64 913 läst ·
68 svar
65k läst
68 svar
Pocket hole joinery - testat Kreg jig
Essve har skruv som liknar Kregs den har frässpår nertill vid spetsen fast med Torx i stället för fyrkantsskalle.woodrat skrev:
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc395949
dessa finns båre som elförsinkat och rostfritt .
Vilka längder på skruv är bra att ha tex för skivmaterial 16mm och 20mm samt infästning mot tjockare reglar?
/Patrik
Jo jag har samma problem, det blir än värre om man använder lim också. Jag brukar använda ett par tvingar för att hålla delarna på plats när jag skruvar ihop dom. Alternativt sätta i ett par kex om det går.Masses skrev:
Jo jag har använt anslaget på bordsågen som stöd , men det tvingar blir det nog i fortsättningen. Ska man börja kexa, "dominosa" eller förborra så tycker jag vitsen med denna pryl försvinner litegrann. Men tack för tipsen iallafall!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Gjorde en test på några skräp 16mm MDF´bitar för att se hur det blev när man skulle skruva nära kanten. Funkade fint. Startade upp borrmaskinen och gick lös på min nya tänkta MFT bas som jag ,mätt, sågat och fräst för att få så bra som möjligt. Jotack så händer detta!!! Skruvfan går igenom ändå och ut på kanten. Provat både KREGS skruv och Biltemas 4x30mm, same shit! F**********n
Verkar som du har fel längd på skruvarna eller att du borrat för djupt med specialborren.
Skruvarna finns i flera olika längder beroende på materialtjocklek ock placering.
Edit: Det har nog inte hänt om du placerat skruvarna på utsidan istället. Lite spackel så blir det väl bra.
Skruvarna finns i flera olika längder beroende på materialtjocklek ock placering.
Edit: Det har nog inte hänt om du placerat skruvarna på utsidan istället. Lite spackel så blir det väl bra.
Redigerat:
Skruven går ut väligt nära skarven. Har du ställt in borrmjiggen för rätt skivtjocklek?
16mm MDF motsvarar väl ungefär 5/2"
Med rätt inställning så skall skruven komma ut ungefär mitt i kanten på den borrade biten.
På bilden ser det ut som att du borrat fel och skruven har hamnat för långt ut mot kanten det gör den om du ställt in den på tex 4/3" eller något annat för tjockare skivmaterial.
/Patrik
16mm MDF motsvarar väl ungefär 5/2"
Med rätt inställning så skall skruven komma ut ungefär mitt i kanten på den borrade biten.
På bilden ser det ut som att du borrat fel och skruven har hamnat för långt ut mot kanten det gör den om du ställt in den på tex 4/3" eller något annat för tjockare skivmaterial.
/Patrik
Jag bytade mot 20mm istället för 30mm skruv (hade inga 25mm) Men det blir ju inte samma styrka som sagt. 16mm motsvarar 5/8" på jiggen och det är det jag använt. I vilket fall som så är ju skruvarna för långa i detta fall så jag får försöka byta ut mot 25mm och slipa och spackla lite...
Ska hem och trippelkolla alla inställningar för detta lär ju inte vara sista gången jag "pocketholar" i 16mm MDF.
Ska hem och trippelkolla alla inställningar för detta lär ju inte vara sista gången jag "pocketholar" i 16mm MDF.
5/8" ska vara rätt !
Jag skrev fel 2/5" är ju bara 10mm.
Kollade lite manualer på nätet manualen för Kreg jig pro pack fans lite mer info.
http://www.kregtool.com/information_center/manuals/kreg_jig_pro_pack.pdf
på sid 18 syns lite info hur långt skruvarna når i materialet.
Om man borrar till rätt djup så skall det vara 1/2" kvar i det borrade arbetsstycket resten av skuvens längd går in i det andra materialet
Det finns inga instruktioner för skruvlängd i 16 mm bara 1/2" och 3/4", man kanske skall tolke det som att man skall använda 1" skruv (25mm) i material mindre än 3/4" (19mm) och från 3/4" (19mm) skall det vara1-1/4" (32mm).
Patrik
Edit Ändrade lite skrivfel.
Jag skrev fel 2/5" är ju bara 10mm.
Kollade lite manualer på nätet manualen för Kreg jig pro pack fans lite mer info.
http://www.kregtool.com/information_center/manuals/kreg_jig_pro_pack.pdf
på sid 18 syns lite info hur långt skruvarna når i materialet.
Om man borrar till rätt djup så skall det vara 1/2" kvar i det borrade arbetsstycket resten av skuvens längd går in i det andra materialet
Det finns inga instruktioner för skruvlängd i 16 mm bara 1/2" och 3/4", man kanske skall tolke det som att man skall använda 1" skruv (25mm) i material mindre än 3/4" (19mm) och från 3/4" (19mm) skall det vara1-1/4" (32mm).
Patrik
Edit Ändrade lite skrivfel.
Redigerat:
Angående tummen i ovanstående inlägg.
5/2" är väl rimligtvis 63,5mm och 4/3" är ca 33,9mm
19mm är däremot 3/4"
EDIT: Argh! Jag rättar någon och så räknar jag fel själv......Måste sudda mitt riktiga namn från min signatur nu, detta var ju oerhört pinsamt
5/2" är alltså inte 50,2mm.....har ändrat i texten ovan...
5/2" är väl rimligtvis 63,5mm och 4/3" är ca 33,9mm
19mm är däremot 3/4"
EDIT: Argh! Jag rättar någon och så räknar jag fel själv......Måste sudda mitt riktiga namn från min signatur nu, detta var ju oerhört pinsamt
Redigerat: