumet så min fråga är: Måste jag vänja mig vid att bli kapad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Kapa trådar är emot forumreglerna. Jag insåg inte att jag kapade din tråd så jag ber om ursäkt för det. Du ska ha en eloge för att ha startat en bra tråd. Och ja, man får nog vänja sig vid sådana övertramp här
.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Hur lång är filmen? Väntar på kungsörnen som käkar upp den fina duvan 
På olika vis kapade trådar är inte helt ovanligt här på byggahus, nej.
Vanligaste "kapningen" är nog helt klart att dra tråden helt off-topic, antingen med sidoåsikter eller skämtsamma inlägg och sånt.
Sen är ju "sammanfattningskapningen" inte helt ovanlig, handen på hjärtat så är jag själv nog helt klart en rejäl bov i den bemärkelsen.
En dylik sammanfattning ska man helt klart ignorera om man inte alls tycker det är klart diskuterat. Men lite uppförsbacke kan det ju bli att få igång det igen.
Men jag ska försöka tänka mig för framöver, så jag inte gör sånt (lika mycket iaf).
Ytterligare en slags kapning är att någon börjar ta upp sitt eget (mer eller mindre liknande) problem i någon annans tråd. Detta upplever jag dock som varande ganska ovanligt. Mest sker det i trådar som redan självdött, någon lyfter en gammal tråd för sitt eget liknande problem.
Jag håller f.ö med Bo om att det var en bra tråd du startade, och vill också passa på att berömma alla skrivare för att ha varit duktiga på att driva ämnet i sig och vara konstruktiva. Det är lätt att en sådan här tråd havererar snabbt.
Och bra att diskutera detta i en egen tråd, än att ha detta som en sidodiskussion i trådar som handlar om annat.
EDIT:
Jag kom också på att en sammanfattning inte alltid behöver vara av ondo.
Det kan ju också bli ett sätt att koncentrera tråden mot själva ämnet igen eller ta en ny avstamp i ett läge med vissa saker utredda och klara.
Men man ska nog vara försiktig med formuleringen då, så det inte blir skrivet som att det ska vara sista meningen i ämnet.
edit2:
En liten detalj bara:
OK, forumägaren har förstås makten att avsluta och/eller ta bort helt valfri tråd. Men annars lever tråden så länge någon skriver, även om TS inte är kvar.
Vanligaste "kapningen" är nog helt klart att dra tråden helt off-topic, antingen med sidoåsikter eller skämtsamma inlägg och sånt.
Sen är ju "sammanfattningskapningen" inte helt ovanlig, handen på hjärtat så är jag själv nog helt klart en rejäl bov i den bemärkelsen.
En dylik sammanfattning ska man helt klart ignorera om man inte alls tycker det är klart diskuterat. Men lite uppförsbacke kan det ju bli att få igång det igen.
Men jag ska försöka tänka mig för framöver, så jag inte gör sånt (lika mycket iaf).
Ytterligare en slags kapning är att någon börjar ta upp sitt eget (mer eller mindre liknande) problem i någon annans tråd. Detta upplever jag dock som varande ganska ovanligt. Mest sker det i trådar som redan självdött, någon lyfter en gammal tråd för sitt eget liknande problem.
Jag håller f.ö med Bo om att det var en bra tråd du startade, och vill också passa på att berömma alla skrivare för att ha varit duktiga på att driva ämnet i sig och vara konstruktiva. Det är lätt att en sådan här tråd havererar snabbt.
Och bra att diskutera detta i en egen tråd, än att ha detta som en sidodiskussion i trådar som handlar om annat.
EDIT:
Jag kom också på att en sammanfattning inte alltid behöver vara av ondo.
Det kan ju också bli ett sätt att koncentrera tråden mot själva ämnet igen eller ta en ny avstamp i ett läge med vissa saker utredda och klara.
Men man ska nog vara försiktig med formuleringen då, så det inte blir skrivet som att det ska vara sista meningen i ämnet.
edit2:
En liten detalj bara:
Ingen, inte ens TS (du i detta fall).LGG-01 skrev:
OK, forumägaren har förstås makten att avsluta och/eller ta bort helt valfri tråd. Men annars lever tråden så länge någon skriver, även om TS inte är kvar.
Redigerat:
Jag har nog dålig koll på vad "kapning" betyder i dessa sammanhang men om två personer har samma problem är det väl bra för alla parter om det problemet behandlas i en och samma tråd istället för två olika. Bra för trådskaparen, bra för den med samma problem, bra för de som kan tillföra något kring problemet och sist men inte minst bra för de som i framtiden är intresserade av diskussionen.Mikael_L skrev:
Du har helt rätt.Alfredo skrev:Jag har nog dålig koll på vad "kapning" betyder i dessa sammanhang men om två personer har samma problem är det väl bra för alla parter om det problemet behandlas i en och samma tråd istället för två olika. Bra för trådskaparen, bra för den med samma problem, bra för de som kan tillföra något kring problemet och sist men inte minst bra för de som i framtiden är intresserade av diskussionen.
Många ggr kommer två eller flera skribenters "problem" eller vad det nu är i samma tråd och i bra samklang med varandra. Det blir helt enkelt en god synergieffekt. Och det var ju inte det jag menade, bra att du påpekade detta.
Men ibland, rätt sällsynt faktiskt, har jag sett lite mindre lyckade inflikningar av skribenter där deras inlägg/problem har alltför lite med det som redan diskuteras att det inte blir bra.
Men enligt mig är det sällan förekommande.
Fast jag kan inte se att Bo hade någon avsikt att avsluta tråden. Han kom med kommentarer kring diskussionen, sammanfattade en del av det som skrivits och gav sin syn på sakfrågan. Jag tolkar inte det som att man kapar något eller vill att tråden ska avslutas utan snarare ett konstruktivt inlägg som kan föra diskussionen vidare.LGG-01 skrev:Nu har jag (TS) väntat ett dygn med att kommentera detta inlägg och tycker nu att det är läge att fråga om det är helt OK att KAPA en tråd, vem vet förutom jag vet när frågan om "Polis eller pedagog" bör/är avslutad. Trådens inriktning är just hur vi skall förhålla oss till varandra i BH's forumet, så jag blev mycket förvånad när min tråd kapades med ett (långt men bra) inlägg i avsikt att avsluta tråden.
Men som jag skrev, jag har nog ingen koll på vad "kapa" innebär. Antagligen är normerna/reglerna/kutymen kring detta olika på olika forum.
"Kapa tråd" tycker jag är när man går totalt off topic, utan glimten i ögat. Ett vanligt exempel är när en oskyldig fråga om en elkoppling leder till en debatt mellan två-tre personer med hundratals inlägg om behörighet.Alfredo skrev:
Mycket off nu, skulle satsa på duvhök, kungsörnar vill ha större byten.Alfredo skrev:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2nubVaklgZw
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Och nej, ingen avsikt att avsluta tråden, bara ta ett nytt avstamp. Efter att ha stuvat runt allt som sagts blev det till slut en blandning av inlägg och egna slutsatser, dock som sagt inte definitiva.