21 745 läst ·
201 svar
22k läst
201 svar
Pluginhybrid i stan vilket skräp
Visst det är det som är problemet. Här äger vi inte våra parkeringsplatser men det är samtidigt de boende som alltsomoftast nyttjar parkeringsplatserna. Lösningen är väl rätt simpel, gör det kännbart billigare att ladda el framför bensin eller diesel. Man har tydligen lyckats göra boendeparkeringen tillräckligt billig för att tillräckligt många ska välja att ha bil i stan. Gör samma sak med el.P Parkeringsvakten skrev:Det här har jag frågat om tidigare. Vi som bor i villa kan ju ladda hemma utan problem. Men alla som bor i centrum av våra städer och som får åka och leta parkering varje dag. De kommer ju få problem när de skaffar el-bil eller hybrid. Samma med alla som bor i våra miljonprogram. Ska alla ha en egen laddare där? Eller hur ska man göra?
Som sagt rätt ironiskt att det är billigare att köra dieselbil än elbil i ”Europas miljöhuvudstad”.
Det är det. I genomsnitt kostar bilen en hel arbetsdag i veckan att tjäna ihop till. Alltså de som kan frivilligt välja bort bil ur sitt liv, kan faktiskt jobba 4 istället för 5 dagar i veckan med bibehållen ekonomisk standard. Kanske 1 dag extra i veckan för att umgås med barnen.Unikt namn skrev:
Har folk för dyra bilar? En snabb överslagsberäkning ger mig att bilen kostar ca 5% av min (och frugans) lön.T tompaah7503 skrev:
Redigerat:
Inte helt ovanligt att bilägare bedrar sig själv medvetet om hur mycket ens bil egentligen kostar.S Staffan-N skrev:
Kör man snittsträckan (ca 1.200 mil) om året med en vanlig bil som kostar runt 25-60 kr milen så är det runt 30-72.000 kr om året. Om detta är 5 % av er lön så skulle det betyda att ni tjänar 600.000–1.440.000 kr om året. Tjänar ni inte så mycket så tror jag att det snarare handlar om att ni inte räknat med bilens alla kostnader.
I Stockholm (iaf Östermalm) finns fler laddplatser än vad dom behövs just nu. Laddstolparna vid gatuparkering är alltid ledigt medan övriga platser får man cirkulera lite för att hitta ledig plats. Vad det kostar vet jag inte men tillgängligheten är inte problemet.
Och att upp till 5000 kr i skatt skulle vara döden för laddhybrider i prisklassen 500 000 kr tvivlar jag på. Värdeminskning är den största posten och försäkringen kostar en del och även däcken till de större bilarna. Även oljeservicen kostar och på sikt annat meck med förbränningsmotorn.
Och att upp till 5000 kr i skatt skulle vara döden för laddhybrider i prisklassen 500 000 kr tvivlar jag på. Värdeminskning är den största posten och försäkringen kostar en del och även däcken till de större bilarna. Även oljeservicen kostar och på sikt annat meck med förbränningsmotorn.
1000 mil om året i en ganska törstig bensinare som kostade ca 200k kontant för sju år sedan. Räknar väl med att den är krångelfri och bara behöver service och förbrukningsdelar tills jag haft den i tio år.T tompaah7503 skrev:Inte helt ovanligt att bilägare bedrar sig själv medvetet om hur mycket ens bil egentligen kostar.
Kör man snittsträckan (ca 1.200 mil) om året med en vanlig bil som kostar runt 25-60 kr milen så är det runt 30-72.000 kr om året. Om detta är 5 % av er lön så skulle det betyda att ni tjänar 600.000–1.440.000 kr om året. Tjänar ni inte så mycket så tror jag att det snarare handlar om att ni inte räknat med bilens alla kostnader.
Men ja om man bor lantligt och har två bilar, kör mer och tjänar en lantlig lön, då kommer man nog upp i 20%. Blev bara paff över att det är ett snitt. Det måste alltså finnas folk som lägger 40% av sin inkomst på bilen.
Men, jag kanske bedrar mig.
Förslag:
Laddhybridbilarna borde kunna vara elbilar med inbyggd bensinladdare i stället. Dvs ingen direkt hjuldrift från bensinmotorn.
Då skulle det bara behövas en mindre motor på några få hästkrafter, som kan ladda upp bilen där den står parkerad (ungefär som en Ebersprächer kupevärmare).
Detta skulle såklart bara användas i de fall man inte kunde ladda från elnätet.
Då har man inte behov av någon fossil drivlina alls och bilen blir mycket enklare att serva. Samt billigare att bygga.
Bilens framdrivning skulle då vara enbart el, vilket är betydligt enklare rent tekniskt.
Men det kanske finns något tekniskt hinder för detta?
Laddhybridbilarna borde kunna vara elbilar med inbyggd bensinladdare i stället. Dvs ingen direkt hjuldrift från bensinmotorn.
Då skulle det bara behövas en mindre motor på några få hästkrafter, som kan ladda upp bilen där den står parkerad (ungefär som en Ebersprächer kupevärmare).
Då har man inte behov av någon fossil drivlina alls och bilen blir mycket enklare att serva. Samt billigare att bygga.
Bilens framdrivning skulle då vara enbart el, vilket är betydligt enklare rent tekniskt.
Verkningsgrad vid fossildrift blir kanske ett problem? Vet inte om en liten motor som kör på optimalt varvtal skulle väga upp för förlusterna när rörelseenergi ska bli el och sen tillbaka.B Bo Berglund skrev:Förslag:
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Värdeminskningen är den kostnad som de flesta bortser från.S Staffan-N skrev:1000 mil om året i en ganska törstig bensinare som kostade ca 200k kontant för sju år sedan. Räknar väl med att den är krångelfri och bara behöver service och förbrukningsdelar tills jag haft den i tio år.
Men ja om man bor lantligt och har två bilar, kör mer och tjänar en lantlig lön, då kommer man nog upp i 20%. Blev bara paff över att det är ett snitt. Det måste alltså finnas folk som lägger 40% av sin inkomst på bilen.
Men, jag kanske bedrar mig.
Köpte du den för 200k för 7 år sedan kan du kanske glo på Blocket idag vad den är värd med samma ålder, utrustning och miltal. Då har du en årskostnad där. Gissar väl en 20k i värdeminskning per år.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Det är inte riktigt samma sak. Staden måste köpa in el etc så om det ska bli billigt att ladda så måste staden gå back, dvs andra skattebetalare ska subventionera de som bor i innerstaden?K Klockanpå skrev:
Jag undrar fortfarande hur du kan ladda för 110 kr och komma 35 km. Du borde inte betala mer än 6 kr/kWh för elen så du får drygt 18 kWh. Vad har du för bil som drar 5,2 kWh/mil? Runt 2 brukar vara mer standard.
BMW i3 Rex var en sådan bil.B Bo Berglund skrev:Förslag:
Om man tänker efter lite är det väl ganska uppenbart att el-bilar inte är något för "vanligt lägenhetsfolk" så länge det kostar mer att köra på el.K Klockanpå skrev:Poängen är att även om vi hade tänkt till så har uppenbarligen inte Stockholms stad tänkt till. Även de som bor i stan har bil, vad tror du annars alla boendeparkeringar är till för. Vi har inte samma möjligheter att ladda hemma som någon som bor i villa. Och då möjligheten saknas, så kommer det alltid vara dyrare att ladda än att tanka.
Jämfört med bensin, etanol eller dieselbilar kostar elbilen mer i inköp. Så för dem med en situation där också driftkostnaden för elbilen är högre är t.ex. dieselbilar mer ekonomiska.
Att situationen ser ut som den gör i Stockholm beror på politiska beslut. Den politiska ledningen i kommunen prioriterar att försvåra bilägande rent generellt. Exvis genom att minska antalet p-platser. Det får märkliga effekter. Effekter de som inte har behov av bil (=kan åka tunnelbana) slipper drabbad av.
Rättelse: Bilen går inte ens 20 km i aktuellt väderlag.K Klockanpå skrev:Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.
Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.
Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Så med andra ord 5,50 kr/km med el och 0,84 öre/km med bensin eller 650 % dyrare med el, för att dra till med en kioskvältare.