JOW skrev:
Jag har inte påstått att det står samma sak i bkr och gvk.
Utan bkr nämner skivkonstruktionen med träfiberskiva och gvk tar inte upp det.
Sen hur de kommer överens inbördes vet jag inte.
Men man följer ju bkr eller gvk beroende på vad man ska ha för tätskikt, så har jag förstått det.
Jag vet inte vad TS ska ha.
JOW det var inte menat som kritik till Ditt inlägg eller Dina åsikter

kinglolle skrev:
Ja åtminstone fram till maj 2012 och min gissning är att GVK håller kvar vid att det är tillåtet även efter det men det får vi se då. Pågår interna förhandlingar och tester
Om jag har förstått det hela rätt så är vidhäftningen på det vanliga mattlimmet inte så bra på våtrumsskivorna, men jag kan ju ha fel, ni som vet får gärna svara eftersom jag river ut mitt ena badrum direkt efter jul d^_^b

Elkludde: aha, trodde lite så eftersom att citerade mitt inlägg... det var alltså ett nytt påstående. ;)

JOW skrev:
Elkludde: aha, trodde lite så eftersom att citerade mitt inlägg... det var alltså ett nytt påstående. ;)[/QUOTE

Precis så

Det där är en gammal missuppfattning, det har aldrig varit otillåtet att ha plyfa BAKOM gipsen. Däremot är det otillåtet att ha plyfa som underlag för tätskiktet... Vilket är rätt självklart kanske...

Bauhaus har mer "up to date" info än byggfirman alltså....hoppas de inte är BKR behöriga. ..... informerar inte BKR sina mdllemmar när det kommer förändringar?

Stringfellow Hawke skrev:
Det där är en gammal missuppfattning, det har aldrig varit otillåtet att ha plyfa BAKOM gipsen. Däremot är det otillåtet att ha plyfa som underlag för tätskiktet... Vilket är rätt självklart kanske...
Nja, under en period i alla fall sade BKR att våtrumsgipset skulle sitta direkt mot reglar och intgen anna träkonstuktion vat tillåten i väggen....typ. Vad jag minns.

Tack för alla svar. Ska ringa upp byggconstuct idag.

Sen tänkte jag kolla hur lång tid som är rimligt för att färdigställa ett 8 kvm badrum golvet är klart för flyttspakel och vägarna är reglade med 55 cc alltså behöver det läggas in lite till reglar?

Snailman
Alanl skrev:
Tack för alla svar. Ska ringa upp byggconstuct idag.

Sen tänkte jag kolla hur lång tid som är rimligt för att färdigställa ett 8 kvm badrum golvet är klart för flyttspakel och vägarna är reglade med 55 cc alltså behöver det läggas in lite till reglar?
jag har fattat det som att typ har man ett lager med skivor så måste man ha cc 300 men har man två lager med skivor (våtrums) så kan man ha cc 600

men det styrs helt av just den våtrumsskiva man tänkt använda, så ta reda på vilken och läs i anvisningarna hos tillverkaren vad som krävs

Det är inte bara tillåtet enligt reglerna att ha Plywood under våtrumsskivorna (godkända våtrumsskivor i våtrumszon 1 och kartonggips bara i våtromszon 2) utan det är enligt min åsikt det bästa man kan ha. Om man tar 12 mm Plywood så får man inga problem med eldosor (dimensionerade för 26 mm dubbelgips) men det fungerar även med 15 mm Plywood. Plywooden gör att man kan skruva dit handdukshängare och liknande i zon 2 utan att i detalj behöva förbereda med kortlingar. 15 mm Plywood ger mycket hållfastare infärstningar, men 12 mm kan i värsta fall duga. I zon 1 måste man dessutom sätta riktiga kortlingare (plankor eller reglar) som gör att skruvarna sitter stabilare.
Kortlingarna är nog inte i första hand till för att skruvarna inte skall gå igenom kortlingarna som JOW skriver utan, enligt min uppfattning, för att de ska sitta helt stabilt och stumt och inte vicka i sidled. Även om en skruv skulle råka gå igenom en 45 mm tjock kortling, så lär det inte kunna komma ut något vatten på baksidan om man följer reglerna och sättert litet silikon på skruven när man skruvar in den.

Ett råd till Alanl och alla andra som avser att låta en byggfirma göra arbetet i badrummet. Lita inte på att de kan sitt jobb, för oavsett om de är certifierade eller ej så är det i bästa fall bara några få på firman som vet vad de talar om.
Det enda sättet att få ett riktigt arbete gjort är att du som beställare sätter dig in i såväl GVK:s bestämmelser som bestämmelserna för säkert vatten och gärna också litet om vad man får göra i elväg i ett badrum och att du under hela byggperioden övervakar vad de gör.
Alternativt låter du dem hållas oövervakade och tvingas därefter tilll en diskussion här på forumet om varför det blev så fel och i slutändan får du endera acceptera ett felaktigt genomfört arbete eller hamnar i en rättslig tvist med företaget som kan stå dig dyrt.

Thomas Lundquist
Kortlingarna (massiv konstruktion) är till för att kunna fylla hålet med silicon istället för väggen dvs skruven ska inte gå igenom. Detta enligt BKR-s regler.
Annars hade det räckt med 15mm plyfa bakom våtrumsskivan att fästa det mesta i.

bjurel skrev:
Det är inte bara tillåtet enligt reglerna att ha Plywood under våtrumsskivorna (godkända våtrumsskivor i våtrumszon 1 och kartonggips bara i våtromszon 2) utan det är enligt min åsikt det bästa man kan ha. Om man tar 12 mm Plywood så får man inga problem med eldosor (dimensionerade för 26 mm dubbelgips) men det fungerar även med 15 mm Plywood. Plywooden gör att man kan skruva dit handdukshängare och liknande i zon 2 utan att i detalj behöva förbereda med kortlingar. 15 mm Plywood ger mycket hållfastare infärstningar, men 12 mm kan i värsta fall duga. I zon 1 måste man dessutom sätta riktiga kortlingare (plankor eller reglar) som gör att skruvarna sitter stabilare.
Kortlingarna är nog inte i första hand till för att skruvarna inte skall gå igenom kortlingarna som JOW skriver utan, enligt min uppfattning, för att de ska sitta helt stabilt och stumt och inte vicka i sidled. Även om en skruv skulle råka gå igenom en 45 mm tjock kortling, så lär det inte kunna komma ut något vatten på baksidan om man följer reglerna och sättert litet silikon på skruven när man skruvar in den.
Precis som thomas skriver.
Om skruven inte når genom kortlingen kan inte vatten tränga in bakom...
Det är så det är tänkt, men jag tycker själv att det är extremt.
Och eftersom jag bygger själv så kostar det inte mig så mycket tid att sätta kortlingar för alla mina badrumsinredningar.
Både för att göra "rätt" och för att själv känna att sakerna sitter stumt.

Det allra viktigaste med kortlingar är att få stabilitet för att fästa tyngre saker i. 15 mm Plyfa är bra, men jag skulle inte hänga ett handfat i den oavsett om det finns fuktrisk eller ej. Jag skulle inte heller skruva en badkarskran, bara i Plyfan.

Det verkar vara enklare att sätta 22 m råspont bakom plyfan,i stället för att hålla på med att mäta ut var alla kortlingar skall sitta o spika dit dom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.