Håller med Fairlane
110 kr som räcker till 35 km ger 31 kr/mil. Laddaren vid slottet (centrala Stockholm) kostar 6 kr / kW. Drar bilen verkligen 5,2 kW per mil. Det verkar mycket om det är körning i stan.

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
S
S Snurrespratt skrev:
Märklig fråga. Kanske därför att man har behov av att röra sig med bil utanför Stockholms innerstad.
Eller röra sig inom Stockholms innerstad. Tröttsamt med folk som tror att alla älskar att trängas på tuben för minsta lilla ärende utanför sin boendemiljö. @mawno exempelvis.

• Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 2 till
  • Laddar…
K
Någon köper en laddhybrid utan möjlighet att ladda hemma och helt utan att kontrollera laddmöjligheter och priser... Något "skaver" i den här "historien"....😉

/Krille

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
K Klockanpå skrev:
Precis det här som är problemet. Jag utgick från att Stockholm hade de bästa förutsättningarna för att ha plugin-hybrid i, även om man inte äger en fristående villa i innerstan (för hur många gör det?). Här bor folk i lägenheter i anslutning till parkeringar och bilvägar, vilka senast jag kollade var till för, precis - bilar.

Men uppenbarligen finns knappt någon infrastruktur för laddning och den som finns är dyrare att ladda vid än att tanka bensin för. Så varför i hela Miljöpartiet skulle jag vilja betala mer för att åka miljövänligt när de inte har bäddat för det vid makten?
Har du verkligen missat att styrningen i stockholm (och stockholmarna som röstade fram dom) hatar bilar och därför gjort det svårare för bilåkare under en lång tid?

Stockholm ska bli en cykelstad, precis som i Amsterdam. Där man kan på väg från jobbet kan ta en paus i en coffeshop och mysa lite, för att sedan cykla hem till lägenheten på söder.

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja hur tänkte "man" när man inte tog reda på det minsta om hur det fungerar?
För 110 kr får du väl cirka 20 kWh som tar den knappt 10 mil? Dyrare än bensin ja, men att ladda publikt är allmänt känt att det inte är lönsamt.

Du vet väl att det majoriteter byts ofta i Stockholm?

Stockholm stad är inte samma sak som Stockholms innerstad. Varför skulle en boende i villa i Bromma eller Stureby inte kunna ladda hemma? Varför skulle en boende i radhus i Vällingby eller Fruängen inte kunna ladda hemma?

Varför trodde du det? Varför tror du att Stockholms Stad = Stockholms Innerstad?

Varannan mandatperiod är röd, varannan blå i Stockholm sedan länge.

Varför skulle kommunen sponsra de i innerstaden? Ska skattebetalarna i Bromma betala för både sin egen laddning och din?

Tips, köp inte en ny då.

Det låter som att du bara antagit att någon annan ska ordna allt för att det ska bli så bra som möjligt för dig, något eget ansvar verkar sakna och det verkar saknas en del kunskap både om vad Stockholms Stad är och hur den drivs.
Jag vet, tillskillnad från dig, att det är Stockholms stad som ansvarar för tillstånd för och om infrastrukturen. Sedan kanske det var naivt av mig att ha några förhoppningar om hur det ansvaret har förvaltats. Lite som att ha förhoppningar om att du ska skriva något sakligt men skriver bara massa trams.

• Haha
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Stockholmarna vill att ingen ska kunna åka bil billigt.

Äger själv två bilar.
100% Elbil och just en pluginhybrid.

Reste till Stockholm just med pluginhybriden. Men det blev bara två laddningar på hela resan.

Till min förvåning
Stockholm finns knappt laddplatser.
Priset är 5kr plus kWh.

Nä blev billigare åka med bensindrift! Ungefär samma kostnad som dieselbil.

Annat är det i Norrland med priser
Appskärm visar laddstation i Kalix med maximal effekt 22 kW och kostnad 2 kr/kWh. Tillgängliga kontakter BE5984 och ES2217.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändå har knappt någon elbil här uppe.

