S Staffan-N skrev:
Hade väl egentligen inte varit så konstigt om kommunen köper och installerar laddstolpar som sedan tillhör staden, där man sedan kan ladda till självkostnadspris. Men nej det ska ju lekas marknadsekonomi på alla plan även där fri marknad av naturliga skäl inte råder.

Men så får man ju inte säga på det här forumet för då är man kommunist och miljöpartist.
Det kan man absolut tycka och ur ett miljöperspektiv vore det givetvis idealiskt! Det finns dock en massa lagstiftning som hindrar. Men jag hade gillat en sån lösning.. Även om kommersiella aktörer troligen hade känt sig rätt lurade på konfekten.
 
  • Gilla
Staffan-N och 2 till
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
Nej, en EV går ju ladda med rimlig hastighet. Tar 30-60 min att ladda fullt så går fint att ta när man åker och handlar.

Min PHEV laddar fullt på 2½ h i bästa fall, mer realistiskt 4h. Det är inte rimligt att gå runt och handla varannan dag i 3-4 h för att ladda. Det är en annan situation med elbil.
åka och handla när man bor i stan? och utan egen parkeringsplats hahah kul
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
K Kaninjan skrev:
Det kan man absolut tycka och ur ett miljöperspektiv vore det givetvis idealiskt! Det finns dock en massa lagstiftning som hindrar. Men jag hade gillat en sån lösning.. Även om kommersiella aktörer troligen hade känt sig rätt lurade på konfekten.
Ja så är det ju, landet styrs genom att härskande ideologi översätts till lagstiftning :-)
 
Fairlane
M maria01 skrev:
åka och handla när man bor i stan? och utan egen parkeringsplats hahah kul
Så man köper bilen, letar efter en parkering och så får den stå där?

Många i innerstan har ingen bil alls, många har det och använder den som folk gör mest, med elelr utan hyrd parkering. Det finns också de som köper bil och ställer i ett garage en bit utanför innerstan, får det är billigare, så de vill ha tillgång till bil ibland, men inte dagligen. Det finns helt enkelt en salig blandning och det är inte orimligt att man tar ett eget ansvar för det man köper och kontrollerar sina möjligheter innan köp, istället för att klaga på andra efter köp.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nu bor jag inte I stan, men i förort. Där passar bland-bilen svinbra.
Laddar under dygnets billigaste timmar hemma, och fyller på eltanken gratis på arbetsplatsen. Tankar alltså bensin "sällan" i förhpllande till antalet mil.
På långresor blir det bensin och jag kan stanna där jag familjen vill, istället för när bilen törstar el.

Sen kostade en volvon förståss en halv njure, och projekt laddbox till garaget gick på ~20k ist för ca5 av olika anledningar.
Jag inbillar mig inte att bilen är en penga-maskin, snarare det ett ekonomiskt slukhål. Men jag glider runt i tystnad som en nöjd kung på eldriften. 🚙🚙🚙🚙
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Elbil är för barn , miljövänligt är en ny disel, den renar luften när man är ute och kör.
 
  • Haha
  • Wow
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
...projekt laddbox till garaget gick på ~20k ist för ca5 av olika anledningar.
Detta är jag nyfiken på att höra mer om. Kanske ska installera laddbox snart och tycker att 5000 lite låter som ett lockpris när jag ser det på installatörernas sidor.
 
Unikt namn
S Staffan-N skrev:
Detta är jag nyfiken på att höra mer om. Kanske ska installera laddbox snart och tycker att 5000 lite låter som ett lockpris när jag ser det på installatörernas sidor.
Jag hade en hemmapulad "lamptråd" från huvudcentralen till 3fasen i garaget, så det blev ett mer omfattande arbete att städa upp i den röran än att bara koppla in.
Sen valde jag till en liten styrninglåda till boxen också.

Men är all el skysst sen innan än så blir de säkert billigt.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Precis det här som är problemet. Jag utgick från att Stockholm hade de bästa förutsättningarna för att ha plugin-hybrid i, även om man inte äger en fristående villa i innerstan (för hur många gör det?). Här bor folk i lägenheter i anslutning till parkeringar och bilvägar, vilka senast jag kollade var till för, precis - bilar.

Men uppenbarligen finns knappt någon infrastruktur för laddning och den som finns är dyrare att ladda vid än att tanka bensin för. Så varför i hela Miljöpartiet skulle jag vilja betala mer för att åka miljövänligt när de inte har bäddat för det vid makten?
För att det är miljövänligt?

Klimathysterin du vet... vi ska ju rädda världen (som inte har större problem än att vi kör dieselbilar(?)).
 
Idag finns väl två bensinmackar innanför tullarna? Skulle tro att om 10 år finns det noll. Kommer troligen inte heller byggas några nya. Det är nämligen betydligt mer lönsamt att sälja el. Marknadskrafterna löser detta av egen kraft. Om vi vänder hela konceptet och antar att elbil hade gällt de senaste 100 åren och någon uppfann en bensin/diesel bil som de försökte få ut på marknaden. Då hade det varit svårt. Måste stanna på bensinstation, kan inte tänka hemma, måste byta olja, kamrem, osv.....
Det är bara våra dinosaurie hjärnor som vill att allt ska vara som det alltid har varit.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Min DEFA laddbox installerades 2020 i garaget och kostade 30.000 men så fick jag 10.000 i bidrag efteråt. Då ingick det att de fick sätta upp en undercentral i garaget med jordfelsbrytare etc.
Vår elcentral sitter annars inne i själva huset ganska långt ifrån rätt plats för boxen.
Så 20.000 för box + ny elcentral + omdragning av elen i garaget + installationen av boxen.
Vid tillfället hade jag beställt en 2020 Passat GTE som jag körde tills den nya 2024 Passat eHybrid kom för ett år sedan.
Jag kör allra mest på el, tankar bara när vi gjort långresor till Karlstad där min dotter bor (2-3 ggr per år). På somrarna gick det lite bensin också eftersom batteriet på GTE inte räckte till sommarstugan, men med den nya som har dubbelt så stort batteri åker man på el dit också. Så ännu mindre bensin går åt. Perfekt lösning tycker jag.
 
Fairlane
J Jörgen Karlsson9 skrev:
Elbil är för barn , miljövänligt är en ny disel, den renar luften när man är ute och kör.
Grattis du vinner pris för mest lurad person idag.
 
  • Gilla
Nissens och 6 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Det finns men det är inte poängen. De som finns är lönlösa att ladda vid för det är dyrare än att tanka soppa.
Du ska ju ladda hemma eller på jobbet
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade en hemmapulad "lamptråd" från huvudcentralen till 3fasen i garaget, så det blev ett mer omfattande arbete att städa upp i den röran än att bara koppla in.
Sen valde jag till en liten styrninglåda till boxen också.

Men är all el skysst sen innan än så blir de säkert billigt.
S Staffan-N skrev:
Detta är jag nyfiken på att höra mer om. Kanske ska installera laddbox snart och tycker att 5000 lite låter som ett lockpris när jag ser det på installatörernas sidor.
Mer 5-6 ska man definitivt inte behöva betala för att få box och installerat.
 
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Det här har jag frågat om tidigare. Vi som bor i villa kan ju ladda hemma utan problem. Men alla som bor i centrum av våra städer och som får åka och leta parkering varje dag. De kommer ju få problem när de skaffar el-bil eller hybrid. Samma med alla som bor i våra miljonprogram. Ska alla ha en egen laddare där? Eller hur ska man göra?
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.