20 459 läst ·
201 svar
20k läst
201 svar
Pluginhybrid i stan vilket skräp
När man ens andas vagt åt frågans håll om varför folk på landet* kör varenda resa, även de imbecilt korta på några hundra meter, så får man på mindre än en sekund fräst rakt i nyllet "MEN ALLA BOR INTE I STOCKHOLM MED TUNNELBANA UTANFÖR DÖRREN".
Då skulle man kunna tänka sig att jaha, i Stockholm, där kan man bo utan bil. Men enligt denna tråd är det helt omöjligt, alla måste äga egen bil i Stockholms innerstad även om man har tunnelbana utanför dörren. Varför finns det annars boendeparkeringar och i tunnelbanan kan man ju inte trängas.
Den enda rimliga slutsatsen av det här är att svensken i allmänhet har degenererat till ett stadie där fötter och kropp inte längre fungerar, den enda lösningen på ens mobilitetsbehov är att lägga mellan 50–200 lax om året på ett rullande vardagsrum och sen gubbgnälla över att "man sitter fast i trafiken" (när man i själva verket utgör trafiken) eller att förvaring av ens klimatkontrollerade soffmöblemang på allmän gatumark är "för dyr" (när soffmöblemanget i sig kostar uppåt miljonen).
Homo automobilicus.
* inbegriper allt från tätortsstorlek "Eskilstuna" ner till glesbygdsboende "utanför Korpilombolo"
Då skulle man kunna tänka sig att jaha, i Stockholm, där kan man bo utan bil. Men enligt denna tråd är det helt omöjligt, alla måste äga egen bil i Stockholms innerstad även om man har tunnelbana utanför dörren. Varför finns det annars boendeparkeringar och i tunnelbanan kan man ju inte trängas.
Den enda rimliga slutsatsen av det här är att svensken i allmänhet har degenererat till ett stadie där fötter och kropp inte längre fungerar, den enda lösningen på ens mobilitetsbehov är att lägga mellan 50–200 lax om året på ett rullande vardagsrum och sen gubbgnälla över att "man sitter fast i trafiken" (när man i själva verket utgör trafiken) eller att förvaring av ens klimatkontrollerade soffmöblemang på allmän gatumark är "för dyr" (när soffmöblemanget i sig kostar uppåt miljonen).
Homo automobilicus.
* inbegriper allt från tätortsstorlek "Eskilstuna" ner till glesbygdsboende "utanför Korpilombolo"
Stockholmare ska cykla.
Hälsar Fare, Helldén och Propeller-Per ❤️
Hälsar Fare, Helldén och Propeller-Per ❤️
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
K Karl Heinz skrev:
"Regimen" har byggt den för att magasinera 120 kubikmeter regnvatten vilket kan vara bra att göra i en stad med mycket hårdgjorda ytor*. Att det dessutom växer blommor och är fint under tiden är väl bara bra?S Snurrespratt skrev:
*Hårdgjord yta är när man har tex asfalt, plattor eller liknande som gör att vattnet inte kan absorberas av marken lika lätt som genom grus eller lera. Osäker om asfalt kommit till Säffle så jag tänkte att det kunde vara bra att förklara.
Plug-in hybrid för en lägenhetsboende stadsbo utan egen laddplats är totalt värdelöst. Bättre både ekonomiskt och resursmässigt att köpa en ICE eller EV modell.
Jag laddar min bil utanför huset eller på jobbet. Tar mig 45-50 km på full laddning i rätt väder. Är rätt perfekt för pendlingen.
Att ladda en slö PHEV på parkeringar där man ska betala både parkeringsavgift + dyrt för elen är ju knasigt.
Det finns nog tyvärr ingen än dig själv att skylla här.
Rent ekonomiskt så drar min PHEV
1.6 kWh/mil i bästa fall (bara el)
0.42 liter/mil i hybridläge (primärt ICE-läge med ständig laddning/urladdning i batteriet).
Med dagens bränslekostnad på 16 kr/litern så blir break-even när elen kostar 4.2 kr/kWh (1.6 kWh/mil). Att ladda i stan med parkeringsavgifter + 5-6 kr/kWh är alltså helt orimligt.
Jag laddar min bil utanför huset eller på jobbet. Tar mig 45-50 km på full laddning i rätt väder. Är rätt perfekt för pendlingen.
Att ladda en slö PHEV på parkeringar där man ska betala både parkeringsavgift + dyrt för elen är ju knasigt.
Det finns nog tyvärr ingen än dig själv att skylla här.
Rent ekonomiskt så drar min PHEV
1.6 kWh/mil i bästa fall (bara el)
0.42 liter/mil i hybridläge (primärt ICE-läge med ständig laddning/urladdning i batteriet).
Med dagens bränslekostnad på 16 kr/litern så blir break-even när elen kostar 4.2 kr/kWh (1.6 kWh/mil). Att ladda i stan med parkeringsavgifter + 5-6 kr/kWh är alltså helt orimligt.
