64 924 läst ·
68 svar
65k läst
68 svar
Pocket hole joinery - testat Kreg jig
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Det borde väl gå med vilken självborrande träskruv som helst utan tängor högst upp mot skallen och sedan lägga en bricka emellan. Då slipper man ha så mycket specialsortiment av skruvar. Man kan faktiskt också nöja sig med själva borren (från verktygsproffsen för 170
och borra på fri hand (sök på free hand pocket holes på youtube). Inte lika proffsigt, men om man bara ska göra några stycken så blir det inte så dyrt då.
Jag använder Essves kullriga 4,5 mm träskruv (ingen bricka) vilket fungerar utmärkt med Kregs jigg och borr.
Men visst, egentligen behöver man inget special alls, bara att dra i en eller flera försänkta träskruv på skrå. Men man kan ju utveckla det hela med att förborra, förborra med specialborr och slutligen köra med jigg och specialborr.
Men visst, egentligen behöver man inget special alls, bara att dra i en eller flera försänkta träskruv på skrå. Men man kan ju utveckla det hela med att förborra, förborra med specialborr och slutligen köra med jigg och specialborr.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Absolut en suverän ide med jiggen utan tvekan. Jag gillar den skarpt och jag kan inte bärga mig. Nu ser jag den ena saken efter den andra som jag kan laga med denna teknik. Jag köper en Wolfcraft-jig (Undercover verkar det som) på sjöjddetaljer för 509 spänn med frakt.
Tack för tipset med skruven. Hittade denna som verkar perfekt egentligen på nätet: http://essve.se/webcatalogue/skruv/395946-traskruv-kullrigt-huvud/
Tack för tipset med skruven. Hittade denna som verkar perfekt egentligen på nätet: http://essve.se/webcatalogue/skruv/395946-traskruv-kullrigt-huvud/
Jag har kanske missat något men förstår inte riktigt vitsen med Kreg jig när det kommer till möbelsnickeri, det blir ju de där fula hålen, som man måste lägga tid på att dölja.. Speciellt om man ska snickra en garderob eller hylla..
Skruvar behövs ju inte när man kexar/dominoar /pluggar med lim, det sitter som berget ändå.
Som sagt, jag kanske missat helt det med Kreg jiggen?
Skruvar behövs ju inte när man kexar/dominoar /pluggar med lim, det sitter som berget ändå.
Som sagt, jag kanske missat helt det med Kreg jiggen?
Pocket hole är väl mer en dold skråskruvning, sen finns det ju plugg som döljer hålet också. Men det är ju inget som ersätter plugg eller domino. Förstår inte riktigt vad du är ute efter?
I princip sett är tanken väl samma mellan kreg jiggen och domino, när det kommer till förbindningar. Är det så att jiggen föredras när man har behov att slå ihop en t.ex ram el. stomme snabbt och vill slippa vänta på lim skall torka. ?M Magnus Larsson skrev:
Frågan är egentligen när / vilket fall är Kregjiggen bättre än domino/kex ? Ursäkta om jag lät negativt, men är bara nyfiken..
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Ramar är ett tillämpningsområde. De blir väldigt starka och är enkla att foga ihop vinkelrätt (om du bara sågat virket 90 grader). Du slipper spänna ihop dem. Ranka stolar och bord. Lådfronter som går isär. Ikeamöbler som går isär. Jag märker direkt att mitt gamla ranka skåp under tvättstället som jag slängde hade jag lätt kunnat laga. Man kan ju ta en klick lim också om man vill men slipper som du sa vänta. Jag tror man slipper slå isär mycket möbler också för att komma åt att limma. Sen tror jag att amatörer som mig kan åstadkomma en del utan så mycket handlag och specialverktyg (förutom denna jigg då). Jag har beställt en billig basic-jigg så blir den inte så dyr och komplicerad. Jag får väl se om jag trivs med den och om den är lika användbar som jag tror.M magnlar skrev:I princip sett är tanken väl samma mellan kreg jiggen och domino, när det kommer till förbindningar. Är det så att jiggen föredras när man har behov att slå ihop en t.ex ram el. stomme snabbt och vill slippa vänta på lim skall torka. ?
Frågan är egentligen när / vilket fall är Kregjiggen bättre än domino/kex ? Ursäkta om jag lät negativt, men är bara nyfiken..
Sen kan man kanske inte jämföra en jigg för 500 och en maskin för typ 7000? Känns som man kan använda pocketholes överallt där det inte syns.
Kollat på https://rostfriskruv.se/ ?W woodrat skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden