Fairlane
K Klockanpå skrev:
Rättelse: Bilen går inte ens 20 km i aktuellt väderlag.

Så med andra ord 5,50 kr/km med el och 0,84 öre/km med bensin eller 650 % dyrare med el, för att dra till med en kioskvältare.
Du ligger med andra ord närmare 10 kWh/mil är....
Det är inget problem att köra en Skoda Superb på runt 2, så vad har du för bil och vad gör du? Kör extremt korta sträckor där all energi går åt till att värma bilen eller drar du släp bromsen åtdragen?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du ligger med andra ord närmare 10 kWh/mil är....
Det är inget problem att köra en Skoda Superb på runt 2, så vad har du för bil och vad gör du? Kör extremt korta sträckor där all energi går åt till att värma bilen eller drar du släp bromsen åtdragen?
Spelar ingen roll uppenbarligen totalt värdelös teknik om den är så känslig för variationer. Problemet är priset på elen, inte bilen.
 
Ossian K Olsson
B Bo Berglund skrev:
Förslag:
Laddhybridbilarna borde kunna vara elbilar med inbyggd bensinladdare i stället. Dvs ingen direkt hjuldrift från bensinmotorn.
Då skulle det bara behövas en mindre motor på några få hästkrafter, som kan ladda upp bilen där den står parkerad (ungefär som en Ebersprächer kupevärmare).
Detta skulle såklart bara användas i de fall man inte kunde ladda från elnätet.
Då har man inte behov av någon fossil drivlina alls och bilen blir mycket enklare att serva. Samt billigare att bygga.
Bilens framdrivning skulle då vara enbart el, vilket är betydligt enklare rent tekniskt.
Men det kanske finns något tekniskt hinder för detta?
Det har aldrig slagit igenom riktigt, men bilvärlden kallar det ”räckviddsförlängare” och fungerar på det sättet du förklarar.

Nackdelen är att man fortfarande behöver rätt stort batteri och sen då även en bensinmotor att serva. När vanliga elbilar går runt 40-50 mil så försvinner ofta behovet, i alla fall i länder som Sverige.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Fairlane Fairlane skrev:
Du ligger med andra ord närmare 10 kWh/mil är....
Det är inget problem att köra en Skoda Superb på runt 2, så vad har du för bil och vad gör du? Kör extremt korta sträckor där all energi går åt till att värma bilen eller drar du släp bromsen åtdragen?
Måste vara ett sånt här ekipage han kör runt med då!

Eldriven lastbil från WLX och DHL, Mercedes eActros 600, står parkerad. Används för att köra 100 mil dagligen, förbrukar 11,6 kWh/mil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://feber.se/fordon/det-har-akeriet-kor-100-mil-om-dagen-med-eldriven-lastbil/485170/

Då är jag mest imponerad över att man hittar gautparkering!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Spelar ingen roll uppenbarligen totalt värdelös teknik om den är så känslig för variationer. Problemet är priset på elen, inte bilen.
En elbil / hybrid drar runt 2-2,5 kwh per mil så det är en omöjlig förbrukning
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
K Klockanpå skrev:
Spelar ingen roll uppenbarligen totalt värdelös teknik om den är så känslig för variationer. Problemet är priset på elen, inte bilen.
Problemet är väl att du inte håller dig till sanningen isåfall. Om det är så att all energi försvinner till att värma bilen så måste du räkna likadant med bensinbilen. Står du still och värmer bilen kostar det väldigt mycket per km.

Återigen, vem ska betala för att du ska få ladda billigt, andra skattebetalare?
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik_91 och 3 till
  • Laddar…
Norrlänningarna som har så billig el kanske kan betala lite robin hoodskatt till stockholm så att vi kan få billlig el här i slaskstan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
K Klockanpå skrev:
Spelar ingen roll uppenbarligen totalt värdelös teknik om den är så känslig för variationer. Problemet är priset på elen, inte bilen.
Det är väl bara att sluta ladda och köra på bensin istället?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Unikt namn
A Andreas Mur skrev:
En elbil / hybrid drar runt 2-2,5 kwh per mil så det är en omöjlig förbrukning
Många små sträckor med kallstart så kan man ju förbruka batteriet på nolltid.
Men det är ju även sant för en dieselskorv.
 
Nissens
S Staffan-N skrev:
Har folk för dyra bilar? En snabb överslagsberäkning ger mig att bilen kostar ca 5% av min (och frugans) lön.
Då har ni antingen en riktig budgetbil eller väldigt höga löner. 😊
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Förslag:
Laddhybridbilarna borde kunna vara elbilar med inbyggd bensinladdare i stället. Dvs ingen direkt hjuldrift från bensinmotorn.
Då skulle det bara behövas en mindre motor på några få hästkrafter, som kan ladda upp bilen där den står parkerad (ungefär som en Ebersprächer kupevärmare).
Detta skulle såklart bara användas i de fall man inte kunde ladda från elnätet.
Då har man inte behov av någon fossil drivlina alls och bilen blir mycket enklare att serva. Samt billigare att bygga.
Bilens framdrivning skulle då vara enbart el, vilket är betydligt enklare rent tekniskt.
Men det kanske finns något tekniskt hinder för detta?
Der blir lite logik fel. Att ladda batterier med en förbränningsmotor är samma sak som att använda en förbrännings motor vid framdrift. Möjligen kan man tjäna någon % i verkningsgrad pga optimalt varvtal/motstånd men mer blir det inte. Däremot tycker jag innerstads bilar skulle ha någon form av solpanel. Sommartid skulle det gå att åka kortare sträckor på den gratis energin. En annan viktig sak är att elbilen har värmepump. Det mesta av energin vid kortare sträckor går åt till att värma kupen vintertid. Det är därför en del upplever att det går många fler kW per mil än de 1,5 - 2 kW som tillverkaren uppger. Värmepumpar är fantastiska och levererar 3-5 gånger instoppad energimängd.
 
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Jag hänger inte riktigt med i din kostnadsbild du beskriver?
Själv kör jag än laddhybrid sedan fyra år och bor i Stockholm city. Jag betalar ca 5kr/kWh hos både InCharge och Milepost.

110kr delat med 5kr/kWh ger 22kWh i laddat batteri.
22kWh/3,5mil ger en förbrukning på 6,286kWh/10km och 62,86 kWh/100km
Slutsatsen i mitt resonemang.
Antigen betalar du för mycket för laddningen eller annars drar din bil/körsätt alldeles för mycket el.
Med detta sagt, håller jag med om att ekonomin med bil som endast laddas på officiella laddplatser, inte är särskilt kul.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
när man laddar bilen tar dom betalt för parkeringen med? såg nåt från nya zeland att dom gör det där
 
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
vet en som bytte efter första vintern räckvidden var 7km
 
M maria01 skrev:
när man laddar bilen tar dom betalt för parkeringen med? såg nåt från nya zeland att dom gör det där
Ja eller du betalar den separat. Dock tar laddföretagen även betalt för hur lång tid det tar för dig att ladda. Alltså inte endast för elen. 60% av det jag betalar till laddföretaget går inte ens till el.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.