21 749 läst ·
201 svar
22k läst
201 svar
Pluginhybrid i stan vilket skräp
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Du ligger med andra ord närmare 10 kWh/mil är....K Klockanpå skrev:
Det är inget problem att köra en Skoda Superb på runt 2, så vad har du för bil och vad gör du? Kör extremt korta sträckor där all energi går åt till att värma bilen eller drar du släp bromsen åtdragen?
Spelar ingen roll uppenbarligen totalt värdelös teknik om den är så känslig för variationer. Problemet är priset på elen, inte bilen.Fairlane skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 300 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 300 inlägg
Det har aldrig slagit igenom riktigt, men bilvärlden kallar det ”räckviddsförlängare” och fungerar på det sättet du förklarar.B Bo Berglund skrev:Förslag:
Laddhybridbilarna borde kunna vara elbilar med inbyggd bensinladdare i stället. Dvs ingen direkt hjuldrift från bensinmotorn.
Då skulle det bara behövas en mindre motor på några få hästkrafter, som kan ladda upp bilen där den står parkerad (ungefär som en Ebersprächer kupevärmare).
Detta skulle såklart bara användas i de fall man inte kunde ladda från elnätet.
Då har man inte behov av någon fossil drivlina alls och bilen blir mycket enklare att serva. Samt billigare att bygga.
Bilens framdrivning skulle då vara enbart el, vilket är betydligt enklare rent tekniskt.
Men det kanske finns något tekniskt hinder för detta?
Nackdelen är att man fortfarande behöver rätt stort batteri och sen då även en bensinmotor att serva. När vanliga elbilar går runt 40-50 mil så försvinner ofta behovet, i alla fall i länder som Sverige.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 300 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 300 inlägg
Måste vara ett sånt här ekipage han kör runt med då!Fairlane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://feber.se/fordon/det-har-akeriet-kor-100-mil-om-dagen-med-eldriven-lastbil/485170/
Då är jag mest imponerad över att man hittar gautparkering!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Problemet är väl att du inte håller dig till sanningen isåfall. Om det är så att all energi försvinner till att värma bilen så måste du räkna likadant med bensinbilen. Står du still och värmer bilen kostar det väldigt mycket per km.K Klockanpå skrev:
Återigen, vem ska betala för att du ska få ladda billigt, andra skattebetalare?
Redigerat:
Der blir lite logik fel. Att ladda batterier med en förbränningsmotor är samma sak som att använda en förbrännings motor vid framdrift. Möjligen kan man tjäna någon % i verkningsgrad pga optimalt varvtal/motstånd men mer blir det inte. Däremot tycker jag innerstads bilar skulle ha någon form av solpanel. Sommartid skulle det gå att åka kortare sträckor på den gratis energin. En annan viktig sak är att elbilen har värmepump. Det mesta av energin vid kortare sträckor går åt till att värma kupen vintertid. Det är därför en del upplever att det går många fler kW per mil än de 1,5 - 2 kW som tillverkaren uppger. Värmepumpar är fantastiska och levererar 3-5 gånger instoppad energimängd.B Bo Berglund skrev:Förslag:
Laddhybridbilarna borde kunna vara elbilar med inbyggd bensinladdare i stället. Dvs ingen direkt hjuldrift från bensinmotorn.
Då skulle det bara behövas en mindre motor på några få hästkrafter, som kan ladda upp bilen där den står parkerad (ungefär som en Ebersprächer kupevärmare).
Detta skulle såklart bara användas i de fall man inte kunde ladda från elnätet.
Då har man inte behov av någon fossil drivlina alls och bilen blir mycket enklare att serva. Samt billigare att bygga.
Bilens framdrivning skulle då vara enbart el, vilket är betydligt enklare rent tekniskt.
Men det kanske finns något tekniskt hinder för detta?
Jag hänger inte riktigt med i din kostnadsbild du beskriver?K Klockanpå skrev:Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.
Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.
Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Själv kör jag än laddhybrid sedan fyra år och bor i Stockholm city. Jag betalar ca 5kr/kWh hos både InCharge och Milepost.
110kr delat med 5kr/kWh ger 22kWh i laddat batteri.
22kWh/3,5mil ger en förbrukning på 6,286kWh/10km och 62,86 kWh/100km
Slutsatsen i mitt resonemang.
Antigen betalar du för mycket för laddningen eller annars drar din bil/körsätt alldeles för mycket el.
Med detta sagt, håller jag med om att ekonomin med bil som endast laddas på officiella laddplatser, inte är särskilt kul.
vet en som bytte efter första vintern räckvidden var 7kmK Klockanpå skrev:Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.
Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.
Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Ja eller du betalar den separat. Dock tar laddföretagen även betalt för hur lång tid det tar för dig att ladda. Alltså inte endast för elen. 60% av det jag betalar till laddföretaget går inte ens till el.M maria01 skrev: