18 785 läst ·
44 svar
19k läst
44 svar
plywood bakom våtrumsgips
Sida 1 av 3
mmm det stämmer, om jag kommer ihåg rätt vad min rörmockare sa så säger reglerna att man ska ha dubbelgips i badrum och alla kopplingar och rör är gjorda för dubbelgips. Om du då har plyfa under så blir det knas. Sedan finns de kanske fler orsaker.
Faktiskt så håller jag inte med utan förvånansvärt nog anser jag Bauhaus ha gett dig korrekt information.
I mina ögon finns inga hinder att ha plyfa/osb/spån som undervarande skiva för att kunna få styrka till att fästa enklare saker på väggen (tyngre saker ska fortfarande kortlas). Finns inget varken hos GVK eller BKR längre heller som hindrar detta förfarande
I mina ögon finns inga hinder att ha plyfa/osb/spån som undervarande skiva för att kunna få styrka till att fästa enklare saker på väggen (tyngre saker ska fortfarande kortlas). Finns inget varken hos GVK eller BKR längre heller som hindrar detta förfarande
Som sagt jag återger bara vad som sas till mig. Att det ska vara 2 lager gips(just då, men reglerna ändras hela tiden och de här var några år sedan). Nu finns det nya mtrl som är mycket bättre än våtrumsgips. Nån form av ny skiva som är mycket starkare, bättre och lättare än gips(som dessutom blir billigare). Men allt sånt borde de som ska göra badrummet veta.
Ja åtminstone fram till maj 2012 och min gissning är att GVK håller kvar vid att det är tillåtet även efter det men det får vi se då. Pågår interna förhandlingar och testerkolvas skrev:
BRK Och GVK har väl alldrig kommit överens om badrumsbygge,frågan är om dom någonsin kommer att göra det,När dom har predikat hur man skall gå tillväga,har det ibland ståttJOW skrev:
"eller på motsvarande sätt" !!!
Jag har inte påstått att det står samma sak i bkr och gvk.
Utan bkr nämner skivkonstruktionen med träfiberskiva och gvk tar inte upp det.
Sen hur de kommer överens inbördes vet jag inte.
Men man följer ju bkr eller gvk beroende på vad man ska ha för tätskikt, så har jag förstått det.
Jag vet inte vad TS ska ha.
Utan bkr nämner skivkonstruktionen med träfiberskiva och gvk tar inte upp det.
Sen hur de kommer överens inbördes vet jag inte.
Men man följer ju bkr eller gvk beroende på vad man ska ha för tätskikt, så har jag förstått det.
Jag vet inte vad TS ska ha.