Kurtivan skrev:
Jag tyckr det verkar som att TS "kapat" sin egen tråd genom att ställa en helt annan fråga i #121 :)
Hade varit omöjligt att ställa denna "nya" fråga i en nystartad tråd (tanken fans men nej):cool:

Mikael_L
Nu tycker jag det verkar som att pelpet frågade om motsatsen.
Guider över det man inte får göra.

Jag kommer på dessa, som delvis är åt det hållet.
Elko's elboken:
http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_lilla_f%F6r%20web.pdf
'
Kjell.com
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom

Och den här också, fast den är dels rätt översiktlig och är angående lantbruk.
http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen/5_elhandbok
(klickbar länk till PDF på sidan).

Det finns säkert mer, men det är i vilket fall tunt.

Mikael_L skrev:
Nu tycker jag det verkar som att pelpet frågade om motsatsen.
Guider över det man inte får göra.
Det var värst, tyckte nog att det skulle vara lite positiv information och samtidigt lämna ansvaret till den enskilde betraktaren att dra slutsatser. :)

Mikael_L
Det roliga är att jag antagligen med endast 1 timmes letande kan hitta mer än 10 ggr mer info om hur jag tillverkar sprängämnen på internet än info om hur jag kopplar lite el.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det roliga är att jag antagligen med endast 1 timmes letande kan hitta mer än 10 ggr mer info om hur jag tillverkar sprängämnen på internet än info om hur jag kopplar lite el.
Testa Byggahus/EL massa info för den intresserade.:thumbup:

Först vill jag tacka för dom välformulerade och trevliga inläggen samt den vänliga tonen och infallsvinklar från alla debattörer.

Jag gör antagandet att många som skriver i denna tråd är elektriker några av er har troligen även behörighet några kanske kör(t) eget.

E.I.O. hade för några år sedan en broschyr med ett litet barn som höll i en lampsladd i munnen.
”När du känner Elen då är det redan försent” så löd texten under barnet.
Den texten bör man alltid ha i åtanke när man ger ett råd till någon man inte känner eller vet något om.
Polis eller pedagog?

Polis: Ingen vill ha flera poliser utom när det har hänt något hemskt för just mig själv.

Pedagog: Ja tack, men det är svårt att uttrycka sig i skrift och ha bestämda åsikter och samtidigt vara vänlig. Vi medverkar till att ”hemmapularna” gör sådant som är olagligt av fler skäl: Behörigheten, försäkrings frågor samt att nätägaren vill veta vem/vilka som jobbar med el i resp. område.

En kort förklaring till det jag vill komma fram till:
Min fru har arbetat med neuro-rehabilitering (huvudet ni vet) och där ifrån har jag fått följande kunskap.
När vi på den (mycket) gamla tiden då vi fortfarande jagade vår föda med pilbåge och klubbade våra kvinnor i huvudet och släpade hem dom i håret, DÅ var människan anpassad till just detta liv i skogen, då var dom väl medvetna om vad som var farligt.

NU har utvecklingen omkring oss sprungit ifrån oss och vi bor i hus (slipper samla ved) hämtar vår föda i snygga pappkartonger och vi slipper gå/springa vi tar bilen. Har människan hängt med i utvecklingen, svaret är NEJ.

Ett kort exempel: Du kör utan att vara rädd din bil på mörka smala vägar MEN skulle aldrig springa in i ett mörkt rum, Varför?

Jo för att vi vet och känner att det är farligt att springa in i detta rum.

I bilen, Ja handen på hjärtat hur många bromsar vid möte i mörker för att du inte ser lika långt som med helljus.

Jag tror att problemet ligger just här. Vi inser inte vad som är farligt fören det drabbar oss personligen och därför så är enda vägen att försöka informera bort okunskapen.

När skall vi sluta att svar på en tråd? Någon skrev ”noll koll” och i så fall varför just där? När hela el-delen i detta forum går ut på att försöka hjälpa människor att undvika göra mer eller mindre tokiga saker.

Alltså. Ska vi hjälpa till och hur.

Svaret är JA. MEN med försiktighet och alltid informera om vad som är tillåtet samt hjälpa till med länkar där mer info. kan hämtas.

Att vi inte får ställa frågor till TS det försämrar resultatet av samarbetet.

Att rekommendera ”ring en elektriker”, då är det kanske bättre att visa tystnad så att TS får ta ansvar själv för sina handlingar och så slipper de som svarar på frågor bli kallade arroganta.

Dom som utan att skämmas säger ”jag struntar i alla regler” där tycker jag att det går en gräns, att visa respekt för någon som så totalt likgiltigt struntar i oss andra, bör i stället för goda råd om el-installationer få information om den sociala gemenskapens fördelar.

