Har börjat läsa lite i reglerna och som ni skriver så verkar det vara okej, letade även vad det sod om regel avstånd skall det vara cc 450?

Du kan ju räkna som två skivor, då kan det gå med cc60.
Men det får du läsa på hos respektive skivtillverkare, för det varierar olika skivor emellan.

Byggis1976 skrev:
Nja, under en period i alla fall sade BKR att våtrumsgipset skulle sitta direkt mot reglar och intgen anna träkonstuktion vat tillåten i väggen....typ. Vad jag minns.
Byggde mitt badrum under den perioden. De skrivna reglerna var inte helt tydliga på den punkten men de som ringde (flera på forumet) fick beskedet att det inte var tillåtet. Valde att göra det ändå faktiskt utom i själva duschen. Verkar ju som om den chansningen gick hem. :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Stringfellow Hawke skrev:
Det där är en gammal missuppfattning, det har aldrig varit otillåtet att ha plyfa BAKOM gipsen. Däremot är det otillåtet att ha plyfa som underlag för tätskiktet... Vilket är rätt självklart kanske...
Jag tycker bkr reglerna är lite opedagogiskt skrivna. Mycket sånna här detaljer kunde stå i klartext! Som t.ex säkervatten beskrivningen, som är skitbra!

Jo det står väldigt luddigt.

Dom borde dela in det i kapitel och ett kapitel handlar om väggar och där står det vilka kombinationer som är enligt godkänd standard.

Vad gäller cc på reglar kunde även stå i detta kapitel.

Alanl: problemet är att det är skivtillverkaren som avgör vilket cc-mått som är tillräckligt styvt.
Därför måste man titta på just den biten hos respektive tillverkare, beroende på val av skiva.

Tror detta är standard: (gäller åtminstone för Dukkaboard och Tetti Våtrumsskivor:)Använder du 12 mm våtrumsskivor eller tunnare skall det vara reglat cc 300, vid cc 600 skall skivor med tjocklek 20 mm eller grövre användas.

Det är fortfarande skivtillverkarna som avgör...

JOW skrev:
Det är fortfarande skivtillverkarna som avgör...
Jajjamen! Och min uppfattning är att de kraven är praxis även hos merparten av övriga tillverkare.
Jag jobbar i en butik som säljer bl.a. våtrumsskivor och både dukkaboard och tetti kör med 12mm för cc 300 och 20mm för cc 600.

Men om man har plywood under våtrumsskivan så duger cc 60

Jag hade liknande frågeställning då jag skulle sätta upp vikväggar för duschen.

Svaret till trots så borrade jag genom kakel, fix och en del av gyprocen, fyllde rikligt med silicon och skruvade upp. Någon måtta får det ju vara...

Mailade BKR i december 2010 och de gav följande svar:
"Det skall vara kortlingar för alla skruvinfästningar i våtzon 1.
Se branschreglerna BBV 10:1 sidan 13 punkten 6.3.4 samt bilden på samma sida. Så skall det vara. Byggaren har fel.

Ev. skulle en liminfästning kunna lösa dit problem. Kolla med olika limtillverkare, det finns ett antal sådana lösningar.

Med vänlig hälsning

Byggkeramikrådet AB
Högbergsgatan 27

116 20 Stockholm
Tel. 08-641 21 25 fax. 08-702 20 15

www.bkr.se
"

------------------

Hej,

Vi har planer på att sätta upp vikväggar i duschen men jag går bet på hur jag ska göra skruvförbandet tätt. Det sitter kakel på 13mm Gyproc Glasroc med 12mm spånskiva bakom och byggaren föreslog att jag borrar genom kakel+fix, siliconar rikligt och drar i skruv utan att plugga. Håller det verkligen tätt?

Vi har inga kortlingar bakom spånskivorna, bara stående reglar som högst troligt inte sitter där duschväggen ska fästas.

Vilken infästningsmetod skulle ni föreslå?

Mvh
D
aniel Marchall

Redigerat:
Daniel_o_Sandra: Menar du att din duschvägg alltså sitter med skruvar som bara går in ca 25 mm i väggen? (kakel+fix+"del av 13 mm gyproc")

b8q skrev:
Daniel_o_Sandra: Menar du att din duschvägg alltså sitter med skruvar som bara går in ca 25 mm i väggen? (kakel+fix+"del av 13 mm gyproc")
Nja,
Skruvarna drogs fast i 12mm spånskiva bakom gyprocen. Listerna som dörrarna hänger i står mot golvet så skruvarna ska "bara" bära upp momentet. Jag ville inte borra genom hela väggen eftersom det då skulle komma mer tätningsgucka bakom väggen än i hålen.

För info: Trotts att detta var en av mina första trådar jag skapade på detta forum någon gång i november 2011 så har det redan blivit bland top 10 av dom mest besökt trådarna på forumet!!!

T
alanl skrev:
för info: Trotts att detta var en av mina första trådar jag skapade på detta forum någon gång i november 2011 så har det redan blivit bland top 10 av dom mest besökt trådarna på forumet!!!
Okej!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.