Byggahus.se

Pocket hole joinery - testat Kreg jig

1. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
    Hejsan! Vet att ämnet varit uppe tidigare i forumet. För att stilla min nyfikenhet över denna förbindningsmetod så
    har jag nu införskaffat en Kreg jig från Axminister ( http://www.axminster.co.uk/ ) . Efter att ha provkört jiggen idag så kan jag inte annat än rekommendera den. Jag passade samtidigt på och köpa en spänntång och en extra sats med borr .
    Totalkostnad till dörr 70 pund (850 kr) dessutom kan jag tipsa om att biltema har skruvar som fungerar istället för original som ännu inte finns i Sverige (vad jag vet) . Se bilderna för inspiration och ev. triggning av köplustan !

Ytterligare info finns också här http://www.kregtool.com/index.php

2. Masses
    Medlem · Skåne · 1 670 inlägg

Masses

Medlem
    Införskaffade oxå en Kreg låda i vintras... Mycket nöjd med den! Har dock kört med de skruvarna som kom med. Kanon att Biltema har skruvar som funkar! Det är inte ankarskruv det där väl?

3. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem

Inte ankarskruv

Nejdå, vanliga kullerskalliga träskruv med torx.
    Om det är någon som hittar liknande skruv fast rostfria skulle jag bli himla glá !
    Det funkar inte med försänkta utan det måste/bör vara kullriga med torx.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Västmanland · 45 inlägg

mholgers

Medlem
    Den ser förvillande lik ut som Wolfcraft's jigg. Har du tittat på den? Är det några avgörande skillnader?

5. R
    Medlem · Ekerö · 165 inlägg

Ronnyh

Medlem
    Jag har wolfcrafts och rent spontant så verkar det vara den där runda saken i övre högra hörnan av lådan samt att det finns markeringar för stoppet i lådan.
    Nu har jag inte använt Kregs och är även jag intresserad av skillnader.

6. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem

Några skillnader

Jag kikade lite på wolfcrafts variant och tyckte det såg lite märkligt ut att de använder försänkta skruvar när botten på hålet ej är försänkt. För att få bra drag vill man ju ha maxad anliggningsyta under skruvskallen? Wolfcraft anväder philipsspår i skruvarna och Kreg använder någon halvspecial med fyrkants spår , jag själv använder biltemas torxskruv och det funkar finfint.

Annars tycker jag nog likheten ä slående. Kan informera om att borrkvaliteten känns super på Kregens borrar och även styrhylsorna i jiggen känns superhärdade.

PS Den lilla runda plastbiten i kreglådan är till för att fästa jiggen i spänntången så att den alltid är fäst vid en av käftarna.

7. Snorunge
    Medlem · Dalarna · 624 inlägg

Snorunge

Medlem
    Det är väl den här skruven du menar?

8. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Jag har Wolfcrafts jig men har bara provat den en gång och då inte i något skarpt projekt. Det första jag slogs av när jag öppnade lådan var det samma som woodrat nämner -- att skruvarna är försänkta. Känns ju som ett lysande sätt att spräcka träet då man ofta har rätt tunt med material i botten på hålet.

9. Cricce
    Medlem · Åbo · 258 inlägg

Cricce

Medlem
    Nice, jag har också gått och sett på Kreg på Axminister och funderat på det större paketet, bra att höra att det funkar. Kan bli att handla nu då.

10. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem

superenkel

Det är superenkelt att använda denna jiggen , stark som attan blir förbindningen.
    Jag snickrade ihop en enkel hylla igår på nolltid som blev enligt mitt tycke iallafall helt ok.
    Nu skall jag få till det med lite utemöbler (bänk etc.) och då kommer jiggen bra till pass.

Som jag efterlyst tidigare , om det är någon som hitter rostfria kullerskalliga skruvar med torx-spår så hojta till
    i tråden eller skicka ett pm !!!

PS gå in på kreg.com och ta en titt på alla projekt där jiggen används , man blir inspirerad!

11. R
    Medlem · Ekerö · 165 inlägg

Ronnyh

Medlem
    Jag har använt wolfcrafts ett flertal gånger, ingenting har spruckit.
    Om det beror på tur eller konstruktionen låter jag vara osagt.
    Fast det är ju konstigt att de är försänkta.
    Det enda som hindrar en från att använda andra skruvar lär väl vara den långa bitsen som följer med.
    Efter den här diskussionen så lär jag byta skruvar.
    Nu kanske det låter som jag är en riktig fan boy, min undran är mest om jag har en sämre variant bortsett från skruvarna.

12. H
    Medlem · Jämtland · 124 inlägg

Hajakz

Medlem
    kreg.com var intressant men kregtool.com var ännu mer intressant :)

• Laddar…
  13. H

Hajakz

Medlem
    Nu har jag varit in o kikat på lite videos. Vilken grej, jag blev riktigt inspirerad. Hmm måste hitta nåt bra projekt så jag kan påvisa behovet av ett nytt verktyg för min sambo :D

14. H

Hajakz

Medlem
    woodrat har du koll på vad som skiljer de olika modellerna åt? Finns ju junior, K2, K3, K4

15. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem

Bild på de olika modellerna

Nej , jag har inte riktigt koll men de lite "dyrar" modellerna är utrustade med tex inbyggd spänntång och spånsuganslutning. Jag tycker min jigg är helt ok , sysslar ju inte med produktion och "tid är inte pengar " i mitt all.
    Precisionen är nog likvärdig oavsett jigg. Anledningen till att jag också valde att köpa mini-kittet var att jag ville ha ett extra borr och skulle jag köpa borret löst vart kostnaden ungefär detsamma som att köpa mini-kittet.
    Bifogar en samlingsbild på de varianter som Axminister har i sitt sortiment.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.