Hejsan! Vet att ämnet varit uppe tidigare i forumet. För att stilla min nyfikenhet över denna förbindningsmetod så
har jag nu införskaffat en Kreg jig från Axminister ( http://www.axminster.co.uk/ ) . Efter att ha provkört jiggen idag så kan jag inte annat än rekommendera den. Jag passade samtidigt på och köpa en spänntång och en extra sats med borr .
Totalkostnad till dörr 70 pund (850 kr) dessutom kan jag tipsa om att biltema har skruvar som fungerar istället för original som ännu inte finns i Sverige (vad jag vet) . Se bilderna för inspiration och ev. triggning av köplustan !
Ytterligare info finns också här http://www.kregtool.com/index.php
har jag nu införskaffat en Kreg jig från Axminister ( http://www.axminster.co.uk/ ) . Efter att ha provkört jiggen idag så kan jag inte annat än rekommendera den. Jag passade samtidigt på och köpa en spänntång och en extra sats med borr .
Totalkostnad till dörr 70 pund (850 kr) dessutom kan jag tipsa om att biltema har skruvar som fungerar istället för original som ännu inte finns i Sverige (vad jag vet) . Se bilderna för inspiration och ev. triggning av köplustan !
Ytterligare info finns också här http://www.kregtool.com/index.php
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Jag har wolfcrafts och rent spontant så verkar det vara den där runda saken i övre högra hörnan av lådan samt att det finns markeringar för stoppet i lådan.
Nu har jag inte använt Kregs och är även jag intresserad av skillnader.
Nu har jag inte använt Kregs och är även jag intresserad av skillnader.
Produkter som diskuteras: "wolfcrafts"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Jag kikade lite på wolfcrafts variant och tyckte det såg lite märkligt ut att de använder försänkta skruvar när botten på hålet ej är försänkt. För att få bra drag vill man ju ha maxad anliggningsyta under skruvskallen? Wolfcraft anväder philipsspår i skruvarna och Kreg använder någon halvspecial med fyrkants spår , jag själv använder biltemas torxskruv och det funkar finfint.
Annars tycker jag nog likheten ä slående. Kan informera om att borrkvaliteten känns super på Kregens borrar och även styrhylsorna i jiggen känns superhärdade.
PS Den lilla runda plastbiten i kreglådan är till för att fästa jiggen i spänntången så att den alltid är fäst vid en av käftarna.
Annars tycker jag nog likheten ä slående. Kan informera om att borrkvaliteten känns super på Kregens borrar och även styrhylsorna i jiggen känns superhärdade.
PS Den lilla runda plastbiten i kreglådan är till för att fästa jiggen i spänntången så att den alltid är fäst vid en av käftarna.
Jag har Wolfcrafts jig men har bara provat den en gång och då inte i något skarpt projekt. Det första jag slogs av när jag öppnade lådan var det samma som woodrat nämner -- att skruvarna är försänkta. Känns ju som ett lysande sätt att spräcka träet då man ofta har rätt tunt med material i botten på hålet.
Det är superenkelt att använda denna jiggen , stark som attan blir förbindningen.
Jag snickrade ihop en enkel hylla igår på nolltid som blev enligt mitt tycke iallafall helt ok.
Nu skall jag få till det med lite utemöbler (bänk etc.) och då kommer jiggen bra till pass.
Som jag efterlyst tidigare , om det är någon som hitter rostfria kullerskalliga skruvar med torx-spår så hojta till
i tråden eller skicka ett pm !!!
PS gå in på kreg.com och ta en titt på alla projekt där jiggen används , man blir inspirerad!
Jag snickrade ihop en enkel hylla igår på nolltid som blev enligt mitt tycke iallafall helt ok.
Nu skall jag få till det med lite utemöbler (bänk etc.) och då kommer jiggen bra till pass.
Som jag efterlyst tidigare , om det är någon som hitter rostfria kullerskalliga skruvar med torx-spår så hojta till
i tråden eller skicka ett pm !!!
PS gå in på kreg.com och ta en titt på alla projekt där jiggen används , man blir inspirerad!
Jag har använt wolfcrafts ett flertal gånger, ingenting har spruckit.
Om det beror på tur eller konstruktionen låter jag vara osagt.
Fast det är ju konstigt att de är försänkta.
Det enda som hindrar en från att använda andra skruvar lär väl vara den långa bitsen som följer med.
Efter den här diskussionen så lär jag byta skruvar.
Nu kanske det låter som jag är en riktig fan boy, min undran är mest om jag har en sämre variant bortsett från skruvarna.
Om det beror på tur eller konstruktionen låter jag vara osagt.
Fast det är ju konstigt att de är försänkta.
Det enda som hindrar en från att använda andra skruvar lär väl vara den långa bitsen som följer med.
Efter den här diskussionen så lär jag byta skruvar.
Nu kanske det låter som jag är en riktig fan boy, min undran är mest om jag har en sämre variant bortsett från skruvarna.
Nej , jag har inte riktigt koll men de lite "dyrar" modellerna är utrustade med tex inbyggd spänntång och spånsuganslutning. Jag tycker min jigg är helt ok , sysslar ju inte med produktion och "tid är inte pengar " i mitt all.
Precisionen är nog likvärdig oavsett jigg. Anledningen till att jag också valde att köpa mini-kittet var att jag ville ha ett extra borr och skulle jag köpa borret löst vart kostnaden ungefär detsamma som att köpa mini-kittet.
Bifogar en samlingsbild på de varianter som Axminister har i sitt sortiment.
Precisionen är nog likvärdig oavsett jigg. Anledningen till att jag också valde att köpa mini-kittet var att jag ville ha ett extra borr och skulle jag köpa borret löst vart kostnaden ungefär detsamma som att köpa mini-kittet.
Bifogar en samlingsbild på de varianter som Axminister har i sitt sortiment.