är det inte lika värdelöst köpa en elbil i stan utan egen laddplats?D Dkvist skrev:Plug-in hybrid för en lägenhetsboende stadsbo utan egen laddplats är totalt värdelöst. Bättre både ekonomiskt och resursmässigt att köpa en ICE eller EV modell.
Jag laddar min bil utanför huset eller på jobbet. Tar mig 45-50 km på full laddning i rätt väder. Är rätt perfekt för pendlingen.
Att ladda en slö PHEV på parkeringar där man ska betala både parkeringsavgift + dyrt för elen är ju knasigt.
Det finns nog tyvärr ingen än dig själv att skylla här.
Rent ekonomiskt så drar min PHEV
1.6 kWh/mil i bästa fall (bara el)
0.42 liter/mil i hybridläge (primärt ICE-läge med ständig laddning/urladdning i batteriet).
Med dagens bränslekostnad på 16 kr/litern så blir break-even när elen kostar 4.2 kr/kWh (1.6 kWh/mil). Att ladda i stan med parkeringsavgifter + 5-6 kr/kWh är alltså helt orimligt.
Nej, en EV går ju ladda med rimlig hastighet. Tar 30-60 min att ladda fullt så går fint att ta när man åker och handlar.M maria01 skrev:
Min PHEV laddar fullt på 2½ h i bästa fall, mer realistiskt 4h. Det är inte rimligt att gå runt och handla varannan dag i 3-4 h för att ladda. Det är en annan situation med elbil.
Stockholms stad äger inte elen. För att det ska bli vettig laddinfra för människor utan egen tomt så måste det fram en modell liknande den för fiber, det till exempel, där den aktör som äger nätet bygger upp infra och dessa laddpunkter sen kan auktioneras ut eller på annat sätt konkurrensutsättas.K Klockanpå skrev:Jag förstår det. Poängen är att även om vi hade tänkt till så har uppenbarligen inte Stockholms stad tänkt till. Även de som bor i stan har bil, vad tror du annars alla boendeparkeringar är till för. Vi har inte samma möjligheter att ladda hemma som någon som bor i villa. Och då möjligheten saknas, så kommer det alltid vara dyrare att ladda än att tanka.
Hade väl egentligen inte varit så konstigt om kommunen köper och installerar laddstolpar som sedan tillhör staden, där man sedan kan ladda till självkostnadspris. Men nej det ska ju lekas marknadsekonomi på alla plan även där fri marknad av naturliga skäl inte råder.K Kaninjan skrev:
Men så får man ju inte säga på det här forumet för då är man kommunist och miljöpartist.
Redigerat:
Som en upplysning:
I somras besökte jag Nora (Dagmar Langes hemstad) och bodde på stadshotellet vid torget.
På torget finns det ett par laddstolpar för att ladda bilen och de är uppsatta av kommunen.
Jag hade problem först att förstå hur man skulle göra för att betala sin laddning, men det var för att jag inte fattade att det var gratis!
Man bara sätter i sin laddkabel från bilen och laddningen startar, sen efter ett par timmar när det är klart (jag har en VW Passat e-hybrid) så drar man ur sladden och flyttar till annan P-plats.
Jättebra service tycker jag och kommunen har nog räknat ut att betal-administration inte lönar sig för de kWh som man skulle kunna sälja. Bättre att stöda turismen med gratis el!
Mer såna initiativ tycker jag!
I somras besökte jag Nora (Dagmar Langes hemstad) och bodde på stadshotellet vid torget.
På torget finns det ett par laddstolpar för att ladda bilen och de är uppsatta av kommunen.
Jag hade problem först att förstå hur man skulle göra för att betala sin laddning, men det var för att jag inte fattade att det var gratis!
Man bara sätter i sin laddkabel från bilen och laddningen startar, sen efter ett par timmar när det är klart (jag har en VW Passat e-hybrid) så drar man ur sladden och flyttar till annan P-plats.
Jättebra service tycker jag och kommunen har nog räknat ut att betal-administration inte lönar sig för de kWh som man skulle kunna sälja. Bättre att stöda turismen med gratis el!
Mer såna initiativ tycker jag!
Gratis är smaskens! Detta borde överföras till fler områden.
Hade tidigare elbil i jobbet. Pga usel räckvidd så behövde jag ofta snabbladda på macken eller varhelst det var möjligt. Kostnaderna för laddning är alldeles för höga när de överstiger motsvarande dieselkostnad med råge.
Har nu återgått till diesel och får nog ingen elbil igen förrän det är ekonomiskt försvarbart, och batterier och räckvidd har utvecklats till en nivå där de fungerar att ha i en arbetsbil.
Tyvärr är det ovanligt med hybrider när det gäller transportbilar
Har nu återgått till diesel och får nog ingen elbil igen förrän det är ekonomiskt försvarbart, och batterier och räckvidd har utvecklats till en nivå där de fungerar att ha i en arbetsbil.
Tyvärr är det ovanligt med hybrider när det gäller transportbilar
