Hej,

Bygger ångbastu och funderar på konstruktionen. Jag har luftspalt i yttervägg men inte innervägg. Jag har satt reglar cc 30 cm och tänker mig 15 mm plywood både på vägg och i lutande tak, dvs precis som jag kört i badrum. Sedan kommer våtrumsgips, tätskikt och kakel.

Borde väl funka, eller bör man ha någon våtrumsskiva istället för plywood?

Tar också gärna emot tips på belysning. Använder gärna fiber men vill inte ha någon "stjärnhimmel" utan något som mer liknar vanliga downlights. Finns det?

Som ventilation sätter jag en 100 mm Fresh-ventil rakt ut genom yttervägg och tänkte komplettera med fläkt som tål ångan.

Tror inte det skiljer på vanlig och ångbastu? I så fall kan du köra plywood.
Glöm inte tilluftsventilation.

Tilluften tänkte jag ta inifrån (glipa under bastudörren) och frånluften mekanisk ut genom yttervägg. Borde funka?

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Det ska fungera att bygga som ett vanligt duschutrymme efter vad jag läst men du behöver nog sätta fuktspärr även i taket.

Vilket aggregat har du tänkt dig och var blir det placerat?

T toolman77 skrev:
Det ska fungera att bygga som ett vanligt duschutrymme efter vad jag läst men du behöver nog sätta fuktspärr även i taket.

Vilket aggregat har du tänkt dig och var blir det placerat?
Förmodligen blir det en Harvia Helix 4,5 kw och det placeras i badrummet utanför bastun. Tänkte bygga en bänk runt det så att man döljer det lite samtidigt som det går lätt att komma åt. Ja, det blir tätskikt och kakel även i taket som kommer luta för avrinning.

Mitt problem nu är att jag har ett träfönster i bastun. Det är klätt med aluminium på utsidan men jag måste klä det även på insidan eller, om inte det är möjligt, byta ut hela fönstret.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.