Och Finland (där dessutom bensin kostar mer). Bild av en laddningsskärm för elbil med CCS 50 kW, pris 0,19 €/kWh och en reservation på 30,00 €. Text på finska om betalning och avtal.
Skapa konto

• Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Klockanpå skrev:
Jag vet, tillskillnad från dig, att det är Stockholms stad som ansvarar för tillstånd för och om infrastrukturen.
Det vet jag också. Vad har det med kostnaden för att ladda att göra?

Vet du också att en stor del av förorterna tillhör Stockholms stad? Så att när du säger att en miljon inte kan ladda hemma, så stämmer det inte?
K Klockanpå skrev:
Sedan kanske det var naivt av mig att ha några förhoppningar om hur det ansvaret har förvaltats.
Det väljs ny ledning var fjärde år, det känner du säkert till. Du vet kanske också att ledningen brukar växla i Stockholms Stad, så det är väl lite otippat att du tänker att det skulle drivits något under 15 år.
K Klockanpå skrev:
Lite som att ha förhoppningar om att du ska skriva något sakligt men skriver bara massa trams.
Du satte tonen redan i första inlägget.
Ja, pluginhybrid är dåligt om man inte kan ladda hemma. Samma sak med elbil. Det är inte andras fel att du inte uppfattat det i tid. Jag är också frågande till hur du kan komma 35 km för 110 kr när det kostar 6 kr/kWh ungefär normalt och går att hitta billigare. Dina överdrifter och ditt raljerande gör att du får sådana svar.

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Nissens
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Ja, det är tydligen mycket att tänka på när man bor i Stockholm. 😂😂

Tur att det är en liten minoritet av Svenskarna som bor där. 😊

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är tydligen mycket att tänka på när man bor i Stockholm. 😂😂

Tur att det är en liten minoritet av Svenskarna som bor där. 😊
Var går gränsen mellan en liten majoritet och en stor?

Sen är det återigen skillnad på Stockholms innerstad, Stockholms Stad och Stockholms län, även om du envisas med att bara innerstaden räknas. Det sättet att räkna är det som tur är bara en liten minoritet som använder sig av. 🙂

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
K Krille4 skrev:
Någon köper en laddhybrid utan möjlighet att ladda hemma och helt utan att kontrollera laddmöjligheter och priser... Något "skaver" i den här "historien"....😉

/Krille
Vet många som har laddhybrid utan enkel laddning hemma, det är skattetekniska skäl fördelaktigt så många sliter att ladda bilen och kör den som en vanlig fossil bil..

Fairlane Fairlane skrev:
Det vet jag också. Vad har det med kostnaden för att ladda att göra?

Vet du också att en stor del av förorterna tillhör Stockholms stad? Så att när du säger att en miljon inte kan ladda hemma, så stämmer det inte?

Det väljs ny ledning var fjärde år, det känner du säkert till. Du vet kanske också att ledningen brukar växla i Stockholms Stad, så det är väl lite otippat att du tänker att det skulle drivits något under 15 år.

Du satte tonen redan i första inlägget.
Ja, pluginhybrid är dåligt om man inte kan ladda hemma. Samma sak med elbil. Det är inte andras fel att du inte uppfattat det i tid. Jag är också frågande till hur du kan komma 35 km för 110 kr när det kostar 6 kr/kWh ungefär normalt och går att hitta billigare. Dina överdrifter och ditt raljerande gör att du får sådana svar.
förorterna tillhör Stockholms stad?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Unikt namn
M maria01 skrev:
förorterna tillhör Stockholms stad?
Karta över Sverige med humoristiska etiketter: Åre, Skog, Sverige, Danmark och Gotland, enligt stockholmsperspektiv.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Under sommarhalvåret så tillhör Gotland Sthlm också

• Älska
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
K
J Jansson69 skrev:
Vet många som har laddhybrid utan enkel laddning hemma, det är skattetekniska skäl fördelaktigt så många sliter att ladda bilen och kör den som en vanlig fossil bil..
Absolut men tror inte de skriver upprörda inlägg över hur svårt det är att ladda billigt i Stockholms innerstad 🙂

/Krille

P
S Staffan-N skrev:
Tat lugnt, ladda el i innerstan kommer snart bli billigare än att betala dryga böter för att köra fossilbil när hela innerstaden blir miljözon 😎
Fast den våta drömmen för de gröna kommunisterna fick ju inte införas 🤣🤣🤣

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.