Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Källa på det...
https://www.santanderleasing.se/magasinet/euro-6e-bis

Finns många andra källor också om man söker på det. Kommer trappas upp rejält hur de beräknar skatten, så frågan är hur populära hybrider kommer att bli om skatten till slut blir som en ren bensinbil om de körs utan el....

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har laddhybrid och kan bekräfta skattehöjningen. Den beror på att många kör laddhybrid utan att ladda den. Därför blir utsläppen mycket större än beräknat.
Det är ju bara på nya bilar, inte redan sålda värt att notera.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
Jag funderar lite på att folk köpt en laddhybrid för att sen bara köra på bensin och att det beror på skatten. Kan det verkligen löna sig? Hur mycket högre är skatten och hur mycket mer kostar bilen?
Är det förmånsbilar så för att det ska vara lönsamt?

Iofs köpte ju folk bilar som kunde tänkas med E85 förut för att slippa trängselskatt i Stockholm, och sen körde de bara på bensin för att det var jobbigt att tanka lite oftare.

K Klockanpå skrev:
Spelar ingen roll uppenbarligen totalt värdelös teknik om den är så känslig för variationer. Problemet är priset på elen, inte bilen.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag funderar lite på att folk köpt en laddhybrid för att sen bara köra på bensin och att det beror på skatten. Kan det verkligen löna sig? Hur mycket högre är skatten och hur mycket mer kostar bilen?
Är det förmånsbilar så för att det ska vara lönsamt?

Iofs köpte ju folk bilar som kunde tänkas med E85 förut för att slippa trängselskatt i Stockholm, och sen körde de bara på bensin för att det var jobbigt att tanka lite oftare.
Den hybrid jag hade laddade jag varje natt iaf. Dessutom så blir ju bilen mycket piggare att köra med el i batteriet så varför man medvetet skulle köra runt med ett tomt batteri bara gör att göra det är för mig obegripligt. Dessutom håller jag med, varför betala 300k mer för att tjäna lite på skatten, har svårt att se den ekonomin.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag kör 95% på el minst och får upp detta emellanåt. Min bil fanns inte helel så då vart det en plugin men hade det funnits alternativ så skulle jag gått på el.
Instrumentpanel i bil med notifikation om att starta motorn för att förbruka åldrat bränsle. Trafikskylt visar hastighetsgräns 30 km/h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Man ska komma ihåg att många nya bilar (70%+ av vissa märken) säljs via företag som någon form av förmåns eller personalbil. Då är förarna låsta till företagets bilpolicy och om de då bara får välja på elbilar eller laddhybrid så försvinner alternativet av rena bensin eller dieselbilar. Så det finns många som skaffat laddhybrid för att de inte fick välja en bensin/diesel. Då finns det säkert en del av dem som letar fel istället för att söka lösningar.

Sedan kostar inte en laddhybrid 300k mer? Vilken skulle det vara?

För en BMW 3-serie så kostar laddhybrid 634' gentemot en diesel som ligger på 568'. Skillnaden där är 66'. På laddhybriden kan man skippa fyrhjulsdrift, men det går inte på diesel så en 2-hjulsdriven laddhybrid är bara 46' dyrare än dieseln.

Fairlane Fairlane skrev:
Det verkar ju bara dumt. Jag har kört laddhybrid i 6 år och har kört merparten av mina resor på el och kunnat åka långresa utan "räckviddsångest" Ok, skatten är lägre. 360 kr/år för laddhybriden jämfört med 2676 för min andra bil men ekonomin i att köra på bensin går liksom inte ihop - även om den drog ganska lite.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Man ska komma ihåg att många nya bilar (70%+ av vissa märken) säljs via företag som någon form av förmåns eller personalbil. Då är förarna låsta till företagets bilpolicy och om de då bara får välja på elbilar eller laddhybrid så försvinner alternativet av rena bensin eller dieselbilar. Så det finns många som skaffat laddhybrid för att de inte fick välja en bensin/diesel. Då finns det säkert en del av dem som letar fel istället för att söka lösningar.

Sedan kostar inte en laddhybrid 300k mer? Vilken skulle det vara?

För en BMW 3-serie så kostar laddhybrid 634' gentemot en diesel som ligger på 568'. Skillnaden där är 66'. På laddhybriden kan man skippa fyrhjulsdrift, men det går inte på diesel så en 2-hjulsdriven laddhybrid är bara 46' dyrare än dieseln.
Ja alltså när jag hade en via jobbet så yror jag nog det, en v90 T8 hybrid gick på runt 650k om jag minns rätt. Nu är de förstås billigare eller snarare standard bilen? Vem skulle köpa en fossil nu?

F
K Klockanpå skrev:
Precis det här som är problemet. Jag utgick från att Stockholm hade de bästa förutsättningarna för att ha plugin-hybrid i, även om man inte äger en fristående villa i innerstan (för hur många gör det?). Här bor folk i lägenheter i anslutning till parkeringar och bilvägar, vilka senast jag kollade var till för, precis - bilar.

Men uppenbarligen finns knappt någon infrastruktur för laddning och den som finns är dyrare att ladda vid än att tanka bensin för. Så varför i hela Miljöpartiet skulle jag vilja betala mer för att åka miljövänligt när de inte har bäddat för det vid makten?
Du utgick ifrån….. Inte en sekunds analys och verifiering innan du slänger dig ut och köper en bil?

Fairlane
F fsn skrev:
Du utgick ifrån….. Inte en sekunds analys och verifiering innan du slänger dig ut och köper en bil?
Det är väl onödigt att ta eget ansvar när man kan skylla på någon annan? 😉

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Ja alltså när jag hade en via jobbet så yror jag nog det, en v90 T8 hybrid gick på runt 650k om jag minns rätt. Nu är de förstås billigare eller snarare standard bilen? Vem skulle köpa en fossil nu?
Måste ha varit 2015 eller liknande när man köpte en ny Volvo V90 för 350' (dvs om dieselbilen kostade 350 som är 300' under hybrid).

Det säljs fortfarande ungefär lika mycket fossila bilar som elektrifierade idag så ganska många köper fortfarande fossilt. :)

Hemingway Hemingway skrev:
Måste ha varit 2015 eller liknande när man köpte en ny Volvo V90 för 350' (dvs om dieselbilen kostade 350 som är 300' under hybrid).

Det säljs fortfarande ungefär lika mycket fossila bilar som elektrifierade idag så ganska många köper fortfarande fossilt. :)
Bilen var från 2019, vad kostade en vanlig v90 då?

Tabell över Volvo V90 modeller och priser, inklusive motoralternativ och antal hästkrafter, exempelvis T8 Twin Engine med 390 hk och pris 560 800 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Andreas Mur
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Vilket år är detta gör? Min låg på över 600 med extra utrustning , men det är oavsett iaf 250 i skillnad.

Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Ja, här ser man ju att laddhybriden ligger 217' över billigaste alternativet. Men då får man 200 hk mer och awd, så lite mer får man också för pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.