Hej,
En kompis vill kapa ca 5 cm på sockeln på en IKEA BILLY för att få den att passa. Det behöver bli rakt så den står stabilt.
Jag vet att IKEA ofta har ihålig eller varierande kärna, så det gör det lite mer osäkert att såga i.
Min första tanke var sänksåg med skena, men jag är tveksam efter att ha sett hur den ser ut. Bordssåg hade varit bäst för frontsockeln, men det har vi inte. Sticksåg känns från baksidan med tejp känns riskabelt om man vill få det helt rakt. Sidorna kanske funkar bättre i en geringssåg.
Självklart kan vi hyra maskiner vi saknar, men det känns lite överdrivet att hyra en hel bordssåg för en liten frontsockel.
Hur hade ni gjort?
En kompis vill kapa ca 5 cm på sockeln på en IKEA BILLY för att få den att passa. Det behöver bli rakt så den står stabilt.
Jag vet att IKEA ofta har ihålig eller varierande kärna, så det gör det lite mer osäkert att såga i.
Min första tanke var sänksåg med skena, men jag är tveksam efter att ha sett hur den ser ut. Bordssåg hade varit bäst för frontsockeln, men det har vi inte. Sticksåg känns från baksidan med tejp känns riskabelt om man vill få det helt rakt. Sidorna kanske funkar bättre i en geringssåg.
Självklart kan vi hyra maskiner vi saknar, men det känns lite överdrivet att hyra en hel bordssåg för en liten frontsockel.
Hur hade ni gjort?
För att inte riskera hållbarhet! Kanske såga upptill i stället? En tanke bara. Mvh MagnusI Ironside skrev:Hej,
[bild]
Hur hade ni gjort?
Plocka isär den och kör med sänksåg. Gjorde liknande i helgen, då med paxgarderober visserligen, men stommen är samma melaminbelagda spånskiva. Kortade mina ca 3cm vilket betydde att sparksockeln fick skruvas fast uppifrån, inne i garderoben. Lycka till!I Ironside skrev:Hej,
[bild]
Hur hade ni gjort?
Blir det någon sockel kvar om du kapar 5cm?
Cirkelsåg eller sänksåg löser uppgiften men det luriga är att få frontsockeln att ligga still.
Cirkelsåg eller sänksåg löser uppgiften men det luriga är att få frontsockeln att ligga still.
IKEA-hack är kul! Antar att du menar att den skall kapas på höjden?I Ironside skrev:
Det där fixar man fint med en cirkelsåg med skena, en bra vinkelhake och lite uppfinningsrikedom.
Men det känns inte klockrent att klyva bort nästan hela sockeln. Den har betydelse för stabiliteten. Kan du inte flytta upp nedersta hyllan och behålla sockeln som den är?
Vi har låg takhöjd i vårt gamla hus, och en drös med Billy-bokhyllar.
Vi tog isär hyllorna (vi hade dem med oss när vi flyttade in), och kapade upptill, för att få hyllorna att rymmas på höjden.
Jag misstänker att den är mindre bra att kapa sockeln, och bättre att kapa upptill.
Sockeln, är som någon annan skrev,stabiliserande för hela konstruktionen.
Vi tog isär hyllorna (vi hade dem med oss när vi flyttade in), och kapade upptill, för att få hyllorna att rymmas på höjden.
Jag misstänker att den är mindre bra att kapa sockeln, och bättre att kapa upptill.
Sockeln, är som någon annan skrev,stabiliserande för hela konstruktionen.
Han sa cirka 5 cm. Jag hittar inga exakta mått på sockeln, men utifrån bilder ser det ut att vara runt 7–8 cm upp till undersidan av första hyllplanet.
Kapar man uppifrån behöver man flytta ner skruvar och spännbeslag som håller ihop allt, och det känns mer avancerat om man inte har tillgång till en ordentlig snickarbod med stabil borrmaskin. Det blir dock klart snyggast. Visst, man kan kapa bort hela översta hyllplanet, men då försvinner betydligt mer än 5 cm. Det framstår som betydligt enklare att såga av längst ner.
