64 924 läst ·
68 svar
65k läst
68 svar
Pocket hole joinery - testat Kreg jig
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det finns många alternativ till kreg nu. Tex hade jag inte haft flera kreg så hade jag kollat väldigt noga på porter cable de har en jäkla smart maskin.
Jag fick hem en Kreg K5 precis efter att ha kollat runt ganska länge. Var inne ett tag på att gå upp till en Kreg Foreman nu när det finns en 240V europeisk version men valde till slut en K5 då det var så mycket dyrare med Foreman och jag vet inte än hur mycket jag kommer använda den. Tänkte att det är ganska lätt att uppgradera senare. Är väldigt nöjd det lilla jag använt den. Väntade länge med köpet då jag tyckte Kregs grejer såg så plastiga ut men förvånande nog är det en stabil Jig och jag älskar den kraftiga tvingen på K5, knappen är dock lite trög.
Har sedan tidigare en
wolfcraft(vilken kan säljas nu
) och den var också helt okej men jag ville ha en mer stationär jig.
Trots att jag letat en hel del upptäckte jag inte Porter Cables 560 förrän ett par dagar sedan och nu kliar det i köpfingret. Tycker den ser stabil ut och gillar verkligen att man inte behöver ändra tvingen efter hur tjockt matrial man använder. Såg häromdagen att Amazon sålde den för $171. Får se om jag köper Porter varianten också eller om jag väntar ett tag och går på foreman istället.
Har sedan tidigare en
wolfcraft(vilken kan säljas nu
Trots att jag letat en hel del upptäckte jag inte Porter Cables 560 förrän ett par dagar sedan och nu kliar det i köpfingret. Tycker den ser stabil ut och gillar verkligen att man inte behöver ändra tvingen efter hur tjockt matrial man använder. Såg häromdagen att Amazon sålde den för $171. Får se om jag köper Porter varianten också eller om jag väntar ett tag och går på foreman istället.
Har själv Kreg och måste säga att jag blev otroligt imponerad av Porter Cables apparat!
Det finns ju även en UJK som säljs av tex. Axminster - En ren och skär kopia av Kreg men värd att nämna som ett alternativ.
Det finns ju även en UJK som säljs av tex. Axminster - En ren och skär kopia av Kreg men värd att nämna som ett alternativ.
Får man fråga vart du köpte den ifrån? Är själv väldigt sugen på en pocket jig.SamiHus skrev:Jag fick hem en Kreg K5 precis efter att ha kollat runt ganska länge. Var inne ett tag på att gå upp till en Kreg Foreman nu när det finns en 240V europeisk version men valde till slut en K5 då det var så mycket dyrare med Foreman och jag vet inte än hur mycket jag kommer använda den. Tänkte att det är ganska lätt att uppgradera senare. Är väldigt nöjd det lilla jag använt den. Väntade länge med köpet då jag tyckte Kregs grejer såg så plastiga ut men förvånande nog är det en stabil Jig och jag älskar den kraftiga tvingen på K5, knappen är dock lite trög.
Har sedan tidigare en
wolfcraft(vilken kan säljas nu) och den var också helt okej men jag ville ha en mer stationär jig.
Trots att jag letat en hel del upptäckte jag inte Porter Cables 560 förrän ett par dagar sedan och nu kliar det i köpfingret. Tycker den ser stabil ut och gillar verkligen att man inte behöver ändra tvingen efter hur tjockt matrial man använder. Såg häromdagen att Amazon sålde den för $171. Får se om jag köper Porter varianten också eller om jag väntar ett tag och går på foreman istället.
Men är inte poängen med K5 (gentemot K4) att man slipper hålla på och finjustera tvingen? Såg någon ytklipp där man enkelt skulle kunna justera. K4 verkade bökigare när jag kikade runt.
Gillar också UJK modellen. Framförallt för att man slipper göra tankevurpor när man skall konvertera från amerikanska tum. Också intresserad av vart man kan köpa dessa
Tack för filmen Grillen!
Tack för filmen Grillen!
Jag använder båda men jag skulle nog inte råda dig att lägga en massa pengar på en K5 eller liknande, det räcker gott med en enklare variant. Det beror nog ganska mycket på vad man gör för något men jag har exempelvis haft nytta av båda när jag monterat nya fönsterbänkar direkt i karmen.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag tycker att kexa och köra med pocket Holes är det bästa av två världar. Kexa för att pocket holes alltid drar sig litegrann om man inte är seriös som tusan när man tvingar fast material och pocket holes för att jag inte orkar vänta på att limmet ska torka. Så varför inte dominos av samma anledning men de är ju såklart mycket starkare än kex.Nameless skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har en jr variant och en k4 och k4 används många gånger fler än jr. Jr Den är nästan bara användbar till riktigt otympliga grejer där man vill ta jiggen till materialet (tex långa 2x4) och k4 går att montera isär så att man får samma funktion som jr.Nameless skrev:
Nästan..... en österbottnisk variant i alla fall och vi är ju svenskar även om vi inte längre bor i SverigeThiger skrev:
Då jag någon gång har behövt pocket holes har jag huggit dem med yxa. Det är enkelt att göra en v-form med ytterhörnet på eggen om yxan är ordentligt vass som ju en snickaryxa skall vara. Snabbt och billigt och osynligt på en baksida
Produkter som diskuteras: "snickaryxa"
Snickaryxa Stålberg Premium 850 gram 500 mm Hultafors
För hantverkare
1 125 kr inkl moms
Läs mer
Bumpar tråden då jag införskaffat en Wolfcraft och nu hittat 25 mm skruv på Classe http://www.clasohlson.com/se/Kullrig-träskruv/Pr409568016?userSelection=B2C&rememberCookie=false
Den finns säkert på Biltema också.
Den finns säkert på Biltema också.
Jag såg att Verktygsproffsen tagit in stora delar av Kregs sortiment: https://www.verktygsproffsen.se/kategori/KREG
Om man vill använda jiggarna till tjockare material än 38 mm verkar man vara hänvisad till HD- eller Mini-varianterna. Och då är det ju inte så mycket jigg kvar utan mer lösa delar.Någon här som använt någon av dessa?
Planen är att bygga en liten sittbänk av en fin bit ek jag har. Storlek på bänken: En person som sitter och knyter skorna. Plankan är inte hyvlad ännu men jag hoppas kunna behålla tjockleken på runt 60 mm, kapa ur 45 plus 45 grader på undersidan och få till en ådringspassad ytterfog (hoppas ni förstår hur jag menar). Det vore ju superelegant med pocketholes som inte skulle synas från sidan. I kombination med lim hoppas jag att det blir starkt nog.
Om man vill använda jiggarna till tjockare material än 38 mm verkar man vara hänvisad till HD- eller Mini-varianterna. Och då är det ju inte så mycket jigg kvar utan mer lösa delar.Någon här som använt någon av dessa?
Planen är att bygga en liten sittbänk av en fin bit ek jag har. Storlek på bänken: En person som sitter och knyter skorna. Plankan är inte hyvlad ännu men jag hoppas kunna behålla tjockleken på runt 60 mm, kapa ur 45 plus 45 grader på undersidan och få till en ådringspassad ytterfog (hoppas ni förstår hur jag menar). Det vore ju superelegant med pocketholes som inte skulle synas från sidan. I kombination med lim hoppas jag att det blir starkt nog.