För övrigt så hänvisar jag till Bo Siltbergs utmärkta sammanfattning ovan.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag tror att detta skulle bli en ganska dyr lösning. En besiktning som verkligen hittar hempulade "farligheter" måste nog vara rätt omfattande och ska "farligheterna" inte få existera alltför länge kan "lagom långt intervall" inte vara alltför långt.
Det har säkert skrivits mycket klokt i denna tråd sedan jag sist kikade in. Möjligen har frågan om elbesiktning både stötts och blötts.
Jag slösurfade just på en dansk husannonssida där jag fann följande:
http://www.eltoftnielsen.dk/admin/sager/IEN1089/Elinstallationsrapport.pdf
Kostnader för denna besiktningstyp känner jag inte till, men den bör vara klart mindre tidskrävande än en energibesiktning.

//David

Känner att jag som ny husägare och som ny oftabesökare här måste necrobumpa tråden såhär två år senare :-). Jag tycker att det är synd att det inte finns en behörighet för hemmapulare som tillåter något fler moment än de som är tillåtna idag. Varför inte en kurs man kunde gå och en tjänst där behörig elektriker utför slutförandebesiktning (men där utföraren behåller ansvaret).

Jag tycker att det känns konstigt med "allt eller inget" där man likställer (och kräver yrkesbehörighet för) att göra en fast installation av en belysningsarmatur eller flytta en kulodosa med att installera ny elcentral, dra fram trefasuttag eller göra installation i våtrum...

Redigerat:
Det är fler som tycker så. Det behövs "bara" några bra argument som övertygar regering och elsäkerhetsverk, plus en vilja från dessa och övriga parter att hitta en lösning som fungerar :cool:

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Det bra argumentet är väl att folk redan gör detta i stor omfattning och att det inte är så farligt med rätt kunskap. Rätt kunskap kan man kontrollera genom prov. Problemet med detta är att ett prov som är så lätt att de flesta yrkesmän klarar av det för att få egen behörighet också klaras av en stor del av den normalbegåvade befolkningen. Ett prov som är så svårt att "Svensson" hålls borta från en ev hemmapularbehörighet kuggar sannolikt också många av yrkesmännen.
Således hamnade utredningen i ett status quo där vi behåller nuvarande skråväsen och inte gör några riktiga ändringar som faktiskt skulle förbättra elsäkerheten.
Det som saknas är en stark organisation som driver frågan åt konsumenterna. EIO/ESV/SEK mfl har inget intresse av att släppa fram en hemmapularbehörighet och politikerna har i vanlig ordning dålig koll och går på det etablerade aktörer säger.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När jag får tid över (dvs med största säkerhet aldrig) ska jag sätta upp en webbsite, typ hemmapula.nu, som beskriver varför hemmapul inte är farligt, att ingen privatperson någonsin straffats för korrekt hemmapul, ett diagnostiskt prov där man kan testa sig själv samt ordentliga beskrivningar som beskriver hur man gör de vanligaste momenten i hemmet. Lite grann som Kjells beskrivningar, fast kompletterat med checklistor.

Med lite tur så kan en sådan site både förbättra elsäkerheten genom att guida hemmapulare till hur man faktiskt gör, och samtidigt driva på politikerna till att ändra regelverket så att det passar verkligheten.

Om någon vill sno idén så bjuder jag på det i utbyte mot 1% av annonsintäkterna och en lyx-dragfjäder :).

Redigerat:
Mikael_L
pelpet skrev:
När jag får tid över (dvs med största säkerhet aldrig) ska jag sätta upp en webbsite, typ hemmapula.nu, som beskriver varför hemmapul inte är farligt, att ingen privatperson någonsin straffats för korrekt hemmapul, ett diagnostiskt prov där man kan testa sig själv samt ordentliga beskrivningar som beskriver hur man gör de vanligaste momenten i hemmet. Lite grann som Kjells beskrivningar, fast kompletterat med checklistor.

Med lite tur så kan en sådan site både förbättra elsäkerheten genom att guida hemmapulare till hur man faktiskt gör, och samtidigt driva på politikerna till att ändra regelverket så att det passar verkligheten.

Om någon vill sno idén så bjuder jag på det i utbyte mot 1% av annonsintäkterna och en lyx-dragfjäder :).
wtf, du har snott min idé. :eek:

Och den ligger på samma slags prioritering som för dig, och har väl ungefär samma chans att bli verklighet. ;)

tommib
Ett stort steg framåt skulle vara om SEK publicerade svensk standard och elinstallationsreglerna fritt på samma sätt som t.ex. vvs-branschen publicerar sina instruktioner. Som det ser ut nu hänvisar lagstiftningen bara till dokument som kostar pengar vilket i mitt tycke inte är ok. Det ska inte kosta pengar att ta reda på vad som är lagligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.