Sänksåg känns som rätt väg att gå. Är det något särskilt man ska fråga efter? Jag tänker kortare skena så det inte blir för otympligt, även om det nog ändå blir lite pilligt att kapa sockeln eftersom den är så liten.
Hur gör man snygga snitt? Ska man skär igenom ytan först och sedan köra sänksågen på halvt djup från båda håll, eller räcker det med maskeringstejp på undersidan? Behöver man någon särskild klinga?
Kapar man uppifrån behöver man flytta ner skruvar och spännbeslag som håller ihop allt, och det känns mer avancerat om man inte har tillgång till en ordentlig snickarbod med stabil borrmaskin. Det blir dock klart snyggast. Visst, man kan kapa bort hela översta hyllplanet, men då försvinner betydligt mer än 5 cm. Det framstår som betydligt enklare att såga av längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänksåg känns som rätt väg att gå. Är det något särskilt man ska fråga efter? Jag tänker kortare skena så det inte blir för otympligt, även om det nog ändå blir lite pilligt att kapa sockeln eftersom den är så liten.
Hur gör man snygga snitt? Ska man skär igenom ytan först och sedan köra sänksågen på halvt djup från båda håll, eller räcker det med maskeringstejp på undersidan? Behöver man någon särskild klinga?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Använd de 5cm av toppen som du sågar av som borrmall så går det nog jättebra att flytta över hålen till det som är kvar efter kapning. Tänk på att ha borren stillastående tilsls den är i botten av befintligt hål, alternativt snurrara den baklänges tills du kommer ner till botten så skaver du upp hålet minimalt.
Fintandad (många tänder) klinga, ett grunt snitt som skär genom ytan mot sågen och sedan hela vägen genom, på justersågar som används på finsnickerer finns ofta en liten extra klinga som gör att man får till det här i ett moment. Tejp är extra försäkring som kan vara en bra ide. Att dra ett snitt med kniv där du vill ha kanten efter kapning kan också hjälpa men då behöver du träffa precis ovanför knvivsnittet med sågen. Alternativt såga med vadsom så nära snittet du vågar och sedan slipa/fila/hyvla/raspa ner till snittet fungerar också och ger enligt min erfarenhet fullgott resultat med mycket billigare verktyg.
Fintandad (många tänder) klinga, ett grunt snitt som skär genom ytan mot sågen och sedan hela vägen genom, på justersågar som används på finsnickerer finns ofta en liten extra klinga som gör att man får till det här i ett moment. Tejp är extra försäkring som kan vara en bra ide. Att dra ett snitt med kniv där du vill ha kanten efter kapning kan också hjälpa men då behöver du träffa precis ovanför knvivsnittet med sågen. Alternativt såga med vadsom så nära snittet du vågar och sedan slipa/fila/hyvla/raspa ner till snittet fungerar också och ger enligt min erfarenhet fullgott resultat med mycket billigare verktyg.
Tänker ni inte demontera igen kan du limma övre planet. Jag tog ett vanligt hyllplan och lämnade hyllbärarna i som höjdjustering som mitthylla. För övre planet behövs fyra hål för hyllbärare eller en annan metod för höjden.
För lite bättre fäste så ristade jag genom ytan på sidorna och limmade med pl400.
Ville jag ha det starkare så skulle jag bara använda träplugg.
För lite bättre fäste så ristade jag genom ytan på sidorna och limmade med pl400.
Ville jag ha det starkare så skulle jag bara använda träplugg.
Anledningen till att du inte vill kapa toppen är att ovankanten på gavlarna är folierad/"fanerad".I Ironside skrev:
Men, som sagt, flytta upp sockel och nedersta hyllan ändå, blir inte så bra om du kapar bort merparten av sockeln. Inte så svårt att borra nya hål, inte minst om man som @Pettman skriver, kan använda avkapet som borrmall. Ett djupstopp är bra också för plugghålen.
Lite beroende på hur kantningen är gjord kan man eventuellt smälta loss den med varmluftspistol eller strykjärn och flytta över den till den nya kanten. Gjorde så på en undersängslåda (från IKEA tror jag) som var för lång för sängen den skulle in under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden