18 785 läst ·
44 svar
19k läst
44 svar
plywood bakom våtrumsgips
Byggde mitt badrum under den perioden. De skrivna reglerna var inte helt tydliga på den punkten men de som ringde (flera på forumet) fick beskedet att det inte var tillåtet. Valde att göra det ändå faktiskt utom i själva duschen. Verkar ju som om den chansningen gick hem.Byggis1976 skrev:
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Jag tycker bkr reglerna är lite opedagogiskt skrivna. Mycket sånna här detaljer kunde stå i klartext! Som t.ex säkervatten beskrivningen, som är skitbra!Stringfellow Hawke skrev:
Jo det står väldigt luddigt.
Dom borde dela in det i kapitel och ett kapitel handlar om väggar och där står det vilka kombinationer som är enligt godkänd standard.
Vad gäller cc på reglar kunde även stå i detta kapitel.
Dom borde dela in det i kapitel och ett kapitel handlar om väggar och där står det vilka kombinationer som är enligt godkänd standard.
Vad gäller cc på reglar kunde även stå i detta kapitel.
Tror detta är standard: (gäller åtminstone för Dukkaboard och Tetti Våtrumsskivor
Använder du 12 mm våtrumsskivor eller tunnare skall det vara reglat cc 300, vid cc 600 skall skivor med tjocklek 20 mm eller grövre användas.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Jag hade liknande frågeställning då jag skulle sätta upp vikväggar för duschen.
Svaret till trots så borrade jag genom kakel, fix och en del av gyprocen, fyllde rikligt med silicon och skruvade upp. Någon måtta får det ju vara...
Mailade BKR i december 2010 och de gav följande svar:
"Det skall vara kortlingar för alla skruvinfästningar i våtzon 1.
Se branschreglerna BBV 10:1 sidan 13 punkten 6.3.4 samt bilden på samma sida. Så skall det vara. Byggaren har fel.
Ev. skulle en liminfästning kunna lösa dit problem. Kolla med olika limtillverkare, det finns ett antal sådana lösningar.
Med vänlig hälsning
Byggkeramikrådet AB
Högbergsgatan 27
116 20 Stockholm
Tel. 08-641 21 25 fax. 08-702 20 15
www.bkr.se
"
------------------
Hej,
Vi har planer på att sätta upp vikväggar i duschen men jag går bet på hur jag ska göra skruvförbandet tätt. Det sitter kakel på 13mm Gyproc Glasroc med 12mm spånskiva bakom och byggaren föreslog att jag borrar genom kakel+fix, siliconar rikligt och drar i skruv utan att plugga. Håller det verkligen tätt?
Vi har inga kortlingar bakom spånskivorna, bara stående reglar som högst troligt inte sitter där duschväggen ska fästas.
Vilken infästningsmetod skulle ni föreslå?
Mvh
Daniel Marchall
Svaret till trots så borrade jag genom kakel, fix och en del av gyprocen, fyllde rikligt med silicon och skruvade upp. Någon måtta får det ju vara...
Mailade BKR i december 2010 och de gav följande svar:
"Det skall vara kortlingar för alla skruvinfästningar i våtzon 1.
Se branschreglerna BBV 10:1 sidan 13 punkten 6.3.4 samt bilden på samma sida. Så skall det vara. Byggaren har fel.
Ev. skulle en liminfästning kunna lösa dit problem. Kolla med olika limtillverkare, det finns ett antal sådana lösningar.
Med vänlig hälsning
Byggkeramikrådet AB
Högbergsgatan 27
116 20 Stockholm
Tel. 08-641 21 25 fax. 08-702 20 15
www.bkr.se
"
------------------
Hej,
Vi har planer på att sätta upp vikväggar i duschen men jag går bet på hur jag ska göra skruvförbandet tätt. Det sitter kakel på 13mm Gyproc Glasroc med 12mm spånskiva bakom och byggaren föreslog att jag borrar genom kakel+fix, siliconar rikligt och drar i skruv utan att plugga. Håller det verkligen tätt?
Vi har inga kortlingar bakom spånskivorna, bara stående reglar som högst troligt inte sitter där duschväggen ska fästas.
Vilken infästningsmetod skulle ni föreslå?
Mvh
Daniel Marchall
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Nja,b8q skrev:
Skruvarna drogs fast i 12mm spånskiva bakom gyprocen. Listerna som dörrarna hänger i står mot golvet så skruvarna ska "bara" bära upp momentet. Jag ville inte borra genom hela väggen eftersom det då skulle komma mer tätningsgucka bakom väggen än i hålen.
Klicka här för att svara