Byggahus.se

plywood bakom våtrumsgips

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej

Jag har skruvat ditt plywood på alla vägar i badrummet då bauhaus rekommenderade det, nu så säger byggfirman att man inte får ha det utan det skall bara vara våtrummsgips mot reglarna.:S

2. N
    Husägare · Nivå 12
    mmm det stämmer, om jag kommer ihåg rätt vad min rörmockare sa så säger reglerna att man ska ha dubbelgips i badrum och alla kopplingar och rör är gjorda för dubbelgips. Om du då har plyfa under så blir det knas. Sedan finns de kanske fler orsaker.

3. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Faktiskt så håller jag inte med utan förvånansvärt nog anser jag Bauhaus ha gett dig korrekt information.

I mina ögon finns inga hinder att ha plyfa/osb/spån som undervarande skiva för att kunna få styrka till att fästa enklare saker på väggen (tyngre saker ska fortfarande kortlas). Finns inget varken hos GVK eller BKR längre heller som hindrar detta förfarande

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Det får vara trä bakom gipset, men om det knasar pga att måttet (tjockleken) inte stämmer är det ju bara välja en 12mm.

5. N
    Husägare · Nivå 12
    Som sagt jag återger bara vad som sas till mig. Att det ska vara 2 lager gips(just då, men reglerna ändras hela tiden och de här var några år sedan). Nu finns det nya mtrl som är mycket bättre än våtrumsgips. Nån form av ny skiva som är mycket starkare, bättre och lättare än gips(som dessutom blir billigare). Men allt sånt borde de som ska göra badrummet veta.

6. Elkludde
    Medlem Nivå 10
    Det finns lika många regler som "byggproffs"

7. J
    Medlem · Nivå 11
    Be dina byggare läsa senaste:
    BKR
    och
    GVK.
    Enligt BKR så är det tillåtet, och GVK nämner det inte ens.
    Det har varit så ett tag att man inte fick ha träfiberskivor bakom, men det är ändrat.

8. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Med dagens regler har Bauhaus rätt men skall du fästa något på väggen i våtzon 1 duger inte plyfa utan då skall det vara massivträ, alltså en kortlig bakom plyfan.

MVH Stickan

9. J
    Medlem · Nivå 11
    Och skruven får inte gå genom kortlingen när du monterar något.
    Det är det som är poängen.

10. F
    Medlem Nivå 9
    Har precis fått mina förädrars badrum renoverat av en våtrumsbehörig hantverkare. Först revs befintliga ytskikt ner in till reglarna. Sen sattes först byggplywood & sedan våtrumsgips.

11. K
    Medlem Nivå 6
    Ifall man ska ha våtrumsmatta så duger väl fortfarande den gamla hederliga kartonggipsen om jag förstått allting rätt

12. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Ja åtminstone fram till maj 2012 och min gissning är att GVK håller kvar vid att det är tillåtet även efter det men det får vi se då. Pågår interna förhandlingar och tester

13. T
    Allvetare · Nivå 14
    Det ringer lite varningsklockor när firman inte har koll på dom nya reglerna som nu nästan är två gamla.

14. Elkludde
    Medlem Nivå 10
    BRK Och GVK har väl alldrig kommit överens om badrumsbygge,frågan är om dom någonsin kommer att göra det,När dom har predikat hur man skall gå tillväga,har det ibland stått
    "eller på motsvarande sätt" !!!

15. J
    Medlem · Nivå 11
    Jag har inte påstått att det står samma sak i bkr och gvk.
    Utan bkr nämner skivkonstruktionen med träfiberskiva och gvk tar inte upp det.
    Sen hur de kommer överens inbördes vet jag inte.
    Men man följer ju bkr eller gvk beroende på vad man ska ha för tätskikt, så har jag förstått det.
    Jag vet inte vad TS ska ha.

• Laddar…